Drámai végjátékot is hozhat a Hamilton-Verstappen csata fináléja

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) drives ahead of Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (R) at the Yas Marina Circuit during the second free practice session of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 10, 2021. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Egy körön a Mercedes, a versenyszimulációk során a Red Bull tűnt gyorsabbnak az Abu-Dzabi Nagydíj pénteki napján, ám a képet némileg árnyalja, hogy Lewis Hamilton megkapja a Brazíliában és Szaúd-Arábiában használt motorját. Ez már önmagában izgalmas küzdelmet ígér, és nem kizárt, hogy a magas kerékvetőknek köszönhetően drámai vége lesz a párharcnak.

A harmadik szabadedzés mellett mindössze egy időmérő és egy futam van hátra az idei szezonból, vasárnap pedig mindenképpen eldől, hogy Lewis Hamilton vagy Max Verstappen szerzi meg a világbajnoki címet (már ha egyik csapat sem fog óvni a verseny után). Az Abu-dzabi Nagydíj pénteki napja izgalmas csatát ígér, aminek akár kifejezetten fájdalmas vége is lehet valamelyik fél számára.

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Zak Brown, McLaren Racing,
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Nicholas Latifi, Williams
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Christian Horner, Gianpiero Lambiase
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Christian Horner
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Alfa Romeo, Kimi Räikkönen
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Mick Schumacher, Haas, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Esteban Ocon, Alpine, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Toto Wolff, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Toto Wolff, Christian Horner, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Christian Horner, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, George Russell, Williams, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Cunoda Juki, Alpha Tauri, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Fernando Alonso, Alpine, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek
Forma-1, Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, Abu-dzabi Nagydíj 2021, péntek

Egy körön úgy tűnik, hogy a Mercedes nagy fölényben van a Red Bullhoz képest, ám a kép valamelyest csalóka. Nem elvitatva, hogy a második szabadedzés alapján a címvédő istálló pilótái tűnnek az időmérő esélyesének, Esteban Ocon szereplése bizonyítja, hogy mindkét autóban jelentős tartalék rejlik. Innentől kezdve már csak az a kérdés, hogy a bikások mennyit tudnak hozni riválisukon a kvalifikációra.

A versenytempó tekintetében azonban fordított az erősorrend,

és ez nem feltétlenül abból látható, hogy Verstappen körátlaga sokkal jobb volt a Mercedesekénél. A holland pilóta ugyanis az élcsapatok többi versenyzőjével ellentétben a lágy abroncsokon kezdte a versenyszimulációt, ám Sergio Pérez szintén jobb tempót mutatott Hamiltonéknál.

Ez mindenképpen bizakodásra adhat okot a Red Bull háza táján, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a brit pilóta autójában nem az a motor volt bent, mint Brazíliában és Szaúd-Arábiában. Ez azonban a harmadik szabadedzésre megváltozik.

Ha pedig mindez nem lenne elég, elképzelhető, hogy a kerékvetőknek is fontos szerepük lesz.

A Pirelli aggódik a magas rázókövek miatt, és szombatra valamilyen megoldást szeretnének találni a problémára. Nem tudjuk, hogy ebből lesz-e valami, de innentől kezdve mindenki feje felett ott lebeghet a defekt veszélye, és ha ennek Hamilton vagy Verstappen lesz az áldozata, az pontot tehet a világbajnokság végére.

Bottas lehet Verstappen ellenfele az időmérőn?

Előzetesen nehéz volt megtippelni, hogy a Mercedes vagy a Red Bull lesz a gyorsabb a Yas Marina Circuiten. A hibrid korszak első hat évében rendre a brackley-i istálló valamelyik pilótája győzött, tavaly viszont megszakadt a széria, ráadásul pont Verstappen által. A holland pilótának persze segített, hogy Hamilton koronavírus-fertőzése után tért vissza, a Mercedes pedig már inkább az idei szezonra készült.

Tavaly Verstappen nyert, de ebből több okból sem lehet kiindulni Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Ehhez még hozzájön, hogy a pálya egy részét átépítették, ami jelentősen megnövelte az átlagsebességet. A legtöbben arra tippeltek, hogy ez a Mercedesnek kedvez, és a pénteki nap alapján nekik lett igazuk. Legalábbis ami az egykörös tempót illeti.

