Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives during the third day of the Formula One (F1) pre-season testing at the Circuit de Barcelona-Catalunya in Montmelo, Barcelona province, on February 25, 2022. (Photo by LLUIS GENE / AFP)
Vágólapra másolva!
Tízből kilenc F1-es csapat küzd vele, de sajtóhírek szerint a Red Bullt érinti leginkább egy bizonyos probléma. Egyedül az Alfa Romeo lehet nyugodt.
Hol van már a korszak, amelyben a Forma-1-es autók viszonylag kicsi, fürge, ám mégis szélvészgyors gépek voltak, amelyek a lassabb kanyarokban is gyors irányvátlásokra voltak képesek. Évek óta probléma a királykategóriában, hogy a minimum súlyhatár messze az ideális fölött van, ennek ellenére a 2022-es szabályok bevezetésekor nemhogy csökkentették volna, hanem elsősorban biztonsági megfontolások, na meg a nagyobb kerekek miatt tovább nőtt.
Ráadásul az új szabályokhoz eredetileg előírt 775 kg-t menet közben 795 kg-ra növelték (ezzel minimum 43 kg-mal lesznek nehezebbek az idei kocsik a 2021-eseknél), ami közel 200 kilóval több, mint a jó 20 évvel ezelőtti minimum. Mindez azt jelenti, hogy megtankolva közel egy tonnát nyomnak a 2022-es versenygépek, ami rengeteg. Ám a csapatok többségének még ez is kevés.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Motorsport-Magazinnak nyilatkozva elismerte, hogy az RB18-as bizony túlsúlyos.
Az egyetlen problémánk a súly, de ezzel minden csapat küzd. Hála istennek a minimumsúlyra vonatkozó határt már megemelték, de így is rengeteg a dolgunk az első verseny előtt"
– nyilatkozta a 78 esztendős osztrák, majd elmondta egy csapatot kivéve az összes istálló „szenved a pluszsúly miatt", és „majd meglátjuk", hogy lesz-e további emelés.
Az Auto Motor und Sportúgy tudja, egyedül az Alfa Romeo képes elérni a minimumsúlyt, és a McLaren az, amely nincs ettől messze, a többi istálló autója egyaránt túlsúlyos, egyeseké pedig több mint tíz kilóval nehezebb annál, mint amennyi lehetne.
A Motorsport-Magazin pedig úgy tudja, hogy a Red Bullt érinti leginkább a probléma, azaz nem kizárt, hogy az RB18-as több mint tíz kilónyi felesleggel küzd,
ami rengeteg. Barcelonában tíz kilónyi plusz körönként nagyjából 3 tizedmásodpercet jelent.
Mit lehet tenni?
A súlyhatár feletti csapatok és mérnökeik természetesen tárt karokkal fogadnák a limit további emelését (miközben a pilóták már régóta panaszkodnak, hogy az autókat a lassú kanyarokban inkább kamionhoz hasonlatos vezetni, mintsem versenyautóhoz), de ehhez a tízből nyolc istálló beleegyezése kellene.
Mivel csak az Alfa Romeo nem túlsúlyos, elméletben sikerrel is járhatna egy ilyen voksolás, ám egyáltalán nem biztos, hogy ha tényleg a Red Bullt érinti leginkább a probléma, a többi csapat nem választja inkább azt, hogy maradjon a jelenlegi limit.
Az AMuS szerint a McLaren például az emelés ellen van.
A német szaklap szerint a problémával küzdő csapatok meg tudnák oldani a helyzetet azzal, hogy egyes elemeket könnyebbre gyártanak, ám ez extra költségeket jelentene, ami a költségplafon miatt nem igazán fér bele, illetve a fejlesztési büdzséből venne el. A súly körüli gondok tükrében nem mellesleg még inkább érthetővé vált, hogy a topcsapatok miért kardoskodtak a hat sprintfutam bevezetése esetén az azokért kapott juttatások növelése mellett.