05 Dan Ticktum from Great Britain of Carlin, action during Day One of FIA Formula 2 Testing at Circuit de Barcelona - Catalunya on April 23, 2021 in Montmelo, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto) (Photo by Xavier Bonilla / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Legalább két Forma-2-es csapatfőnökben váltott ki ellenérzéseket az, hogy a Forma-1 az utánpótlás-szériáiban tesztelné a 2026-os szezontól bevezetni tervezett komoly változtatását.
A Forma-1 célja, hogy 2030-ra karbonsemlegessé váljon, aminek az egyik fontos lépcsője a szintetikus üzemanyagok várhatóan 2026-os, az új motorformulával egyidejű bevezetése lesz. Hogy minél zökkenőmentesebb legyen az átállás, az F1 azt tervezi, hogy a Forma-2-ben és a Forma-3-ban fogja tesztelni először az új üzemanyagot, és ezen tapasztalatok alapján határozza meg az üzemanyagszabályokat. Az F2-es istállók közül kettőnek a főnöke ugyanakkor nem tartja jó ötletnek mindezt.
„Előbb be fogjuk vezetni a szintetikus üzemanyagokat a Forma-2-ben és a Forma-3-ban, mint a Forma-1-ben. Ennek oka, hogy ebben a két sorozatban egyenmotorokat és egyenüzemanyagot használnak. Ezért aztán csak egyszer kell elvégeznünk a munkát, és hogy őszinte legyek, nem kell tökéletesnek lennie – nyilatkozta korábban Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója, aki azt is elmondta, miért választották ez az utat. – A Forma-1-ben ezzel szemben több üzemanyaggyártó van, különféle motorok, és tökéletes munkát kell végezni.
Nem alkothatunk olyan üzemanyagot, ami az egyik motort előnybe hozza a másikkal szemben. Ez komoly probléma."
Az F2-ben és F3-ban egyaránt csapatot működtető Carlin, illetve a csak előbbiben szereplő DAMS csapatfőnöke viszont a szintetikus üzemanyagok kipróbálása ellen van, mert nem akar az F1 laboratóriuma lenni.
Nem gondolom, hogy nagy értelme van számunkra a Forma-1 tesztpadjaként szolgálni.
Minden, amivel mi dolgozunk, egységesített, így semmin nem változtathatunk. Nem lenne bölcs dolog erre az útra lépni, mert ez egy ügyfélbajnokság, a versenyzőink fizetnek azért, hogy versenyezhessenek. Kissé igazságtalan lenne, ha eközben meg kellene birkóznunk egy fejlesztési programmal, és ezek a pilóták az F1-es csapatoknak készülő fejlesztést fizetnék" – idézi Trevor Carlint a Racefans. – A Forma-1-es csapatoknak rengeteg pénze és erőforrása van, miközben motorgyártókkal állnak kapcsolatban. Az ilyesmit maguknak kellene csinálniuk anélkül, hogy mi is belefolynánk, majd remélhetőleg profitálnánk a változtatáshoz elvégzett munkájukból."
Carlinhoz csatlakozott François Sicard, a DAMS első embere, aki szerint csakis akkor lenne elfogadható ez a terv, ha azzal pénzt spórolnának. „Egyenautóink vannak, és nem szabad elfelejtenünk, hogy ennek a bajnokságnak a célja a pilóták karrierjének előremozdítása, az ő segítésük és fejlesztésük ahhoz, hogy amennyiben elég jók, képesek legyenek a Forma-1-be lépni. Erre kellene koncentrálnunk és észben kellene tartanunk, hogy inkább a költségekkel kellene foglalkozni egy kísérlet helyett.
Ha a kísérletezés a költségek csökkenését eredményezi, akkor csináljuk, máskülönben viszont nem hiszem, hogy a Forma-2 célja a Forma-1 számára végzett kísérletezés kellene legyen."
Bruno Michel, az F2 és F3 vezérigazgatója ugyanakkor egyik csapatvezető érveit sem tartja elfogadhatónak, és úgy véli, kötelességük segíteni a motorsport karbonsemlegessé válását. „Először is, a fenntarthatóságról beszélünk, ami pedig kulcsfontosságú a motorsport jövőjére nézve.
Úgyhogy szerintem elég gyenge érv, hogy ezzel laboratóriummá válunk, mert a fenntarthatóság kulcsfontosságú, és ezen dolgoznunk kell.
Ez az egyik dolog. A másik, hogy nekünk sokkal könnyebb ezt megtennünk, mert egyensorozat vagyunk, miközben a Forma-1-ben több motorgyártó szerepel különféle üzemanyag-beszállítókkal. Itt ez sokkal könnyebb, mert mindenki ugyanolyan motort, üzemanyagot és kenőanyagot használ. Itt sokkal könnyebb bevezetni valamit, mint a Forma-1-ben" – nyilatkozta a Racefansnek.
Michel azt is cáfolta, hogy anyagilag hátrányos lenne a csapatoknak az újfajta üzemanyaggal való kísérletezés. „A csapatok ennek a fejlesztésnek semmilyen költségét nem kell állják. Ezt a promóter fogja megtenni, a csapatoknak ehhez semmi köze, ezért nem igazán értem ezt az érvet. És mint mondtam, nem tesztelünk, hanem fejlesztünk valamit a magunk számára. Ha a Forma-1 a jövőben ugyanezt a technológiát használja, az pedig fantasztikus."
A vezérigazgató kitért arra is, hogy még kimondottan hasznos is lehet, ha a pilótáknak már az F1-be lépés előtt lesz tapasztalata a szintetikus üzemanyaggal működő motorokról.
„Versenyzőket kell adnunk a Forma-1-nek, és egyes esetekben elég hasznos, ha olyan dolgokkal találkoznak nálunk, amelyekkel a Forma-1-ben is fognak. Példának ott vannak a 18 colos kerekek. Múlt héten láttam egy elég jó interjút Cunodával, amelyben azt mondta, szerinte az idei szezonban előnye fog származni abból, hogy az F2-ben már vezetett 18 colos kerekeken (az F2-ben már 2020 óta ekkora felniket használnak - a szerk). A sorozatunk egészének célja pilótákat felkészíteni a Forma-1-re, úgyhogy elég fontos, hogy ezt így is meg tudjuk tenni."
Michel végezetül leszögezte, biztosan az F1 előtt elkezdik majd használni a szintetikus üzemanyagot.
„Nem fogok belemenni abba a vitába, hogy ez tesztpad-e a Forma-1-nek. Ez olyasmi, amit el akarunk érni, és valószínűleg gyorsabban és könnyebben elérhetjük, mint a Forma-1, ezért biztos, hogy ezt az utat fogjuk választani."