A harmadik szabadedzés mellett mindössze egy időmérő és egy futam van hátra az idei szezonból, vasárnap pedig mindenképpen eldől, hogy Lewis Hamilton vagy Max Verstappen szerzi meg a világbajnoki címet (már ha egyik csapat sem fog óvni a verseny után). Az Abu-dzabi Nagydíj pénteki napja izgalmas csatát ígér, aminek akár kifejezetten fájdalmas vége is lehet valamelyik fél számára.
Egy körön úgy tűnik, hogy a Mercedes nagy fölényben van a Red Bullhoz képest, ám a kép valamelyest csalóka. Nem elvitatva, hogy a második szabadedzés alapján a címvédő istálló pilótái tűnnek az időmérő esélyesének, Esteban Ocon szereplése bizonyítja, hogy mindkét autóban jelentős tartalék rejlik. Innentől kezdve már csak az a kérdés, hogy a bikások mennyit tudnak hozni riválisukon a kvalifikációra.
A versenytempó tekintetében azonban fordított az erősorrend,
és ez nem feltétlenül abból látható, hogy Verstappen körátlaga sokkal jobb volt a Mercedesekénél. A holland pilóta ugyanis az élcsapatok többi versenyzőjével ellentétben a lágy abroncsokon kezdte a versenyszimulációt, ám Sergio Pérez szintén jobb tempót mutatott Hamiltonéknál.
Ez mindenképpen bizakodásra adhat okot a Red Bull háza táján, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a brit pilóta autójában nem az a motor volt bent, mint Brazíliában és Szaúd-Arábiában. Ez azonban a harmadik szabadedzésre megváltozik.
Ha pedig mindez nem lenne elég, elképzelhető, hogy a kerékvetőknek is fontos szerepük lesz.
A Pirelli aggódik a magas rázókövek miatt, és szombatra valamilyen megoldást szeretnének találni a problémára. Nem tudjuk, hogy ebből lesz-e valami, de innentől kezdve mindenki feje felett ott lebeghet a defekt veszélye, és ha ennek Hamilton vagy Verstappen lesz az áldozata, az pontot tehet a világbajnokság végére.
Előzetesen nehéz volt megtippelni, hogy a Mercedes vagy a Red Bull lesz a gyorsabb a Yas Marina Circuiten. A hibrid korszak első hat évében rendre a brackley-i istálló valamelyik pilótája győzött, tavaly viszont megszakadt a széria, ráadásul pont Verstappen által. A holland pilótának persze segített, hogy Hamilton koronavírus-fertőzése után tért vissza, a Mercedes pedig már inkább az idei szezonra készült.
Ehhez még hozzájön, hogy a pálya egy részét átépítették, ami jelentősen megnövelte az átlagsebességet. A legtöbben arra tippeltek, hogy ez a Mercedesnek kedvez, és a pénteki nap alapján nekik lett igazuk. Legalábbis ami az egykörös tempót illeti.
A második szabadedzésen Hamilton 392 ezreddel előzte meg Valtteri Bottast, Verstappennek pedig további 249-et adott. Első látásra tehát úgy néz ki, hogy borítékolható a Mercedes első rajtsora.
Ezt azért túlzás lenne kijelenteni, de mindenképpen a csillagos istálló a kvalifikáció esélyese.
A legjobb szektoridőket összeadva Hamilton ideje nem változik, hiszen a pálya mindhárom szakaszán azonos körben volt a leggyorsabb. Verstappen esetében közel 1 tizeddel javulna a köridő, de összességében Bottas járna a legjobban, ha ezzel a módszerrel állapítanánk meg az eredményt. A finn versenyző több mint 3 tizedet nyerne, és csupán 66 ezreddel maradna el Hamiltontól.
A bajnoki esélyesek között tehát így is 549 ezred lenne a differencia, és ez csak részben magyarázható az eltérő pályaviszonyokkal. Ez utóbbi egyértelműen a brit versenyzőnek kedvezett, hiszen leggyorsabb körét 8 perccel később futotta meg, mint riválisa a sajátját, de még Verstappen legjobb harmadik szektora is 2 és fél perccel előzte meg Hamilton 1. helyet érő idejét.
Ez azonban maximum 1-2 tizedet jelenthetett, a maradék az autók, illetve a beállítások közötti eltérésben keresendő. A telemetriaadatokból látszik, hogy a Mercedes majdnem mindegyik kanyarban nagyobb tempót képes átvinni a Red Bullnál, ami nem sok jót ígér az energiaitalosoknak az időmérőre. Már csak azért sem, mert
Hamilton szombatra megkapja az eddig csak Brazíliában és Szaúd-Arábiában bevetett belsőégésű motorját.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Esteban Ocon végzett közvetlenül hétszeres világbajnok mögött a második gyakorláson, ennek tudatában pedig kijelenthető, hogy a Mercedesben és a Red Bullban is jelentős tartalék maradt. Hogy ezen a fronton melyik csapat lehet optimistább, azt nehéz megmondani, mindenesetre Verstappen Pérez idejét látva valamelyest bizakodhat. A mexikói versenyző az esetek túlnyomó többségében egy körön igencsak elmarad csapattársától, most viszont csak 68 ezred volt a differencia köztük. Ez akár az eltérő beállításokból is fakadhat, ami Péreznek kedvezhetett, de szombaton már Verstappennél is hasznosíthatják ezeket a tapasztalatokat.
