Amennyiben sikerül pótolni a kieső Orosz Nagydíjat (és szinte biztosan sikerül), az idei lesz a valaha volt leghosszabb szezon a Forma-1-ben a maga 23 nagydíjával. Ám a sportág iránti érdeklődést elnézve Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy évente 30 versenyt is tudnának rendezni.
A száguldó cirkusz irányítását tavaly januárban átvevő olasz eközben figyelmeztetést küldött a jelenleg a versenynaptárban szereplő helyszíneknek, és elmondta, többé nem lesz elég a gazdag F1-es múlt ahhoz, hogy egy nagydíj megtartsa a helyét.
Több külföldi sajtóorgánum, köztük a Domenicalival exkluzív interjút készítő Sky Sports is beszámolt róla, hogy jövőre egy harmadik, Las Vegasban tartott amerikai futam is érkezhet, miközben az első Miami Nagydíjat még nem is teljesítette a mezőny, hiszen idén májusban látogat el először Florida ékszerdobozába. Domenicali ugyanakkor kiemelte, hogy „nemcsak Vegas, hanem más városok is érdeklődnek a Forma-1 iránt", és elmondta, „kiegyensúlyozottnak kell lennünk és meg kell vizsgálnunk az egyéb lehetőségeket. Hamarosan eláruljuk, hogy mi a stratégiánk a piac fejlesztésére."
Az egyik ilyen lehetőség a visszatérés Afrikába, ahol legutóbb 1993-ban rendeztek versenyt, és amelynek visszatérése már egy ideje napirenden van.
„Amerikán és Kínán túl ott a lehetőség, hogy hamarosan Afrikában is ott legyünk. Nagy ott az érdeklődés, és az egy újabb olyan terület, ami geográfiai szempontból hiányzik a versenynaptárból" – mondta.
Az F1 kereskedelmi viszonyait szabályozó, 2025-ig érvényben levő jelenlegi Concorde-egyezmény 24-ben maximalizálja az egy szezonban rendezhető versenyek számát, ám Domenicali szerint a jövőben ez a szám tovább nőhet, aminek a már így is végletekig kizsigerelt csapattagok és az F1-gyel utazó személyzet aligha örül.
„Megvan a lehetőség, hogy 24 futam legyen, sőt,
én azt mondanám, hogy még 30 is lehet, legalábbis ami a világszerte tapasztalható érdeklődést illeti.
Rajtunk áll, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, figyelembe véve, hogy mely helyszínek szeretnének szerepelni a Forma-1-ben, és milyen történelmi értékeket kell képviselnie a versenynaptárnak."
Az F1-ben dolgozók közül ezen szavak hallatán vélhetően sokan rosszul lettek, hiszen már így is minden korábbinál magasabb a sportágból a kiégés és túlterheltség miatt távozók száma, a versenynaptár bővítése pedig csak még többeket sarkallhat arra, hogy más munkát keressenek.
Újságírók egy csoportjának Domenicali a szezonnyitó Bahreini Nagydíj helyszínén azt is elmondta, hogy „vannak promóterek, amelyeknek lejár a megállapodása, és valószínűleg a jelenlegi helyszínek közül néhány többé nem lesz a versenynaptár része."
Az Autosport úgy tudja, hogy az idei futamok közül a Francia, a Monacói, a Belga és a Mexikói Nagydíjnak nincs megállapodása a 2022 utáni időszakra.
„A folyamat már elkezdődött. Más futamok maradhatnak, de más formában, és különböző pályák rotációban rendezhetnek versenyeket. Hamarosan bejelentjük a döntéseinket, és számíthatnak új versenyekre. Ugyanakkor nem könnyű mindent előre megtervezni. Vegyük például Kínát. Meg kell próbálnunk megérteni, hogy milyen lesz a covid helyzet a jövőben, mint ahogy tavaly tettük 2022-re nézve" – ecsetelte az olasz.
Természetesen a Forma-1-nek szüksége van az olyan helyszínekre, mint Monza, Spa vagy Silverstone, de mondhatjuk akár a Hungaroringet is, amelyen 1986 óta megszakítás nélkül rendeznek versenyt. Ám Domenicali elég egyértelmű figyelmeztetés küldött ezeknek a pályáknak.
„Tudjuk, hogy egyensúlyban kell tartanunk az új és a történelmi futamok arányát, amelyeknek továbbra is a versenynaptár részének kell lenniük. Az F1 számára előnyösek az új promóterek ajánlatai, mivel arra kényszeríti a tradicionális versenyek szervezőit, hogy emeljék a színvonalat mind az infrastruktúrában, mind az eseményük menedzselésében és a nézőknek nyújtott szolgáltatásokban.
Azonban többé nem elég a pedigré, demonstrálni kell, hogy tartják a lépést."
Ez a kijelentés a Hungaroringre különösen érvényes lehet, hiszen a mogyoródi pályán már nagyon régóta esedékes az infrastruktúra fejlesztése, elég csak azt említeni, hogy a főépület egyes részei 1986 óta változatlanok. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. Elnök-vezérigazgatója erről bővebben beszélt egy tavalyi sajtótájékoztatón.
A Magyar Nagydíj jövője ugyanakkor egyelőre biztos lábakon áll, hiszen 2032-ig rendelkezik szerződéssel, opciója pedig 2037-ig van az F1-es mezőny fogadására.
Egyes európai helyszínek kiválása ugyanakkor nem akadályozza meg az F1-et abban, hogy az Egyesült Államokban akár három futama legyen, amit Domenicali üzleti szempontokkal magyaráz.
A Forma-1 iránt manapság soha korábban nem látott mértékű az érdeklődés az Egyesült Államokban. Helytelen lenne nem kihasználni ezt a lehetőséget,
és próbáljuk megérteni, hogy miként birkózzunk meg ezzel a növekedéssel. Eközben a Távol-Keletről is nagy az érdeklődés. Csou Kuan-jü érkezése a Forma-1-re irányítja a figyelmet, ami nem lepett meg minket. A Ferrari mellett végtére is a pilóták növelik az érdeklődést az országukban a sportág iránt. Láthattuk ezt Brazíliában, Spanyolországban és sok más országban is. Kínából érkeztek új kérések verseny rendezésére, miközben Csou még az első futamát sem teljesítette."
Csou azóta pedig már túl van az első nagydíján, amelyen pontot szerzett, vélhetően csak még tovább növelve saját és a Forma-1 népszerűségét a világ legnépesebb országában.