Nem túlzás forradalmi változásokat emlegetni a Forma-1 2022-es autóival kapcsolatban, az erőforrásokon kívül lényegében minden téren az ideiektől eltérő előírások és filozófia jegyében kell megalkotni a jövő évi mezőnyt alkotó autókat. Nagy szabályváltozások esetén előfordul, hogy a szoros erősorrend elmúlik, és az FIA formulaautós bizottságának elnöke, Nikolasz Tombazisz most is erre számít.
„Gyanítom, hogy különösen a szezon elején néhány csapat mindenképpen gyorsabb lesz a többinél, mert jobban értelmezi a szabályokat és olyan megoldásokat alkalmaznak, amelyeket a többiek csak talán később vesznek át vagy a szezon későbbi szakasza során fejlesztenek ki” – nyilatkozta a szakember a La Gazzetta dello Sportnak.
A szabályváltozásokkal a Liberty Media és az FIA nem titkolt célja, hogy izgalmasabbá, kiszámíthatatlanabbá tegyék a versenyzést az F1-ben,
így az esetlegesen széthúzódó mezőny pont ellentétes hatást váltana ki, de Tombazisz elmondta, meggyőződése, hogy a teljesítmények folyamatos kiegyenlítődése várható, ami változatosabb eredményeket hozhat. „A gyakorlatban nem hiszem, hogy lesz 10-12 különböző győztes, hogy versenyzőnként csupán három győzelemmel bajnoki címet lehessen nyerni, de meggyőződésem, hogy biztosan nem lesznek szezonok, amelyeket abszolút egy autó ural majd.”
Tombazisz azt ígérte, hogy amennyiben a szabályok valamelyike nem éri el a kívánt célokat, módosítani fogják azokat, sőt, már eddig is történtek finomítások annak érdekében, hogy a csapatok ne tudjanak a szabályok szellemével ellentétes megoldásokat kifejleszteni. Emiatt attól is lehetne tartani, hogy az autók túlságosan egyformák lesznek, de Tombazisz szerint nem ez a helyzet.
Az, hogy az autók mennyire lesznek különbözők, attól függ, hogy mennyire avatott szem figyeli őket
– jelentette ki. – Gyakorlatilag a mostani eltéréseket is csak kevesen vennék észre, ha az autók egyforma fényezést kapnának, úgyhogy szerintem a 2022-es autók felismerhetősége hasonló lesz a jelenlegiekhez, a koncepcionális eltérések nem mindig mikroszkópi léptékűek lesznek” – ígérte a szakember.
Tombazisz azt is elárulta, hogy az új autók a gyors kanyarokban várhatóan tempósabbak, a lassúakban viszont instabilabbak és idegesebbek lehetnek és a súlynövekedés miatt megnőnek a féktávok. A pilótákat eleinte várhatóan az eddigieknél kisebb terhelés éri majd, de ez változhat, mert a szimulációk szerint az autók a szezon kezdetére mindössze 0,5 másodperccel lehetnek lassabbak a 2021-es modelleknél.