Nem túl gyakori az autóversenyzők esetében, hogy visszavonulásuk után több mint tíz évvel újra versenyzésre adják a fejüket, hiszen többnyire vagy azért akasztják szögre a sisakjukat, mert már túl idősek ahhoz, hogy megfelelő szinten teljesítsenek, vagy elveszítik a motivációjukat és más kihívások után néznek. Ennél is ritkább az, ha valaki egy számára teljesen ismeretlen terepre tér vissza. De mint azt a korábban az F1-ben is versenyző Jos Verstappen esete mutatja, ilyen is előfordul, a 49 esztendős holland ugyanis ralizásra adja a fejét.
Max Verstappen édesapja 1994 és 2003 között 106 Forma-1-es nagydíjon vett részt, majd miután véget ért a királykategóriás pályafutása, versenyzett a rövid életű A1GP-sorozatban, majd sportautózásra váltott, 2008-ban pedig kategóriagyőzelmet ünnepelhetett a Le Mans-i 24 óráson és a Le Mans Series-ben. 2009 óta viszont ideje nagy részét fia, Max pályafutásának egyengetésével tölti, ám most, hogy a fiatalabbik Verstappen már jó ideje a maga ura, ismét versenyautó volánja mögé ül.
Mint kiderült, Jos ralizni fog, és ezt már tavaly Assenben megtette volna, ha a koronavírus-járvány miatt nem törlik a versenyt.
A debütálás így viszont az idén február 26-ra maradt, a veterán pilóta ugyanis a 2022-es belga ralibajnokság első fordulóján fog rajthoz állni egy Citroen C3 R5-tel. „Nagyon várom már, mert rájöttem, hogy igazán kedvelem a ralizást, különösen azért, mert nagyon kiszámíthatatlan” – idézi őt fia, Max Verstappen hivatalos honlapja.
Természetesen hajt a természetem és egy topcsapat támogat, de újra meg kell majd találnom a határaimat. Jól akarom csinálni, de az örömforrás miatt vágok bele ebbe a ralis kalandba."
Nem Jos Verstappen lesz az első, aki F1-es tapasztalattal a birtokában próbálja ki magát raliversenyen. A jelenlegi mezőnyből Valtteri Bottas az, aki többször is ralizott már, míg a tavaly visszavonult Kimi Räikkönen két szezont a világbajnokág mezőnyében is ment. Az ő elmondásuk alapján kifejezetten nehéz hozzászokni ahhoz, hogy a pályaversenyekkel ellentétben itt félig-meddig vakon, a navigátor útmutatása alapján kell vezetni.
„A ralizást az emberek tapasztalatból csinálják. Ennek a tapasztalatnak a megszerzése lesz a legnagyobb kihívás” – mondta Verstappen.
Ezt nem lehet összehasonlítani semmivel az autósportos karrieremből, számomra minden új lesz az autótól kezdve a munkamódszerig.
Itinert írni és használni azt, utasításokat hallgatni vezetés közben és ismerni minden szakaszt. Egyáltalán nincs vagy csak nagyon kevés lehetőség áll rendelkezésre feltérképezni a szakaszokat, ezért azonnal gyorsnak kell lenni, miközben kerülni kell a szükségtelen kockázatot."