Jön a 2021-es Forma-1-es világbajnokság véghajrája, hiszen már csak két futam van hátra az idényből, jövő héten pedig pont kerül az elmúlt évek legizgalmasabb idényének végére. A matematika törvényeinek megfelelően azonban az egyik világbajnokság akár már a most következő viadalon is eldőlhet.
Ennek Szaúd-Arábia ad otthont, vagyis a Katari Nagydíj után a mezőny ismét új pályára, sőt új országba látogat. Ez bizonyos szempontból különleges alkalom, hiszen utoljára 1970-ben fordult elő, hogy egymást követő két nagydíjhétvégén két, az F1 számára addig ismeretlen helyszín adott otthont a versenynek.
Akkor a Hockenheimringgel, majd az abban az időben még Österreichringnek nevezett Red Bull Ringgel ismerkedtek meg a pilóták.
Az előző alkalommal ellentétben a csapatoknak ezúttal nem az Arab-félsziget keleti, hanem annak nyugati oldalán van jelenésük. A futamnak a több mint 4 és fél millió lakossal rendelkező Dzsidda városa ad otthont, a pálya azon belül is a Vörös-tenger partjának közelében található.
Az elmúlt hetekben több hír is érkezett azzal kapcsolatban, hogy a munkálatok lassan haladnak, és nem biztos, hogy minden elkészül a futamra. Nos, a körítés valószínűleg nem lesz annyira látványos, mint amilyennek eredetileg elképzelték, ám maga a pálya alkalmas a versenyzésre, vagyis a hétvége nincs veszélyben.
Fontos megjegyezni, hogy a Jeddah Corniche Circuit csak ideiglenesen ad otthont a Szaúd-arábiai Nagydíjnak, és lehetséges, hogy már 2023-ban költözik a futam.
A tervek szerint ugyanis a végleges helyszín a jelenleg épülő Kiddija lesz, ami minden eddiginél látványosabb komplexummal várja majd a mezőnyt.
A Monacói és az Azeri Nagydíj után a versenyzők és a csapatok ismét egy városi pályán mérik össze a tudásukat. Ám nagyjából ez az egyetlen szempont, amiben Dzsidda hasonlít a hercegségre, hiszen előbbi a versenynaptár egyik leggyorsabb, utóbbi a leglassabb helyszíne.
„Egy gyors utcai pályáról van szó, hosszú padlógázas szakaszokkal és számos nagy sebességű kanyarral, falakkal szegélyezve – foglalta össze Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a tudnivalókat. – Mindez azt jelenti, hogy nagy a kockázat és a [lehetséges] haszon is.”
Az aszfaltcsík hosszúsága 6174 méter, ebben a tekintetben mindössze Spa-Francorchampstól marad el. Amiben viszont csúcstartó az idei szezont nézve, hogy összesen 27 kanyarból áll: a pilóták 16-szor balra és 11-szer jobbra fordulnak egy kör során, és aki ebből arra következtetett, hogy a menetirány az óramutató járásával ellentétes, az nem tévedett.
A versenyzők a táv 79, míg a köridő 72 százalékát teszik meg padlógázon,
és három alkalommal is átlépik a 310 km/h-t. Ebből fakadóan a hatékony energiamenedzsment kulcsfontosságú lesz, amit viszont a pálya hossza egyáltalán nem fog megkönnyíteni.
Ahogyan a bahreini és a katari, úgy a szaúd-arábiai futam is villanyfényes lesz. Tekintve, hogy a Nap helyi idő szerint 17:40-kor nyugszik le, és az első szabadedzés 16:30-kor, a harmadik pedig 17:00-kor kezdődik, ezek nem igazán fogják segíteni az ideális beállítások megtalálását. Ennélfogva erre csak a második szabadedzésen lesz valódi lehetőség, de egyáltalán nem biztos, hogy ez elégnek bizonyul majd.
„A késői etapok nagy attrakciói lesznek a hétvégének, mind a látvány, mind az autó, illetve az abroncsok viselkedésének szempontjából – magyarázta Dave Robson, a Williams vezető versenymérnöke. – A beállítások és a gumihasználat tekintetében elég sokféle megközelítésre számíthatunk, amikor a szombat esti kvalifikációra készülünk. Mivel minden kör több mint hat kilométer hosszúságú, a pilóták nem kísérletezhetnek sokat az egyes kanyarkombinációkkal az időmérő előtt.
