A Haas, az Aston Martin és a McLaren után az Alpha Tauri is megmutatta, hogy milyen autóval áll rajthoz a teljesen új szabályok szerint épült versenygépeket felvonultató 2022-es szezonban. A faenzai istálló jónak mondható 2021-es szezont tudhat a háta mögött, amelyben hatodik helyen végzett a konstruktőri pontversenyben, miközben átlagosan az övé volt az ötödik leggyorsabb autó a mezőnyben. Kérdés, hogy az új szabályok érkezésével is meg tudják-e tartani ezt a formát.
Az istálló pilótái az idén is a tavaly kilencedikként végző Pierre Gasly, illetve a jó kezdés után számos kritikát kapó, második idényére saját magától jelentős előrelépést váró Cunoda Juki lesznek. A francia-japán duó munkaeszközéül a most bemutatott AT03-as versenygép szolgál majd, amelyről már előzetesen lehetett tudni, hogy
a 2022-es Red Bull váltóját, hidraulikai rendszerét és hátsó felfüggesztését használja, tehát ezeken a területeken megegyezik a majd Barcelonában pályára lépő RB18-assal.
Ez annyiban változás a tavalyi évhez képest, hogy 2021-ben az Alpha Tauri nem használta ki a szabályok adta lehetőségeket és nem vette át a 2020-as Red Bull váltóját és hátsó felfüggesztését, hanem maradt a bikások és a saját 2019-es autójukon használt változatnál, mert úgy vélte, az jobban illik az AT02-eshez. Az idén viszont már a Red Bull legfrissebb elemeit használják, azzal a különbséggel, hogy a felfüggesztésnek csak a mechanikai részei egyezhetnek meg, az aerodinamikai felületeket minden csapatnak magának kell megterveznie.
„Az autó eleje a sajátunk lesz. Az elmúlt három évben kevertük a dolgokat, olykor több mindent ávettünk, 2019-ben például nagyjából a teljes első felfüggesztést, utána csak a belső részeit, majd a legutóbbi évben ennek egy keverékét” – nyilatkozta Joddy Egginton, az Alpha Tauri technikai igazgatója a The-Race.comnak.
Egginton arról is beszélt, hogy a váltót egyáltalán nem akarták sosem maguk megtervezni, mert kis csapatról lévén szó sokkal többet tudnak profitálni abból, hogy más területekre koncentrálnak a szakembereikkel. Ez különösen az idei aerodinamikai változtatásoknál lehet kulcsfontosságú.
Ami pedig mérföldkő az AT03-assal, hogy az istállónak ez az első olyan autója, amelyet már a szabályok által maximálisan megengedett, 60%-os méretarányú modell befogadására alkalmas szélcsatornában tervezett, a tavalyi kocsit ugyanis még az 50%-os bicesteri szélcsatornában alkották meg, majd januártól kezdték használni a Red Bull Bedfordban található létesítményét, így a 2022-es kocsi fejlesztése már teljes egészében ott zajlott.
„A 60%-os modellre váltásnak egyértelmű előnyei vannak. Mi voltunk az utolsó csapat, amely átállt, és persze van tanulási fázis, a tavalyi év elején például még nem tudtunk annyi időt eltölteni a szélcsatornában, amennyit szerettünk volna – ecsetelte Egginton. – Akkor hatékonyabbak lettünk volna az 50%-os modellel, de az volt a megfelelő idő a váltásra, mert a kocsi nagy része megegyezett a 2020-assal, így jó referenciánk volt a korrelációhoz és a felmerülő kérdésekhez. A jó döntést hoztuk, de ezek a változások soha nem zökkenőmentesek.”
Mivel a Haashoz hasonlóan az Alpha Tauri sem a maga valójában mutatta meg az idei autót, hanem csak – minden valószínűség szerint – erősen kozmetikázott rendereket adott ki arról, egyáltalán nem biztos, hogy nem változtattak meg jó néhány részletet a kocsin.
Az azonban biztos, hogy a Red Bull-lal ellentétben nem a Forma-1 által tavaly megépített 2022-es demóautó átfestett verzióját tették közszemlére.
Ez már az agresszívan alávágott oldalszekrények és a szögletes légbeömlő nyílásokból szembetűnik, ugyanakkor Craig Scarborough technikai szakértő úgy véli, az idei autó egy meglehetősen alapváltozatát láthatjuk, amelyről számos részlet szándékosan lemaradt, és majd csak a barcelonai tesztelésen pillanthatjuk meg.
„Az idei évben hatalmasat változtak az autók, az új szabályok miatt a kinézetük és a dizájn is teljesen más, így a csapatnak tiszta lappal kellett kezdenie – olvashatók az Alpha Tauri közleményében Pierre Gasly szavai. – Nem ismerjük az AT03-as valós teljesítményét, amíg pályára nem lépünk vele a barcelonai teszten, de remekül néz ki, már izgatottan várom, hogy elkezdődjön az új szezon."
„Ez egy teljesen új korszak kezdete a Forma-1-ben, és reméljük, hogy a tavalyi sikerek után ez a csomag is nagyon erős lesz – utalt az idei versenygépre Franz Tost csapatfőnök. – Ismét szorosan együttműködtünk az Alpha Taurival (a Red Bull divatmárkája - a szerk.) az új autó bemutatójánál, és szerintem valami különlegessel tudtunk előállni."