Szaúd-Arábiában az aszfaltcsík jellege miatt nem jelentett komoly problémát, de Abu-Dzabiban ismét előtérbe került a pályaelhagyás kérdése. Az első szabadedzésen Hamiltont fosztották meg a leggyorsabb körétől, a másodikon Verstappentől vették el az addigi legjobb idejét. Nem biztos, hogy az időmérőn bármelyiküknél is beleférhet egy hasonló hiba, pláne a Q3-ban.
A Pirelli szerint a lágy abroncsok egy körön 6 tizeddel gyorsabbak a közepeseknél,
vagyis az élcsapatok pilótáinak nem jelenthet gondot, hogy a sárga oldalfalú gumikon jussanak tovább a Q2-ből, amennyiben stratégiailag azt tartják helyesnek. Ugyanakkor mindez azon is múlhat, hogy a csapatok hány kiállással számolnak, amit több tényező is befolyásolhat.
A versenyszimulációk során érdekes jelenségnek lehettünk szemtanúi: míg egy körön egyértelműen a Mercedes bizonyult a gyorsabbnak, addig a hosszú etapokon a Red Bullok működtek jobban. Olyannyira, hogy Pérez is jobb tempót produkált a Mercedeseknél.
Ami Verstappent illeti, a 24 éves pilótát nem lehet összehasonlítani az élmezőny többi tagjával, mert velük ellentétben a lágyakon kezdett. Ennek ismeretében pedig lehetetlen pontosan belőni, hogy az első öt kör során mutatott 1:28.479-es körátlaga hogyan viszonyul Hamilton 1:29.310-éhez.
Ezen a ponton kerül a képbe Pérez, aki Hamiltonhoz és Bottashoz hasonlóan a közepeseken teljesítette első etapját,
és a mexikói versenyző szintén megverte a hétszeres világbajnokot, persze jóval kisebb különbséggel. Az ő körátlaga 1:29.144 lett.
Mindez kifejezetten jó hír Verstappen számára, hiszen, bár versenytempóban messze nem akkora a különbség, mint egy körön, de a futamokon is jobban szokott szerepelni csapattársánál. Ráadásul a Red Bull abból a szempontból is előnyben lehet, hogy
a C4-es és a C5-ös keverékről is van adatuk megtankolt autóval.
Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a bikások vélt vagy valós tempóelőnye mennyit érhet vasárnap. Az biztos, hogy ha Verstappen az első kanyar után a két Mercedes mögött lesz, akkor borzasztóan nehéz feladat előtt fog állni. Abban az esetben mindenképpen, ha Hamilton jóslata beválik.
A pályát kifejezetten abból a célból építették át, hogy megkönnyítsék az előzéseket, hiszen az utóbbi évek futamai nem voltak kifejezetten eseménydúsak. A hétszeres világbajnok azonban elmondta,
még mindig nem könnyű követni az elöl autózót, de hozzátette, a korábbinál valamivel jobbnak érzi a helyzetet.
Ha nem jön össze az előzés, akkor még mindig ott van a stratégia, ahogyan azt az év számos versenyén láthattuk. Az elmúlt években a legtöbben egy kiállással teljesítették a viadalt, ám a megváltozott vonalvezetés a két kerékcsere felé tereli a mezőnyt. Ennek hátterében elsősorban a megnövekedett oldalirányú terhelés áll, de lehetséges, hogy a csapatoknak és a versenyzőknek másra is figyelniük kell.
A Pirelli szokás szerint a három leglágyabb keveréket vitte el Abu-Dzabiba, mondván, a sima aszfalt és a viszonylag alacsony terhelés miatt ezek is kibírják a versenyt. Nos, ha előbbi nem is, utóbbi mindenképpen megváltozott, de az olasz gumigyártónál nem is elsősorban emiatt vakarják a fejüket.
„A kerékvetők némi aggodalomra adnak okot, különösen az ötös és a kilences kanyar kijáratánál, mivel eléggé magasak és élesek – jelentette ki Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. –
Erről megbeszélést folytatunk az FIA-val, hogy elkerüljük a váratlan eseményeket a hétvégén.”
Nem nehéz kitalálni, hogy a gumiszállítónál a defekttől tartanak, és a közelmúlt eseményeiből kiindulva joggal teszik ezt. A három héttel ezelőtti Katari Nagydíjon mindenki láthatta, mi történik, ha a magas kerékvetők túlságosan igénybe veszik az abroncsokat.
Akkor Hamiltont és Verstappent kevésbé fenyegette ez a veszély, mivel mindketten kétszer álltak ki a bokszba. Ugyanakkor semmi nem garantálja, hogy ez Abu-Dzabiban is így lesz, ennek tudatában pedig mindkettejük feje felett ott lebeghet Damoklész kardja. Hogy mekkora eséllyel sújt le valamelyikükre, pontot téve ezzel a világbajnokság végére, az alighanem attól is függ, hogy a Pirelli mire jut az FIA-val.
Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy történjen bármi a következő két nap során, minden idők egyik legizgalmasabb világbajnokságának lehettünk szemtanúi,
és ezt aFormulaNerds által közzétettstatisztikai adat is jól szimbolizálja. A szezon során a csonka Belga Nagydíjjal együtt 18 olyan futam volt, amit Hamilton és Verstappen is befejezett, ennek során körülbelül 5200 km-t tettek meg, ami hozzávetőlegesen a Budapest-London távolság 3 és félszeresének felel meg. A címvédő összesen 25:35:37.8 másodperc alatt teljesítette a távot, ellenfele pedig ebben a léptékben minimálisnak számító különbséggel, 9,4 másodperccel bizonyult gyorsabbnak. Ez a differencia arányosan olyan, mintha egy 1:20 másodperces körön 8 ezred lenne köztük az eltérés.