Ez növeli a nyomást és izgalmassá teheti a küzdelmet, aminek során a legjobban alkalmazkodó és legösztönösebb versenyzők tűnhetnek ki."
Többek között a brit szakember mondandójának második része miatt lehet rendkívül eseménydús nemcsak a futam, hanem az egész hétvége is. A pilótáknak relatíve valóban kevesebb idejük lesz megtanulni a pályát, mint általában, és mivel a falak közel vannak, nem érdemes meglepődni, ha a szabadedzések során nem egyszer kell megszakítani a körözést.
A versenyzők dolgát ráadásul a szél sem könnyíti meg, ami két szempontból okozhat nehézséget. Egyrészt a pályára fújja a homokot, másrészt az iránya gyakran változik. Ezt az előrejelzések is igazolják: míg pénteken és szombaton északnyugati, illetve nyugati, addig vasárnap dél-délkeleti légmozgás várható. Igaz, a szélerősség legalább nem lesz túlságosan magas.
Ezek a tényezők pedig a futamon is hibához vezethetnek,
ami egy átlagos pályához képest jóval nagyobb valószínűséggel bosszulja meg magát azzal, hogy az illető a falban köt ki. A biztonsági autós fázis pedig teljes mértékben felforgathatja a viadalt, és okos vagy éppen szerencsés taktikával sokat lehet rajta nyerni.
A másik nehezítő tényező maga az aszfalt lehet. A sima felület papíron jó tapadást biztosíthat, a túlmelegedéstől sem kell tartani, és az abroncsok is alacsony mértékben kopnak. Ám az aszfalt viszonylag friss, a tavalyi Török Nagydíj hétvégéjén pedig mindenki láthatta és megtapasztalhatta, hogy ez mit eredményezhet.
„Szerintem vezetési szempontból rendkívül bonyolult lesz [a pálya], és ott lesz az az extra kihívás, hogy az aszfalt teljesen friss – nyilatkozta Pierre Gasly. – Semmilyen autó nem versenyzett még rajta, így egyáltalán nincs felgumizva, és valószínűleg szivárogni fog némi olaj a burkolatból, ami egy új pályánál normális.
Szóval egy elég alacsony tapadású utcai pályával állunk szemben, ami új kihívást jelent, mivel senkinek nincsenek adatai.”
Ebből fakadóan a pálya állapota rendkívül gyorsan javulhat, ráadásul a folyamatot a Forma-2 pilótái gyorsítani fogják, hiszen ők is Szaúd-Arábiában és Abu-Dzabiban zárják le a szezont. Ennélfogva nagy hátrányba kerülhet, aki rámegy a poros ívre, ami a rajtnál kulcsfontosságú lehet. Ami a stratégiát illeti, a Pirelli a három középső keveréket vitte el, de hogy ebből melyiket és milyen mértékben érdemes használni, az vélhetően még a csapatok számára is homályos.
Ezzel együtt nincs feltétlenül szükség káoszfutamra ahhoz, hogy izgalmas versenyt lássunk. Szahír, Spielberg és Mexikóváros után ugyanis Dzsiddában is három DRS-zóna lesz, egészen pontosan a 20-as és a 22-es, illetve a 25-ös és a 27-es kanyar között, valamint a célegyenesben. Ráadásul utóbbi kettőt csak az utolsó kanyar választja el, és mivel mindkettő külön érzékelési ponttal rendelkezik, a hátul autózónak érdemes lehet figyelnie arra, hogy ne előzze meg túl korán az ellenfelét.
Ami tény, hogy Max Verstappen már Szaúd-Arábiában világbajnok lesz, amennyiben legalább 18 ponttal többet szerez Lewis Hamiltonnál. Ez az alábbi forgatókönyvek megvalósulása esetén fog bekövetkezni:
Első ránézésre sem tűnik valószínűnek, hogy ez bekövetkezik, de a statisztika sem amellett szól, hogy a holland pilótát már Dzsiddában megkoronázzák. 2015, vagyis a most 24 éves versenyző bemutatkozásának éve óta összesen 139 futamot rendeztek, és ezek közül csupán hét hozott olyan eredményt, ami pontot tenne a bajnokság végére. Az idei szezonban csupán a Monacói Nagydíj végződött így, amit Verstappen nyert meg, Hamilton pedig a 7. pozícióban zárt.
