JEDDAH, SAUDI ARABIA - DECEMBER 05: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 battle for track position at the restart ahead of Esteban Ocon of France driving the (31) Alpine A521 Renault during the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at Jeddah Corniche Circuit on December 05, 2021 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Dan Mullan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Megszólalt Michael Masi, az F1 versenyigazgatója a Szaúd-arábiai Nagydíj második piros zászlós megszakítása során történt szürreális jelenet kapcsán, amelynek végén Max Verstappen két pozíciót veszített, hogy maga elé engedje Lewis Hamiltont.
A Szaúd-arábiai Nagydíj kétségtelenül legszürreálisabb jelenete volt, amikor a második piros zászlós megszakítás során Michael Masi versenyigazgató felajánlotta a Red Bullnak, hogy az élen álló Max Verstappen soroljon vissza Lewis Hamilton mögé a harmadik pozícióba, így elkerülve, hogy a sportfelügyelők kivizsgálják a második rajtnál történteket.
A második rajtnál az élről induló Verstappen az első kanyar előtt visszacsúszott a második helyre, ám Hamiltonnál rövidebbet fékezve kívülről ráfordult a Mercedesre, majd a bukótéren átvágva visszaelőzte a riválisát, akit a kavarodást kihasználva még Esteban Ocon is lehagyott. Ezután néhány kanyarral később a Sergio Pérez és Charles Leclerc összeakadása által kiváltott baleset miatt ismét félbeszakították a versenyt, nem sokkal azután pedig jött a szürreális jelenet.
Masi azzal a javaslattal fordult a Red Bullhoz, hogy amennyiben az új rajt előtt Verstappen visszamegy a harmadik pozícióba és Ocont, illetve Hamiltont is elengedi, úgy a felügyelők nem fogják vizsgálni, hogy jogosulatlanul szerzett-e előnyt. Az energiaitalosok gondolkodási időt kértek, majd úgy döntöttek, hogy nem éri meg a büntetést kockáztatni, és elfogadták Masi ajánlatát.
Olyan volt, mintha a piacon lennénk, ami kissé szokatlan, korábban ilyesmivel nem találkoztam.
Nyilván mi is elmondtuk a saját érveinket, és biztos vagyok benne, hogy a Mercedes is ugyanígy tett. Egyszerűen csak nagyon frusztráló volt" – jellemezte Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a történteket.
Nem csak Hornerben merült fel, hogy mégis hogyan lehetett így megoldani a szituációt, hiszen tényleg nem mindennapos, hogy versenymegszakítás alatt a versenyigazgatóval egyezkedve cserélgetik a pilóták a helyüket. Michael Masi a futam után elmondta, hogy ő csak javaslatot tett. „A versenyigazgató szemszögéből nézve nem nevezném ezt alkunak.
Nincs hatásköröm bármiféle instrukciókat adni a csapatoknak ebben a helyzetben. Ajánlhatok nekik valamit arra vonatkozóan, hogy mit tehetnek, de a döntés az övék.
A felügyelőknek nyilván hatalmukban áll büntetni, de megoszthatom velük a saját nézőpontomat. Ezért ajánlottam fel, hogy feladhatják a pozíciót."
Masi válaszolt arra a felvetésre is, hogy nem éppen volt szokványos, ami történt.
Ő nem látott kivetnivalót benne, mondván ez ugyanolyan szituáció volt, mint amikor valakinek a verseny közben ajánlja fel, hogy adja vissza a helyét,
és akkor nem lesz vizsgálat. „Ez a hármas kanyarban történt baleset miatti piros zászló eredménye. Minden versenymegszakításánál az a legfontosabb, hogy biztosak legyünk benne, a versenyzők biztonságban vannak, majd aktiváljuk a pályamunkásokat, hogy takarítsák le a pályát és a többi.
Valószínűleg ezért tűnt elnyújtottabbnak a megszokottnál, de ez egy megszokott párbeszéd volt. Amint láttam a kettes kanyarban történteket, azonnal közöltem a felügyelőkkel, hogy meg fogom adni a lehetőséget a pozíció visszaadására.
Utána nyilván nagyon gyorsan jött a piros zászló, és az élvezett prioritást, mielőtt újraindítjuk a versenyt. A megszakítás alatt lehetett korrigálni a helyzeten. Ez egy megszokott párbeszéd, ami számos esetben rendszeresen megtörténik és megtörtént az idén és a korábbi években is."
Hasonlóan gondolta Marcin Budkowski, az Alpine ügyvezető igazgatója is. „Volt ez az eléggé szürreális párbeszéd Michael [Masi] és Jonathan [Wheatley, a Red Bull sportigazgatója] között, ami
kicsit olyan volt, mintha a helyi bazárban lennének és pozíciókért alkudoznának a büntetés ellenében.
A pole-ban találtuk magunkat, ez pedig szokatlan volt" – utalt arra a szakember, hogy Ocon így került az élre.
„A versenyek alatt is megtörténik az ilyesmi. Nem feltétlenül barterezés, hanem párbeszéd arról, hogy tanácsos-e visszaadni a pozíciót. És ha nem, akkor az eset mehet a felügyelőkhöz és büntetés lehet a vége. Szerintem nem túl eltérő a két dolog, de elég izgalmas és szürreális volt ezt a piros zászló alatt hallani" – fejtegette.