Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) and Red Bull's Mexican driver Sergio Perez drive at Luffield Corner during the sprint qualiying session of the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 16, 2021. (Photo by Adrian DENNIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Helmut Marko úgy véli, Max Verstappennek egészen biztosan nem okoz gondot az idei autó, de Sergio Pérez esetében lehetséges, hogy más a helyzet. A Red Bull tanácsadója elárulta, az új motor teljesítménye egyelőre elmarad a tavalyiétól.
A Red Bullnál lassan mindenkinek maga mögött kell hagynia a Max Verstappen világbajnoki címe kapcsán érzett örömmámort, és ráfordulni az idei szezonra. Persze a felkészülés már jóval korábban megkezdődött, hiszen az autót jó ideje fejlesztik már.
A bikás istálló, valamint a Mercedes esetében minimum a tesztekig ott lesz a kérdés, hogy nem kerültek-e hátrányba azok után, hogy a világbajnoki csata miatt tovább fejlesztették a tavalyi versenygépet, mint a többiek. Helmut Marko szerint azonban mindez nem csökkenti az idei esélyeiket.
A pilóták időközben végeztek némi szimulátoros munkát, de természetesen a mérnökök fejlesztik az autót”
– nyilatkozta a Servues TV-nek a Red Bull tanácsadója. A 2022-es autók az idény elején szinte biztosan lassabbak lesznek elődjüknél, és könnyen lehet, hogy a hátsó tapadás jelentősen csökkenni fog. Ez esetben nyilvánvaló, hogy a versenyzőknek alkalmazkodniuk kell az új helyzethez, ami az osztrák szakember szerint Verstappennek nem jelent problémát, de Sergio Péreznél már nem ennyire egyszerű a helyzet.
„Max képes [gyorsan] vezetni egy olyan autót, amelynek eléggé instabil a hátulja – jelentette ki. – A kocsinak a lehető leggyorsabbnak kell lennie, nem feltétlenül kényelmesnek vagy kellemesnek. Csupán a második versenyzők esetében gyakori, hogy ezzel problémájuk akad.”
A Red Bullnál az elmúlt években valóban megfigyelhető volt, hogy Verstappen igényeinek megfelelően tervezik az autót, ami így rendkívül nehezen volt vezethető. A holland pilóta rendre megbirkózott a feladattal, és általában a lehető legtöbbet hozta ki a konstrukcióból, de az előző három évben Pierre Gasly, Alexander Albon és Pérez is nagyon messze volt tőle.
Mindhármuk esetében közös, hogy az autó vezethetőségével volt gondjuk.
Persze egyelőre nem érdemes jósolgatni, főleg annak tudatában, hogy még a pilótáknak is legfeljebb sejtéseik lehetnek. Ugyan már nyilvánosan is érkezett néhány visszajelzés a részükről, a végeredmény alighanem jelentősen eltér az akkor tapasztaltaktól.
„Nehéz megmondani, mert a szimulátoron kívül még nem vezettem az új autót – válaszolta Verstappen arra a kérdésre, hogy mire számít ezen a téren. – Januárban és februárban ezt ismét megteszem, de addigra nagyon más lesz az autó.”
Annyi bizonyos, hogy a mezőny valamelyest lassulni fog, ami nyilvánvalóan nincs a pilóták ínyére. Ennek a mértéke azonban a legutóbbi hírek szerint jóval kisebb a korábbi jóslatoknál, ráadásul más területen pozitív változásokra lehet számítani.
A kocsik egy kicsit lassabbak, de remélem, hogy a futamok jobbnak lesznek, többet tudunk előzni és a csapatok közelebb lesznek egymáshoz
– fogalmazott Verstappen. – Ez esetben nem számít, hogy valamivel kisebb a tempónk.”
A Hondának van hova fejlődnie
Szintén kulcsfontosságú lesz, hogy a motorgyártók mire mennek a szezon rajtjáig, ugyanis a 2026-os új formula bevezetésééig lényegében azzal az erőforrással kell beérniük, amivel nekivágnak a következő idénynek. A helyzetet azonban nehezíti, hogy mostantól az üzemanyagnak 5 helyett 10 százaléknyi etanolt kell tartalmaznia.
Mindez pedig jelentős teljesítménycsökkenést okoz, bár a Ferrari és a Renault a hírek szerint már ledolgozta a 20 lóerős veszteséget. A Hondánál (a japán gyártó ezt a specifikációt még kifejleszti a Red Bullnak) viszont nem állnak ennyire jól, de Marko továbbra is optimista.
A Honda keményen dolgozik azon, hogy alkalmazkodjon
– szögezte le. – Amit hallok, az pozitív, de a teljesítmény még nem ugyanakkora, mint 2021-ben volt. Meg kell várni, hogy lássuk, miként fog festeni versenykörülmények között.”