Cunoda Jukit a tavalyi szezon előtt egyértelműen a legígéretesebb újoncnak tartották a három debzütáns közül, ám az Alpha Tauri japán versenyzője hiába szerzett pontot rögtön az első futamon, később rendre elmaradt a várakozásoktól. Azóta kiderült, ez részben amiatt volt, mert alábecsülte a Forma-1 fizikai oldalát, és a télen nem készült fel megfelelően az F1-es autó vezetése jelentette terhelésre. Most a The-Race.com-nak adott exkluzív interjúban őszintén beszélt arról, hogy ez minek volt köszönhető.
A 21 esztendős japán a Forma-4-et, a Forma-3-as Eb-t és a Forma-2-t is megjárta, mielőtt F1-es pilóta lett, elmondása szerint pedig soha nem voltak fizikális problémái, ahogy egyre lépdelt feljebb a ranglétrán és egyre gyorsabb autókat vezetett. A formaautózásban különösen érintett nyakizmai is kitartottak, és bár azért megérezte a kategóriaváltásokat, a szezon közepére alkalmazkodott a teste. De nem a Forma-1-ben.
Tavaly más volt a helyzet. Talán a korábbi években már alapból elég erős voltam, emiatt nem edzettem eleget, és erre túl későn jöttem rá
– vallotta be. – A Forma-2-es autóban nem volt szervókormány, így sokkal nagyobb erőt kellett kifejteni a kormányzáshoz, mint az F1-ben. Ezért azt gondoltam, hogy a Forma-1 a szervóval könnyebb lesz. És talán ott van még a nyakizmokat érő terhelés, de az sem akkora, mint vártam. Azt hittem, hogy az F1 az F2-höz hasonlatos lesz, talán egy kicsit nehezebb."
Amikor a csapat és különösen Franz Tost csapatfőnök felismerte a problémát, azonnal léptek, és Angliából Olaszországba, az Alpha Tauri faenzai gyárának közelébe költöztették a japánt,
ahol Tostnak könnyebb volt ellenőrzése alatt tartania őt. Ezután elkezdett többet és hatékonyabban edzeni, ám annyit nem tudott, amennyivel már a tavalyi szezon közben ledolgozhatta volna a lemaradását, mivel a versenyek között kevesebb idő állt rendelkezésre.
„Amint elkezdődött a szezon, nem tudtam sokkal többet edzeni és behozni a fizikális lemaradást, mert annyira kevés időnk van. Amint vége az egyik versenynek, már jön is a következő.
Ezért készülök most sokkal többet, mint legutóbb, hogy ne kerülje megint ebbe a helyzetbe"
– utalt az elmúlt télre.
Az edzést ugyanakkor nem szerette meg, sőt. „Aznap, amikor edzőterembe kell mennem, már felkeléskor úgy érzem, hogy rossz napom van.
Még mindig nem szeretem az edzéseket, az edzőterem szagát, semmit. Az eszközöket sem, tényleg semmit.
Ugyanakkor tudom, hogy ez nagyban segít a teljesítményem javulásában. Természetesen nagyon nem szeretem, de az, amit tavaly éreztem és tapasztaltam, legalább egy kicsit motivál arra, hogy edzek."
Cunoda kiemelte, hogy csapattársa, a fizikális felkészülést köztudottan nagyon komolyan vevő Pierre Gasly szintén motiválja, hiszen az ő példáján is látja, mennyit számít a teljesítményben mindez. És persze ott van még a főnöke is, aki 66 évesen minden nap hajnali fél 5 és 5 között kel, hogy fusson 10 kilométert. „Sokkal jobb formában volt nálam. Ha megnézem a tavalyi alakomat, Franznak jobb volt" – viccelődött a japán.
A tavalyi szezont a 14. helyen záró pilóta személyi edzőjével merőben átalakította az edzésprogramját, különös tekintettel arra, hogy a 18 colos kerekek miatt az idei autók vezetése nagyobb fizikai kihívást jelenthet. „Összességében is többet edzek, de specializáltabb az edzésprogram. A versenyek után mindig jelzem, hogy hol érzem magam gyengének, és szerintem hol van szükségem javulásra. Az edzőmmel mindig ezen visszajelzések alapján igyekszünk összeállítani az edzéstervet, ami remélhetőleg működik."
Miközben az edzés semmilyen formáját sem szereti, a nyaki gyakorlatokat különösen utálja. „Az a legrosszabb. Persze a másfajta edzéseket, mint például a karizmokét vagy az állóképesség fejlesztését szintén nem jó érzés csinálni, de az edzés után az ember legalább valamennyire frissnek érzi magát. A nyaknál viszont egyáltalán nem. Az simán csak fáj és egész nap érzem."