A második szabadedzésen Hamilton 392 ezreddel előzte meg Valtteri Bottast, Verstappennek pedig további 249-et adott. Első látásra tehát úgy néz ki, hogy borítékolható a Mercedes első rajtsora.

Ezt azért túlzás lenne kijelenteni, de mindenképpen a csillagos istálló a kvalifikáció esélyese.

A legjobb szektoridőket összeadva Hamilton ideje nem változik, hiszen a pálya mindhárom szakaszán azonos körben volt a leggyorsabb. Verstappen esetében közel 1 tizeddel javulna a köridő, de összességében Bottas járna a legjobban, ha ezzel a módszerrel állapítanánk meg az eredményt. A finn versenyző több mint 3 tizedet nyerne, és csupán 66 ezreddel maradna el Hamiltontól.

A bajnoki esélyesek között tehát így is 549 ezred lenne a differencia, és ez csak részben magyarázható az eltérő pályaviszonyokkal. Ez utóbbi egyértelműen a brit versenyzőnek kedvezett, hiszen leggyorsabb körét 8 perccel később futotta meg, mint riválisa a sajátját, de még Verstappen legjobb harmadik szektora is 2 és fél perccel előzte meg Hamilton 1. helyet érő idejét.

Ez azonban maximum 1-2 tizedet jelenthetett, a maradék az autók, illetve a beállítások közötti eltérésben keresendő. A telemetriaadatokból látszik, hogy a Mercedes majdnem mindegyik kanyarban nagyobb tempót képes átvinni a Red Bullnál, ami nem sok jót ígér az energiaitalosoknak az időmérőre. Már csak azért sem, mert

Hamilton szombatra megkapja az eddig csak Brazíliában és Szaúd-Arábiában bevetett belsőégésű motorját.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Esteban Ocon végzett közvetlenül hétszeres világbajnok mögött a második gyakorláson, ennek tudatában pedig kijelenthető, hogy a Mercedesben és a Red Bullban is jelentős tartalék maradt. Hogy ezen a fronton melyik csapat lehet optimistább, azt nehéz megmondani, mindenesetre Verstappen Pérez idejét látva valamelyest bizakodhat. A mexikói versenyző az esetek túlnyomó többségében egy körön igencsak elmarad csapattársától, most viszont csak 68 ezred volt a differencia köztük. Ez akár az eltérő beállításokból is fakadhat, ami Péreznek kedvezhetett, de szombaton már Verstappennél is hasznosíthatják ezeket a tapasztalatokat.

Pérez szereplése bizakodásra adhat okot Verstappennek Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Szaúd-Arábiában az aszfaltcsík jellege miatt nem jelentett komoly problémát, de Abu-Dzabiban ismét előtérbe került a pályaelhagyás kérdése. Az első szabadedzésen Hamiltont fosztották meg a leggyorsabb körétől, a másodikon Verstappentől vették el az addigi legjobb idejét. Nem biztos, hogy az időmérőn bármelyiküknél is beleférhet egy hasonló hiba, pláne a Q3-ban.

A Pirelli szerint a lágy abroncsok egy körön 6 tizeddel gyorsabbak a közepeseknél,

vagyis az élcsapatok pilótáinak nem jelenthet gondot, hogy a sárga oldalfalú gumikon jussanak tovább a Q2-ből, amennyiben stratégiailag azt tartják helyesnek. Ugyanakkor mindez azon is múlhat, hogy a csapatok hány kiállással számolnak, amit több tényező is befolyásolhat.

Versenytávon fordulhat a kocka

A versenyszimulációk során érdekes jelenségnek lehettünk szemtanúi: míg egy körön egyértelműen a Mercedes bizonyult a gyorsabbnak, addig a hosszú etapokon a Red Bullok működtek jobban. Olyannyira, hogy Pérez is jobb tempót produkált a Mercedeseknél.

Ami Verstappent illeti, a 24 éves pilótát nem lehet összehasonlítani az élmezőny többi tagjával, mert velük ellentétben a lágyakon kezdett. Ennek ismeretében pedig lehetetlen pontosan belőni, hogy az első öt kör során mutatott 1:28.479-es körátlaga hogyan viszonyul Hamilton 1:29.310-éhez.

