Izgalmas évek következnek a Forma-1-ben a motorok jövőjével kapcsolatban, még akkor is, ha a jelenlegi 1,6 literes, V6-os, turbós, hibrid erőforrások korszaka várhatóan 2025-ig még kitart, és addig aligha várható komolyabb változás a műszaki specifikáció terén. Utána viszont annál nagyobb, mert a sportág szakértőinek ki kell találniuk, hogyan marad korszerű a versenyzés 2030 felé közeledve.
Ez várhatóan a szokásosnál is fontosabb döntés lesz majd, mivel nem csak az autógyártóknak kell látniuk, hogy a fejlesztések szempontjából hogyan marad releváns számukra a sportág, a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a Liberty Media is komoly feladattal néz szembe, mert a világbajnokságnak a klímaváltozás elleni küzdelem közepette is vállalhatónak kell maradnia.
Az biztos, hogy a Forma-1 a közeljövőben nem vált villanymotorokra, ezzel kapcsolatban a Formula E-nek 2039-ig kizárólagos szerződése van az FIA-val, de nem is ez az irány, amit az F1 műszaki szakértői követendőnek tartanak. Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója a brit motorsport ipari szövetség (MIA) konferenciáján azt mondta, a következő erőforrásban még lehet belsőégésű motor.
Én nagyon hajlok arra, hogy legyen kétütemű motor. Sokkal hatékonyabb, remek hangja lenne a kipufogónak és a régi kétütemű motorok kapcsán sok probléma ma már nem merül fel”
– idézte a szakértőt a Motorsport Magazine. A szaklap szerint a várhatóan 2025-ben bemutatkozó új formula továbbra is hibrid erőforrás lesz, szintetikus üzemanyaggal, amelynek előállítása során hidrogént, a levegőből kinyert széndioxidot és nagyobb arányú biokomponenst kívánnak használni. A fejlesztés révén létrejövő „e-üzemanyag” a logisztika során használt járművekben is alkalmaznák.
A konferencián bemutattak kutatási eredményeket is, amelyek szerint az elektromos versenyautók összesített emissziója kétszerese is lehet a hibrideknek, elsősorban az akkumulátorok gyártása miatt. Symonds elárulta, már foglalkoznak a jövőbeli erőforrás koncepciójával és szerencsésnek tartja, hogy van még idejük, mert így „a következő lépés tényleg nagyon jó lehet.”
Lehetséges, hogy a következő erőforrás lesz az utolsó, amit folyékony szénhidrogén hajt majd. Úgy gondolom, jó esély van arra, hogy később is lesz belsőégésű motor, de az talán hidrogénnel üzemel majd.”
„Meggyőződésem, hogy a belsőégésű motornak még hosszú jövője van, hosszabb, mint amit a politikusok sejtenek, mert ők mindent az elektromos autókra tesznek fel. Semmi baj nincs az elektromos kocsikkal, de megvan az oka annak, hogy nem mindenkinek megfelelők” – mondta a szakember, aki az „e-üzemanyag” bevezetését már a jelenlegi erőforrásokkal is kilátásba helyezte.
A kétütemű motorokról nem az jut az ember eszébe, hogy versenyezzenek velük, inkább régi Trabantokban és fűnyírókban alkalmazták ezt a technológiát, Symonds azonban lenyűgözőnek tartja, az iparban manapság milyen mennyiségű fejlesztési forrást fordítanak erre, és rámutatott, hogy közúti motorokban is újra megjelent a kétütemű működés.
„A közvetlen befecskendezés, a feltöltés és az újszerű gyújtórendszerek lehetővé tették, hogy a kétütemű motorok új változatai nagyon hatékonyak és emisszióbarátok legyenek. Szerintem szép jövő áll előttük.”