Azt nem tudni, hogy a McLaren képes lesz-e a jövőben olyan eredményeket elérni, mint fennállása legszebb időszakaiban, mindenesetre a lényegesen jobb helyzetben vannak, mint a 2010-es évek közepén. Akkor nagyon mélyre zuhant a patinás istálló részben a Honda motorja miatt (amely azóta már vb-címhez segítette a Red Bullt), de a saját portájukon is sok volt az akadályozó tényező.
A rendrakást Zak Brown kezdte meg, aki átalakította a szakmai stábot, de ami még fontosabb, hogy a finoman szólva is kedvezőtlen berendezkedést és folyamatokat vadonatúj alapokra helyezte. Vezetésével a csapat visszaküzdötte magát a középmezőnybe, tavaly 9 év után újra futamot is nyertek, a konstruktőri bajnokságban egy 3. és 4. helyet mutattak fel az elmúlt két szezonban.
Brown a The-Race-nek összegezte a tapasztalatait, hogy milyen bajokat kellett orvosolnia.
Ha röviden kellene összefoglalnom, mi volt a McLaren legnagyobb baja, akkor a zavaros helyzetet és a megfelelő vezetés hiányát mondanám.
– nyilatkozta. – Ron [Dennis] jött-ment, [Martin] Whitmarsh is, aztán [Eric] Boullier, majd [Jost] Capito. Ne is a konkrét személyekről beszéljünk, hanem arról, hogy ez nem a siker receptje."
Brown most már elismert tagja a mezőnynek, az eredmények őt igazolják. De mint elárulta, érezte, hogy Ron Dennis helyére lépve nem mindenki hitt benne, hogy sikerre vezetheti a McLarent.
„Úgy éreztem, bizonyítanom kell. – közölte. – Kérdőjelek voltak körülöttem, de azt hiszem, joggal. Ez motivált is, ugyanakkor nem sokat foglalkoztam azzal, mit gondolnak rólam mások."
A marketingszakmából érkező üzletember ugyanakkor egy lényeges azonnal észrevett, ahogy a fedélezetre került: míg a Mercedesnél sokszor hangoztatják, hogy minden munkatársuknak optimális környezetet akarnak teremteni és nem akarják, hogy feszélyezze őket a hibázástól való félelem, a McLarennél ez a szemlélet nagyon hiányzott.
„Van most néhány olyan lenyűgöző szakemberünk, akik az érkezésemkor kevésbé nyűgöztek le. Azért, mert akkor olyan környezetben dolgoztak, ami nem illett hozzájuk" – mondta Brown.
Egymás hibáztatása óriási mértékű volt.
„Megdöbbentő volt. Világosan láttam, miért nem sikeres a csapat. Nem csupán a motor vagy a kasztni miatt, hanem az egész rendszertől. A Martin Whitmarsh által létrehozott bonyolult szervezeti felépítés a hibáztatás kultúráját hozta magával, a felelősségek hiányát."
Brown kijelentésének pikantériája, hogy az említett Whitmarsh több év kihagyás után tavaly ősszel ismét munkát vállalt a Forma-1-ben, a nagy célokat kitűző Aston Martin vezetésében kapott feladatot.