Hosszas vita után megoldódni látszik az idei Forma-1-es autók súlya körüli vita, legalábbis részben, az Auto Motor und Sportszerint ugyanis a topcsapatok továbbra is azon lesznek, hogy további emelést érjenek el a minimumsúlyra vonatkozóan. Mint arról korábban mi is beszámoltuk, a barcelonai teszten kiderült, hogy csak az Alfa Romeo autója nem túlsúlyos, és akadnak olyan istállók, amelyek akár 20 kg-mal is a határ fölött vannak. Az FIA most 3 kg-os emelést jelentett be, amit még az Alfa Romeo is el tud fogadni, ennél többet viszont nem, mert abban az esetben szerintük elvész a jelentős ráfordítással szerzett előnyük.
Az idei évre az autók minimumsúlyát 43 kg-mal, 752 kg-ról 795 kg-ra emelték, ám egyesek jóval efölött vannak: az AMuS szerint 5-től 20 kg-ig terjed a skála. Az Alfa Romeo viszont képes lemenni egészen a limitig vagy az alá, ami azt jelenti, hogy a hinwili gárda ballasztokkal érheti el a 795 kg-os súlyt, ami természetesen előnyt jelent.
Az FIA azzal a dilemmával szembesült, hogy nem akar költekezési versenyt az autók könnyítése miatt (ezt Frédéric Vasseur, az Alfa csapatfőnöke nem is nagyon érti, lévén mindenkinek a költségplafon jelenti a limitet), de az Alfa Romeo előnyét sem akarja elvenni. Ezért az a kompromisszum született, hogy csupán 3 kg-al emelnek.
A súllyal az volt a probléma, hogy bizonyos sztenderd komponensekről kiderült, hogy nehezebbek, mint vártuk, ezt pedig a csapatok nem tudják befolyásolni. Ezt akartuk kompenzálni, vagy legalább nem a csapatokat büntetni érte
– nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke. – Nyilvánvaló, hogy sok csapat a normálisnál nagyobb mértékben küzd az autó súlyával az idén. A teljes csomagot érintően megegyeztünk a 3 kg-os emelésben. Ez még az F1-es bizottság elfogadására vár, úgyhogy jelen pillanatban nem garantált."
Tombazisz elmondta, hogy első sorban a kerekek, illetve az azokon az idei évtől kötelezővé tett fedőlemezek lettek nehezebbek a vártnál. „A gumik csak kicsit lettek nehezebbek, ami az előrejelzésekhez képest 100 g pluszt jelent, ami elég kevés.
A felnik nagyjából hozták a vártakat, talán egy kicsit könnyebbek, a kerékfedők viszont nehezebbek lettek. Azok okozták a súlytöbblet nagy részét
– mondta a szakember, majd rávilágított, hogy miért nem gyártották azokat könnyebb anyagból. – Nagy erőfeszítéseket tettünk az olcsóvá tételükre, mert igen gyorsan elhasználódnak. Ezért nem akartuk, hogy drágábbak legyenek, máskülönben lehettek volna könnyebbek és készülhettek volna például karbonból. Elég nagy mennyiséget kellett gyártani belőlük, ami jelentős költségnövekedéshez vezetett volna."
Egy másik, az autókat nehezítő alkatrész a többek között a Mercedes által is használt merevítő, aminek az FIA nemrég engedélyezte az elhelyezését.
Ez az új kocsik aerodinamikája miatt az egyenesben tapasztalt pattogást hivatott enyhíteni, és nem kötelező a használata, viszont akinek szüksége van rá, annak a pozitív hatásai mellett negatívumokkal is számolnia kell.
„Míg mindenki előtt ott a lehetőség a merevítők használatára, egyes autók padlólemeze így is merevebb lehet, mint a többieké, és a padlólemez geometriája is szükségessé teheti a merevítő használatát. De nem kényszeríthetjük a csapatokat a használatára. Úgyhogy ez opcionális. A használata némi leszorítóerő-veszteséggel jár, úgyhogy ezt az ajtót nyitva hagytuk. Hosszas párbeszédet folytattunk erről, és voltak eltérő nézetek. A súly kérdése is terítékre került, de próbáltunk ésszerű egyensúlyt, vagy megoldást találni a kompromisszumhoz. Remélhetőleg az F1-es bizottság elfogadja" – mondta Tombazisz.
Frédéric Vasseur az AMuS-nak nyilatkozva elmondta, hogy „érthetőek" a 3 kg-os emelés mögött húzódó indokok, de a további növelés már „igazságtalan lenne" rájuk nézve.
Egy okos megoldásba öltük a pénzünket, míg a többiek lehet, hogy az aerodinamikát fejlesztették. Sajnálatos lenne, ha megbüntetnének a választott út miatt."
A német szaklap szerint az a trükk, hogy rövidebb autót épített a csapat, ami megmagyarázná, hogy az idei évtől miért készítik ismét maguk a váltóházat és hátsó felfüggesztést, miután a Ferrari megoldását átvéve erre nem lett volna lehetőségük.
A további emelés mellett első sorban a Red Bull kardoskodik, míg Toto Wolff – bár három helyett öt kilót szeretett volna – „együtt tud élni" az elért kompromisszummal.