Idén sok szempontból megváltozik a Forma-1 a tavalyi évhez képest. Természetesen ezek közül a leglényegesebb, hogy a csapatoknak forradalmian új technikai szabályok mentén kell megépíteniük a 2022-es autót, de emellett akad néhány egyéb tényező, ami szintén befolyásolja az istállók működését.
A 2021-ben bevezetett költségvetési plafon immáron 145 helyett 140 millió dollár, vagyis a csapatok csak ennyiből gazdálkodhatnak. Ezzel párhuzamosan az előző évvel ellentétben nem lesz befagyasztva a fejlesztési területek nagy része, vagyis az előző idényhez képest több új alkatrész várható az év folyamán.
A szezon során kevesebb pénz áll majd rendelkezésre fejlesztésekre, mivel a teljes költségvetés is csökkent
– idézi Laurent Mekiest, a Ferrari sportigazgatóját a RacingNews365.com. –Több fejlesztés lesz, mint 2021-es idényben, ugyanakkor kevesebb, mint 2018-ban vagy 2019-ben.”
Mindez pedig a versenyzőkre is hatással lehet, legalábbis a kockázatvállalás mértékének szempontjából. Tavaly Charles Leclerc és Carlos Sainz is többször összetörte az autót, aminek akkor nem lett súlyosabb következménye, idén viszont nagy kárt okozhatnak a csapatuknak az ilyen hibákkal, ami vélhetően a mezőny többi tagjára is igaz.
„Arra biztattuk a pilótáinkat, hogy tapogassák ki a határaikat, mivel a kettejük közötti versengés segít nekünk a továbblépésben – emlékezett vissza a francia szakember. – Idén (az idézett mondatok még tavaly hangzottak el – a szerk.) viszonylag keveset fejlesztettünk az autón, [ezért] a költségvetés szempontjából jobban együtt tudtunk élni a balesetekkel.
Ez 2022-ben másképp lesz, mivel minden pénzre szükségünk van a kocsi fejlesztésére.”
Ami az idei autókat illeti, mindenki csak találgatja az erőviszonyokat. Mindez nem meglepő, hiszen a csapatok háza tájáról nem nagyon érkeznek konkrét információk. Mekies elmondása alapján a Ferrarinál sem tudják, hogy mi a valós helyzet.
„Fogalmunk sincs, hogy állunk a többiekhez képest – jelentette ki. – [A 2022-es szabályokat illetően] nincs összehasonlítási alap. Az elején hatalmas volt a köridőveszteség, de ebből sokat behoztunk, azonban senki nem tudja, hogy ez elegendő-e. Barcelonában pályára küldjük az autót [a tesztelés során], és reméljük, hogy úgy viselkedik, ahogyan azt a szimulációk és a szélcsatorna [adatai] ígérik.”
Sokan attól félnek, hogy az új szabályrendszerben lesz egy, jobb esetben két kiemelkedő csapat, de az FIA-nál valószínűnek tartják, hogy idővel zárul az olló. Mekies úgy véli, hogy erre nem is kell annyira sokat várni.
Hat hét után kisebb lesz [a különbség], 2023-ban pedig nagyjából ugyanolyanok lesznek az autók
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, még ha nem is mondta ki konkrétan, de utalt rá, hogy a Ferrari erős lehet az idei szezonban. Kollégája, a Mercedest irányító Toto Wolff viszont már sokkal egyértelműbben fogalmazott ezzel kapcsolatban. Az osztrák üzletember versenyképes Ferrarira számít.
Teljes mértékben számolnunk kell azzal, hogy a következő szezonban ott lesznek az élmezőnyben, mert sok aerodinamikai fejlesztési lehetőségük volt a gyenge 2020-as idény miatt