Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr (L) and McLaren's British driver Lando Norris drive during the qualifying session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, on the outskirts of the capital city of Doha, on November 20, 2021. (Photo by HAMAD I MOHAMMED / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
A Ferrari egyik vezető mérnöke egyáltalán nem tartja biztosnak, hogy az új szabályok valóban megkönnyítik az előzéseket. Enrico Cardile szerint több tényező sem ebbe az irányba mutat.
A Forma-1 egyik legfontosabb célkitűzése a forradalmian új technikai szabályok bevezetésével, hogy megkönnyítse az előzést. A tervek szerint az új aerodinamikai szabályoknak köszönhetően az elöl lévő autó kevesebb turbulens levegőt fog termelni, így a hátul haladó jóval könnyebben tudja követni akkor is, amikor már nagyon közel kerül ellenfeléhez.
Nemrég Sebastian Vettel és Lando Norris is kétségeket fogalmazott meg az új előírásokkal kapcsolatban, bár a brit pilóta alapvetően optimista volt, csak egy járulékos veszteségre hívta fel a figyelmet. A négyszeres világbajnok már egy fokkal szkeptikusabb volt, amikor felvetette, hogy amit a kanyarokban nyernek, annak egy részét az egyenesekben elveszíthetik. A Ferrari egyik vezető mérnöke azonban ennél is komolyabb kétségeket fogalmazott meg.
A mostani versenygépek nehezebbek lesznek nagyon merev beállításokkal, és a leszorítóerő nagyon eltér a Forma-1 által bemutatott koncepcióautóétól
– idézi aRacingNews365.comEnrico Cardilét, a maranellóiak karosszériateljesítményért felelős mérnökét. – Ezek a tényezők nem a csaták elősegítésének irányába mutatnak.”
A másik fontos törekvés, hogy a csapatok közötti különbségek csökkenjenek. Ezzel kapcsolatban Alexander Wurz, a versenyzői szakszervezet (GPDA) elnöke nemrég türelemre intette a szurkolókat, mondván, időre van szükség a szorosabb küzdelemhez. Az olasz szakember szerint azonban ez az idő nem lesz annyira rövid.
„Emellett más paramétereket is figyelembe kell venni: a rendkívül szigorú szabályok miatt milyen gyorsan közelednek egymáshoz a teljesítmények? – folytatta Cardile. – Mindezt lassítják a költségvetési plafon által előidézett kiadási korlátozások.
Röviden: a forgatókönyv összetett és kiszámíthatatlan.”
Hogy milyen könnyű lesz előzni, arra alighanem legkorábban a Bahreini Nagydíjon kapunk érdemi választ, az erőviszonyokról viszont már a szerdán induló barcelonai tesztelés is adhat egy képet. A hivatalosan csak bejáratásnak hívott esemény arra is választ adhat, hogy az idei autók mennyivel lesznek lassabbak elődjeiknél. A jelenlegi közmegegyezés szerint minél gyorsabb egy pálya, annál jobban kedvez az új versenygépeknek, és ezzel Cardile is egyetért.
„Ezeknél az autóknál másképpen oszlik el a leszorítóerő, mint a korábbiaknál – szögezte le. – A gyors kanyarokban nagyobb lesz, a lassúakban kisebb. Továbbá legalább negyven kilogrammnyi súlynövekedéssel kell majd megbirkózni, amely önmagában egy vagy több másodperces lemaradást fog eredményezni körönként. Arra számítók, hogy ezek a kocsik lassabbak lesznek, mint az előző generáció képviselői. A különbség pályáról pályára változik majd, a lassú és a gyors kanyarok arányától függően.”