MILTON KEYNES, ENGLAND - JANUARY 26: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner talks on stage during the Red Bull Racing RB18 launch at Red Bull Racing Factory on January 26, 2022 in Milton Keynes, England. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Christian Horner és Fernando Alonso sem rúgta volna ki Michael Masit a Forma-1 versenyigazgatói székéből, előbbi túl keménynek tartja a döntést. George Russell szerint viszont inkorrekt volt, ami a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történt.
Várható volt, hogy eltérő véleménnyel fogadják majd a Forma-1 szereplői Michael Masi menesztését a versenyigazgató pozíciójából. Mohammed bin Szulajm FIA-elnök a múlt héten egy sor változtatást jelentett be a Forma-1 bíráskodási rendszerében, valamint azt is nyilvánosságra hozta, hogy leváltják a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj utolsó előtti körében a sportszabályzatban foglaltakkal ellentmondó döntést hozó, ezzel Max Verstappent akaratlanul is világbajnoki címhez segítő Masit, és a jövőben Eduardo Freitas, illetve Niels Wittich felváltva töltik majd be a versenyigazgatói posztot. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke túl keménynek tartja a döntést.
Ez egy nehéz ügy, ami az FIA dolga, de szerintem durva döntést hoztak. Szerintem [Masi] nagyon nehéz helyzetben volt tavaly
– nyilatkozta Horner a talkSPORT-nak. – Ha megnézzük, hogy milyen erőforrások álltak a rendelkezésére azzal összehasonlítva, hogy mije van a csapatoknak, nagy különbséget látunk. Jó hallani, hogy behoznak olyan dolgokat, mint a VAR itteni megfelelője és Herbie Blash, aki az egyik legtapasztaltabb szakember. Viszont úgy gondolom, hogy hatalmas nyomást helyeztek az FIA-ra Michael eltávolításának érdekében, ami nem helyes. Ez a személyes véleményem."
Horner az utolsó mondatával akár arra is utalhatott, hogy a Mercedes is presszionálhatta az FIA-t Masi elküldésére, noha ezt Toto Wolff, az istálló csapatfőnöke kategorikusan tagadta.
A Red Bull csapatfőnöke a műsorban egy kicsit még visszatekintett a tavaly történtekre, és összességében arra jutott, hogy bár a szezonzárón szerencséjük volt, az idény egészét nézve megérdemelten nyertek, és Abu-Dzabiban is ők hozták magukat jó helyzetbe a verseny végi biztonsági autó beküldésekor.
„Intenzív időszak volt. A teljes, 22 futamos szezont kell vizsgálni. Az év korai szakaszában sok döntés nem nekünk kedvezett, voltak ki nem osztott büntetések és hasonlók. A végén volt egy kis szerencsénk, de a sportban ez olykor megesik. Addig nincs vége, amíg nem fúj a bíró, vagy nem lendül a kockás zászló."
„Taktikailag élesek voltunk a végjátékban. Amikor Latifi öt körrel a vége előtt összetörte az autóját, azonnal reagáltunk. Behívtuk Maxot egy új szett gumiért, miközben a Mercedes kint hagyta Lewist 44 körös, az élettartamuk végén járó abroncsokon. Maxnak előznie kellett az utolsó körben, amit meg is csinált. Egy kicsit az ellentmondások mögé bújtak. Az alapvetés viszont az, hogy taktikailag a jó döntést hoztuk, Max végrehajtotta a manővert és világbajnok lett” – mondta a csapatfőnök.
Russell nem ért egyet Hornerrel
Természetesen a Mercedeshez igazolva nem kerülhette el a tavalyi végjátékra és a nemrég bejelentett változtatásokra vonatkozó kérdéseket George Russell sem, aki szerint egyértelműen inkorrekt volt Masi tette. „A sportban mindig óriási a nyomás minden egyénen, érkezzen az a sportolótól, az edzőtől, a menedzsertől, a mérnököktől a bírók vagy a versenyigazgató felé.
A pillanat hevében, felfokozott érzelmi állapotban a hibák előfordulnak. Szerintem mindannyian egyetértünk abban, hogy ami Abu-Dzabiban történt, az nem volt korrekt. A változások az Abu-Dzabiban történtek miatt voltak szükségesek.
Szerintem Lewis is felismeri ezt" – ecsetelte a fiatal brit a helyzetet a Mercedes idei autójának bemutatója után tartott online sajtóbeszélgetésen.
„Szurkolok azért, hogy az FIA által végrehajtott változtatásoknak köszönhetően ilyesmi ne forduljon elő többet. Együttérzek Lewis-zal, mert ahogy a szezon végén visszavágott, majd teljes mértékben uralta az utolsó versenyt, csak célba kellett volna érnie és nyolcszoros világbajnok lesz.
Teljes mértékben elvették tőle a győzelmet
– jelentette ki Russell, majd elmondta, hogy a mostani változtatások még csak egy folyamat első lépései. – Az FIA elképesztően proaktív volt rögtön az abu-dzabi futam után, hogy megoldásokat találjon. A VAR bevezetése szerintem nagyszerű, abszolút észszerű további segítséget adni azzal, hogy emberek élőben elemzik a történteket, így a döntéshozók teljesebb képet kaphatnak és gyorsabb döntéseket hozhatnak. Meg lehet érteni, ahogy a versenyzők feszegetik a szabályok határait, az FIA-nak viszont többet kell tennie, hogy kompenzálja ezt, mert minden csapat és minden pilóta mindig arra fog törekedni, hogy előnybe kerüljön. Időbe fog telni a finomhangoláshoz, de a változtatások egyértelműen egy lépést jelentenek a helyes irányba."
Alonso finoman, de megvédte Masit
Az Alpine idei autójának párizsi bemutatóján a kétszeres világbajnok Fernando Alonsónak is nekiszegezték a kérdést, hogy mit szól a történtekhez. Az F1 politikai útvesztőjében rutinosan lavírozó spanyol érezhetően nem akart markáns véleményt megfogalmazni, de szavaiból azért egyértelmű volt, hogy bár tavaly többször is kritizálta Masit, szerinte Abu-Dzabiban nem tett semmi rosszat.
„Az új elnök nyilván biztosra akart menni, hogy minden a helyén legyen. Ahogy néhányszor már mondtam, kedvelem Mohammedet és az általa alkalmazott megközelítést. Ezért, ha úgy gondolta, hogy szükségünk van új ötletekre, az mindenkinek a javát szolgálja, úgyhogy ennek örülök.
Az Abu-Dzabiban történtekről azonban talán más a véleményem, szerintem semmi rossz nem történt. Nem gondolom, hogy az abu-dzabi események miatt változtatták meg a versenyirányítás struktúráját, vagy legalábbis remélem, hogy nem"