Persze ezek csak számok, amelyekből önmagukban semmilyen következtetés nem vonható le, de a közelmúlt biztosan, a pálya vonalvezetése pedig feltehetően szintén Hamiltonnak kedvez. A brit pilóta Brazíliában és Katarban is ellentmondást nem tűrő teljesítményt nyújtott, aminek köszönhetően 8 pontra megközelítette riválisát a tabellán.
A sok padlógázas szakasznak pedig minden bizonnyal a Mercedesnél örülnek, bár ennek mértéke attól is függ, hogy mi a valós helyzet a címvédő hátsó szárnyával. Ami viszont biztos, hogy a Red Bullnál akadtak gondok ezzel az alkatrésszel az elmúlt hétvégéken, Katarban például a nagy leszorítóerőt adó változatot kellett használniuk. Ezzel pedig most aligha lesznek versenyképesek,
így a bikásoknak mindenképpen megoldást kell találniuk a DRS-t érintő problémáikra.
Ráadásul az is kiderült, hogy Hamilton két hete nem az Interlagosban beszerelt friss motorját használta, amit erre a hétvégére valószínűleg visszatesznek neki. Igaz, Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója szerint ez az erőforrás csak az első hétvégéjén volt veszélyes.
Apropó, motor: sajtóértesülések szerint a Honda a belső égésű motor cseréjét szorgalmazza Verstappennél, mivel a természetes kopás miatt úgy vélik, hogy az 5 rajthelyes büntetéssel együtt is megéri a váltás.
Ez megint csak nem tenne jót a bajnoki éllovas esélyeinek, ugyanakkor Marko az F1-Insider.com-nak leszögezte, hogy legfeljebb Abu-Dzabiban fogják ezt meglépni.
Összességében tehát Hamiltonnak áll a zászló, de a Red Bull is belekapaszkodhat néhány tényezőbe. Marko például nemrég felhívta a figyelmet arra, hogy Verstappen a másik két utcai pályán remek teljesítményt nyújtott, és összességében Monacóban, valamint a jóval relevánsabb Bakuban is sokkal gyorsabb volt riválisánál. Hozzá kell tenni, hogy mindkét futamot azelőtt rendezték, hogy Silverstone-ban a Mercedes komoly fejlesztéssel rukkolt elő.
A másik a 13-as kanyar, ami amellett, hogy az 1-es és a 27-es után a harmadik legkeményebb féktávot jelenti, 12 fokban döntött. Zandvoortban pedig bebizonyosodott, hogy az ilyen típusú pályarészeken a Red Bull sokkal jobban viselkedik.
Ami pedig a pilóták közötti lehetséges különbséget illeti, Hamiltonra jellemző, hogy lassan veszi fel a ritmust az új pályákon. Ez Katarban is így történt, akkor Valtteri Bottas beállításait felhasználva találta meg a helyes irányt, és onnantól kezdve megállíthatatlan volt.
Ám nem törvényszerű, hogy a finn versenyző Szaúd-Arábiában is ilyen jól kezd, ez esetben pedig csapattársa könnyen bajba kerülhet.
Bár a figyelem leginkább az egyéni világbajnoki címre irányul, érdemes megemlíteni, hogy konstruktőri szinten a Mercedes ért a siker kapujába. A csillagos istálló 5 ponttal vezet a Red Bull előtt, vagyis amennyiben legalább 40-nel többet szereznek riválisuknál, zsinórban nyolcadszor is ünnepelhetnek. Ehhez részükről győzelemre és 2. vagy 3. helyezésre van szükség.
Az élmezőnyben zajló csaták árnyékában érdemes megemlíteni, hogy Carlos Sainz nagyon közel került egy kétes értékű rekord megdöntéséhez. A spanyol pilóta 517,5 egységet gyűjtött eddigi pályafutása során, így akár már ezen a futamon megdöntheti Nico Hülkenberg 521 pontos rekordját a győzelem nélküli versenyzők között.