Mercedes' British driver Lewis Hamilton 2021 (Front) is followed by Red Bull's Dutch driver Max Verstappen at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. - Max Verstappen became the first Dutchman ever to win the Formula One world championship title when he won a dramatic season-ending Abu Dhabi Grand Prix. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Többé nem érhet úgy véget egy verseny, mint a nagy botrányt kavaró tavalyi F1-es szezonzáró, amelyen Michael Masi vitás döntéssel hozta helyzetbe Max Verstappent.
Néhány nappal a 2022-es szezon első versenye előtt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kiadta a 2022-es sportszabályzat ötödik változatát, amelyben több kisebb változtatás is szerepel, az egyik módosítás pedig egyértelműen a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történt események miatt került bele. Az új sportszabályzat a jövőben lehetetlennél teszi, hogy egy futam úgy érjen véget, ahogy a tavalyi szezonzáró.
Mint emlékezhetünk, a tavalyi szezon utolsó versenyének végén Michael Masi versenyigazgató meglepő döntéssel úgy határozott, hogy a Nicholas Latifi balesete miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis során nem ad lehetőséget minden lekörözött autónak arra, hogy visszavegye a körét, helyette csak a versenyt vezető Lewis Hamilton és a második helyen álló Max Verstappen között haladó öt autót utasította arra, hogy tegye ezt meg.
Miután a lekörözöttek megelőzték a biztonsági autót, Verstappen Hamilton mögött találta magát, majd miután Masi a szabályokkal szembemenve még abban a körben újraindította a versenyt, a holland pilóta az utolsó körben a lágy gumik nyújtotta tapadáselőnyt kihasználva megelőzte a Mercedes versenyzőjét, és a futamot megnyerve világbajnok lett.
A Mercedes a verseny után két óvást nyújtott be, a sportfelügyelők azonban mindkettőt elutasították, mondván a szabály szövege nem írja elő, hogy minden autónak vissza kell vennie a körét. A korábbi szövegezésben ugyanis az "any" szó szerepelt, ami értelmezhető úgy is, hogy "valamennyi" lekörözött autónak vissza kell vennie a körét, de úgy is, hogy "bármely" lekörözött autónak kell ezt megtennie.
Az új szövegezésben az "any cars" helyett már az egyértelműbb "all cars", azaz "minden autó" szerepel.
A tavaly történtek után a versenyigazgatói pozícióból eltávolított Masi által megszegett másik szabályt nem változtatták meg, így az továbbra is úgy szól, hogy a lekörözöttek körvisszavételét jelző üzenetet követő körben lehet leghamarabb újraindítani a futamot (amennyiben Abu-Dzabiban Masi eszerint járt volna el, Hamilton lett volna a világbajnok, lévén a következő kör már az utolsó volt).
A lekörözöttekre vonatkozó szabályozás mellett a 2022-es sportszabályzat legújabb változatában újdonság az is, hogy a futam utáni interjúk és a díjátadó ideje alatt a versenyzőknek kötelezően az overáljukban kell maradniuk, amelyet nyakig magukon kell hagyniuk, azaz nem tolhatják le azt a derekukig. Emellett az ezt követő, paddockban adott televíziós interjúk alatt, valamint a top 3 számára kötelező FIA-sajtótájékoztatón kizárólag a csapatruházatban jelenhetnek meg.
Új szabály még, hogy a pilóták „nem zavarhatják meg a parc fermé-protokolt" (ezt minden bizonnyal Verstappen brazíliai szárnyfogdosása szülte), illetve a rövidebb versenyekre vonatkozó, az idei szezontól bevezetett új pontrendszeren is módosítottak egy kicsit. A változtatás értelmében az eredeti versenytáv 50 és 75%-a között véget érő futamok esetében a negyedik helyezett 9 helyett 10 pontot kap, azaz a teljes pontelosztás a következő lesz: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1.
Ezeken kívül még az is belekerült a szabályzatba, hogy piros zászlós megszakítás esetén a csapatok ezentúl a futam folytatását jelző boxutca végi lámpa zöldre váltása előtt legalább egy perccel értesülnek arról, hogy álló vagy gördülő rajttal engedik-e útjára a mezőnyt. Korábban nem volt meghatározva időkeret.