MONZA, ITALY - SEPTEMBER 04: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 during practice for the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 04, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull technikai igazgatója elárulta, 2020-ban Max Verstappen képességei miatt nem vettek észre egy komoly problémát, aminek következtében rossz irányba mentek a fejlesztésekkel. Szerencséjükre az idény végéig orvosolták a problémát, ami jó alapot adott a holland pilóta győzelmével záruló tavalyi évre.
Max Verstappen tehetségét talán még a legelvakultabb szurkolók sem kérdőjelezik meg. A 24 éves versenyző évek óta szinte a maximumon teljesít, és gyakran kihozza az autóból azt, amit sokan már lehetetlennek gondolnak. Így volt ez a tavalyi idényben is, legalábbis Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint, aki úgy véli, az idény második felében a holland pilóta tartotta őket versenyben.
Hasonló volt a helyzet egy évvel korábban is, csak akkor az autó még jóval gyengébbnek bizonyult. Ennek ellenére Verstappen a Török Nagydíjon kívül lényegében hibátlanul szerepelt az év során, és valószínűleg csak a kocsi megbízhatatlanságának és a balszerencséjének köszönhette, hogy Valtteri Bottas mögött maradt a pontversenyben. Azonban fény derült arra, hogy tehetsége közvetve súlyos gondokat okozott a Red Bull mérnökeinek.
Év elején nem voltunk messze a Mercedestől, a szezon közepén viszont nagy volt a hátrányunk, mielőtt újra feljöttünk
– nyilatkozta Pierre Wache, a Red Bull technikai igazgatója a Motor Sport Magazine-nek. –Egyértelmű, hogy rossz irányba mentünk, aztán talpra álltunk. Ez az a pont, ahol az elemzésünk során valamit eltévesztettünk a fejlesztési irányt illetően. Az autónak volt egy olyan tulajdonsága, amelyet Max kedvelt, és amely lehetővé tette számára, hogy gyorsabban menjen. Ennek következtében, ahogyan tovább haladtunk ezen az úton, úgy javultak a körei.”
Egészen konkrétan az RB16-os hátsó stabilitásáról, pontosabban annak hiányáról van szó. Köztudott, hogy Verstappen ilyen típusú kocsiban is jól érzi magát, de tavaly ez már túlságosan nagy méreteket öltött, csakhogy a holland pilóta továbbra is képes volt elfedni a problémát. Mindez rendkívül károsnak bizonyult fejlesztési szempontból.
„Ironikus, hogy 2020-ban Max tehetsége hozzájárult a problémánkhoz – jelentette ki a francia szakember. – Olyan képességgel rendelkezik az ilyen jellegű instabilitás kontrollálására, amely mások számára lehetetlen lenne. Tudjuk, hogy ha az autóval elmegyünk a határokig ezen a téren, az gyorsabb kocsit eredményezhet, és
észre sem vesszük, hogy rossz irányba mentünk, mivel [a vártnál] még mindig többet hozunk ki belőle.”
Wache még egyszer leszögezte, hogy Verstappen kivételes képességeinek volt betudható, hogy nem vették észre időben a problémát. Emiatt pedig nagyon messzire elmentek a rossz úton, és hónapokba telt, mire vissza tudtak evickélni, és a megfelelő irányba álltak.
„A rendszer olyan méretű, hogy az autó aerodinamikai részeinek újragondolása és -alkotása hosszú és fájdalmas folyamat volt – emlékezett vissza Wache. – Max számára nagy előny, hogy az autót képes némi hátsó instabilitással beállítani, és nagyobb teljesítményt tud kihozni az adott kocsiból. Azonban ha nem adunk neki elég stabil versenygépet, korlátozzuk az abban rejlő potenciált. A tehetsége kicsit elvakított minket.”
A Red Bull számára kulcsfontosságú volt, hogy időben visszatérjenek a megfelelő ösvényre, ugyanis a tavaly RB16B alapja az azt megelőző RB16-os volt. Ez a Szahíri és az Abu-dzabi Nagydíjra már jól láthatóan sikerült nekik, azóta pedig tudjuk, hogy ez világbajnoki címet ért Verstappennek.
Azonosítottuk [a problémát], valamint azt, hogy a pilóta mindezt teljesítményre tudja váltani
– idézte fel a 47 éves mérnök. – Bizonyos tulajdonságok nagyon megnehezítették, hogy kihozzuk az elméleti potenciált. Erre az idény közepe után jöttünk rá. Ez volt az autó legfőbb korlátja, amitől aztán eltávolodtunk. A szezon végén mindezt meg tudtuk erősíteni, ami jó alapot adott nekünk ’21-re.”