A Forma-1-ben évek óta időről időre előkerül a hajlékony szárnyak kérdése. A szabályok szerint semmilyen mozgó aerodinamikai elem sem engedélyezett, a csapatok viszont folyamatosan arra törekednek, hogy az álló helyzetben végzett teszteken átmenő, de menet közben, nagy sebességnél elhajló elemeket tervezzenek, hiszen ezzel csökkenthetik az autójuk légellenállását.
Tavaly a Mercedes és a Red Bull között is többfrontos háború dúlt ezen a téren: utóbbi előbb az első szárnyának túlzott elhajlásával vádolta riválisát, majd az visszatámadott, mondván a bikások a hátsó szárnyukkal trükköznek. A Francia Nagydíjtól az FIA szigorított is a hátsó szárnyakra vonatkozó teszteken, később azonban a Mercedes is gyanúba keveredett, noha a Red Bull bizonyítani sosem tudta, hogy ellenfele autója szabálytalan lenne. James Key, a McLaren technikai igazgatója szerint az idén kissé háttérbe szorulhat a hajlékony szárnyak kérdése.
Mivel az idei szezontól átfogó technikai szabályváltozás lép életbe az F1-ben, a csapatok merőben új autókkal fognak előrukkolni, amelyek jelentősen eltérnek majd az elődeiktől. A legfontosabb változás, hogy visszatér a szívóhatás, így az új kocsik leszorítóerejük jelentős részét az autó alatt futó csatornákkal fogják generálni, miközben eltűnnek a kiegészítő aerodinamikai elemek, és néhány kivételtől eltekintve csak az egyszerűsített első és hátsó szárny marad.
Éppen ezért a csapatoknak talán még az eddigieknél is nagyobb előnyt jelente a hajlékony szárnyak megalkotása,
Key azonban nem számít arra, hogy akkora lesz a mozgolódás ezen a téren, mint amekkora tavaly vagy a korábbi években volt.
„Egyes tesztek, különösen a hátsó szárnyra vonatkozóak keményebbek lesznek" – idézi a McLaren technikai igazgatóját a Motorsport-Total.com.
Key ugyanakkor figyelmeztet, hogy a szárnyak merevségére vonatkozó „nagyon szigorú előírások" ellenére „mindig lesz trükközés", de nem számít olyan megoldásokra, amelyek könnyen megvalósíthatóak lesznek. A szakember szerint az új generációs autók esetében eleinte azonban más területekre fognak koncentrálni.
Lesznek új játékterületek 2022-ben, de biztos vagyok benne, hogy [a hajlékony szárnyak] előbb-utóbb ismét előkerülnek.
Ezt az FIA és a csapatok sem hagyják figyelmen kívül. Elég világos, hogy ezt a területet 2022-ben gondosan kell szabályozni."
Noha valamilyen mértékben minden csapat igyekszik trükközni a hajlékony szárnyakkal, tavaly a vb-harc miatt a Red Bull és a Mercedes volt a reflektorfényben. A szezon végén előbbi sokat támadta utóbbi hátsó szárnyát, amely az elmélet szerint szabad szemmel nem látható módon hajlott el nagy sebesség mellett, így csökkentve a légellenállást. Helmut Marko, a bikások tanácsadója a szezon után viszont leszögezte, hogy mindez csak a Brazil Nagydíjig volt így, utána pedig a szigorított ellenőrzések hatására már nem trükközött a Mercedes.
„Biztos vagyok benne, hogy a brazíliai futam után minden legális volt az autón. Ezután az egyenesbeli sebesség ismét a határon belül volt. Ahogy Hamilton Sao Paulóban állva hagyott minket, már önmagában egyedi szituáció volt. Minden tökéletesen összeállt azzal a motorral, tudtuk ezt is – utalt a Hamiltonnak Brazíliára beszerelt friss erőforrásra Marko a Formel1,de-nek. – Egyszerűen csak hihetetlen volt, hogy az összes Mercedes-motoros autó közül csak Hamiltonnak volt ilyen csodafegyvere. De ez van, nem akarunk vádaskodni."