Ezen a ponton kerül a képbe Pérez, aki Hamiltonhoz és Bottashoz hasonlóan a közepeseken teljesítette első etapját,

és a mexikói versenyző szintén megverte a hétszeres világbajnokot, persze jóval kisebb különbséggel. Az ő körátlaga 1:29.144 lett.

Mindez kifejezetten jó hír Verstappen számára, hiszen, bár versenytempóban messze nem akkora a különbség, mint egy körön, de a futamokon is jobban szokott szerepelni csapattársánál. Ráadásul a Red Bull abból a szempontból is előnyben lehet, hogy

a C4-es és a C5-ös keverékről is van adatuk megtankolt autóval.

Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a bikások vélt vagy valós tempóelőnye mennyit érhet vasárnap. Az biztos, hogy ha Verstappen az első kanyar után a két Mercedes mögött lesz, akkor borzasztóan nehéz feladat előtt fog állni. Abban az esetben mindenképpen, ha Hamilton jóslata beválik.

A pályát kifejezetten abból a célból építették át, hogy megkönnyítsék az előzéseket, hiszen az utóbbi évek futamai nem voltak kifejezetten eseménydúsak. A hétszeres világbajnok azonban elmondta,

még mindig nem könnyű követni az elöl autózót, de hozzátette, a korábbinál valamivel jobbnak érzi a helyzetet.

Ha nem jön össze az előzés, akkor még mindig ott van a stratégia, ahogyan azt az év számos versenyén láthattuk. Az elmúlt években a legtöbben egy kiállással teljesítették a viadalt, ám a megváltozott vonalvezetés a két kerékcsere felé tereli a mezőnyt. Ennek hátterében elsősorban a megnövekedett oldalirányú terhelés áll, de lehetséges, hogy a csapatoknak és a versenyzőknek másra is figyelniük kell.

A Pirelli defektveszélyt sejt

A Pirelli szokás szerint a három leglágyabb keveréket vitte el Abu-Dzabiba, mondván, a sima aszfalt és a viszonylag alacsony terhelés miatt ezek is kibírják a versenyt. Nos, ha előbbi nem is, utóbbi mindenképpen megváltozott, de az olasz gumigyártónál nem is elsősorban emiatt vakarják a fejüket.

A Pirelli tart a magas kerékvetőktől Forrás: Mark Sutton / LAT Images/LAT Images/Pirelli/Mark Sutton

„A kerékvetők némi aggodalomra adnak okot, különösen az ötös és a kilences kanyar kijáratánál, mivel eléggé magasak és élesek – jelentette ki Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. –

Nem nehéz kitalálni, hogy a gumiszállítónál a defekttől tartanak, és a közelmúlt eseményeiből kiindulva joggal teszik ezt. A három héttel ezelőtti Katari Nagydíjon mindenki láthatta, mi történik, ha a magas kerékvetők túlságosan igénybe veszik az abroncsokat.

Akkor Hamiltont és Verstappent kevésbé fenyegette ez a veszély, mivel mindketten kétszer álltak ki a bokszba. Ugyanakkor semmi nem garantálja, hogy ez Abu-Dzabiban is így lesz, ennek tudatában pedig mindkettejük feje felett ott lebeghet Damoklész kardja. Hogy mekkora eséllyel sújt le valamelyikükre, pontot téve ezzel a világbajnokság végére, az alighanem attól is függ, hogy a Pirelli mire jut az FIA-val.

Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy történjen bármi a következő két nap során, minden idők egyik legizgalmasabb világbajnokságának lehettünk szemtanúi,

és ezt aFormulaNerds által közzétettstatisztikai adat is jól szimbolizálja. A szezon során a csonka Belga Nagydíjjal együtt 18 olyan futam volt, amit Hamilton és Verstappen is befejezett, ennek során körülbelül 5200 km-t tettek meg, ami hozzávetőlegesen a Budapest-London távolság 3 és félszeresének felel meg. A címvédő összesen 25:35:37.8 másodperc alatt teljesítette a távot, ellenfele pedig ebben a léptékben minimálisnak számító különbséggel, 9,4 másodperccel bizonyult gyorsabbnak. Ez a differencia arányosan olyan, mintha egy 1:20 másodperces körön 8 ezred lenne köztük az eltérés.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!