A Ferrarinak figyelnie kell, nehogy megint saját döntésének áldozata legyen

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Crew of Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr practices pit stops at the Albert Park Circuit in Melbourne on April 8, 2022, ahead of the 2022 Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Paul CROCK / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Jó tempót mutattak az első edzésnapon, de Melbourne-ben egyrészt a szokásosnál többet fog változni a pálya állapota a hétvége folyamán, másrészt megint alacsonyabb a végsebességük a Red Bullénál, ami a fej-fej melletti csatákban visszaüthet. Esélylatolgatás az Ausztrál Nagydíjra.

Az Ausztrál Nagydíj pénteki edzéseredményeire pillantva könnyen az a benyomásunk támad, hogy ezúttal a Ferrarinak áll a zászló. Az mindenképp biztató Charles Leclercnek és Carlos Sainznak, hogy látszólag egész nap könnyen hozták a jó tempót, szemben Max Verstappennel, akinek erőlködnie kellett az időmérős sprintgyakorlaton, a forgalommal sem volt szerencséje, és csak többedik kísérletre tudta maga mögé utasítani Sainzot, Leclerctől viszont így is 2,5 tizeddel elmaradt.

Úgy tűnik, a Ferrari autója univerzálisan erős a különböző pályatípusokon: Melbourne újfajta kihívásokat támaszt abból a szempontból, hogy az aszfalt felülete kevesebb tapadást kínál, mint a bahreini vagy szaúdi pályáé. Ráadásul ennek kompenzálásához nem célszerű gondolkodás nélkül pakolni a leszorítóerőt az autóra, mert az átépítésekkel a korábbihoz képest 4-5%-kal nőtt a padlógázos szakaszok aránya, a végsebességnek fokozottabb jelentősége lett.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Christian Horner
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pierre Gasly
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Cunoda Juki, Alpha Tauri
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alexander Albon, Williams
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lance Stroll, Aston Martin

Az előző futamon pont ez döntötte el az egyenlő erők küzdelmét: Verstappen kisebb leszorítóerős csomagja döntőnek bizonyult Leclerc-ével szemben a csaták során.

A Ferrarinál akkor azt mondták, kielemzik a szárnyakkal választott beállítást, de pénteken Ausztráliában nem az látszott, hogy változtattak volna a koncepción,

mert míg Verstappen és Sergio Pérez közel 320 km/h-s csúcssebességig jutott a leghosszabb egyenes szakasz (egyben a második szektor) végén, Carlos Sainzé a 310-et sem érte el, Leclerc-é 312 volt.
A fej-fej melletti párharcokban tehát ez alapján megint a Red Bull járna jobban. Itt ráadásul négy DRS zónában is lehet támadni, viszont az időmérőn, amikor nyitható a hátsó szárny, az papíron hatásosabb lehet a Ferrarinál, hiszen náluk nagyobb különbséget eredményez a leszorítóerő mértékében. A maranellóiak egyébként új diffúzort hoztak erre a pályára. Verstappen az első két szektorban gyorsabb volt a Ferrariknál, a harmadikban viszont lassabb.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Christian Horner
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pierre Gasly
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Cunoda Juki, Alpha Tauri
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alexander Albon, Williams
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lance Stroll, Aston Martin

Érdekes sakkjátszma várható, Leclercnek és Sainznak megfelelő előnyt kell felépítenie a kanyarokban, hogy ne váljanak túlságosan sebezhetővé az egyenesekben. Ahogy egyre több gumi rakódik le az Albert Park körüli utak új aszfaltjára,

a tapadás is az átlagosnál jelentősebb mértékben fog javulni,

erre szintén reagálnia kell majd a csapatoknak.

Pérez például rámutatott, hogy ezen a téren nem muzsikált jól a Red Bull a két edzés között, mert „bizonyos szempontból jobb lett a kocsi, bizonyos szempontból viszont nem", és meg kell érteniük ennek okát.

A hosszú etapokból az szűrhető le, hogy pénteken a Ferrari és a Red Bull között nem alakult ki jelentős különbség. Mint az ábrán látható, a közepes gumin Leclerc és Verstappen, illetve Sainz és Pérez hasonló tempót diktált. Ebből is felsejlik, hogy a lágy guminak vélhetően csak az időmérőn lesz jelentős szerepe, a futamon a tartósabb közepes keverék használata dominálhat. Nem gyakori, hogy egy edzésnap leggyorsabb pilótája panaszkodóbb hangvételben nyilatkozzon, de Leclerc esetében speciel ez történt.

– mondta. – Az első tréning kemény dió volt, a másodikra javultam a vezetésben, de még mindig sok a teendőnk." Ennek egyik területe a gumikezelés lehet, ugyanis másokkal együtt ő is szemcsésedést jelentett. „Mindkét edzésen tapasztaltunk szemcsésedést a közepes és a lágy keveréken is. Ez értelemszerűen befolyásolta a gumikopást, aminek kordában tartása kulcsfontosságú lesz a stratégiákba" – erősítette meg a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Christian Horner
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pierre Gasly
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Cunoda Juki, Alpha Tauri
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alexander Albon, Williams
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lance Stroll, Aston Martin

A problémát az alacsony tapadási szint mellett az okozhatta, hogy a második tréningre beborult az ég és nagyságrendileg tíz fokkal csökkent az aszfalt hőmérséklete. A gumipaplanok az idei évtől csak alacsonyabb hőmérsékleten használhatók, ennek is lehetett hatása az abroncsok működésére.

A Mercedes megint elsüllyedhet a középmezőnyben

Ha már párhuzamot vontunk a szaúdi versennyel a Ferrari és a Red Bull kapcsán, megtehetjük ezt a Mercedesszel is. A beharangozott fejlesztésekből alig valósult meg valami, a pattogás még mindig komoly probléma a csapatnál, és úgy néz ki, a dobogó helyett néhány pont megszerzését célozhatják be reálisan. „Jó pár középmezőnybeli autó van előttünk, és tempó tekintetében nyilván nagy hátrányban vagyunk az élcsapatokhoz képest" – fogalmazta meg a keserű igazságot George Russell.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Christian Horner
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pierre Gasly
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Cunoda Juki, Alpha Tauri
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alexander Albon, Williams
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lance Stroll, Aston Martin

A versenyszimuláción a közepes gumin Lewis Hamilton és Russell alig tudott 1:26 alá menni, miközben a McLarenek gyakran 1:24 közepi-végi eredményeket jegyeztek, a Haasszal Kevin Magnussen és az Alpha Taurival Pierre Gasly szintén elcsípte sokszor az 1:24-es tartomány végét. Ebben a kupacban a McLarenek javulása a meglepő.

– értékelt Lando Norris. Mindannyiuknál erősebb tempót diktált viszont Fernando Alonso, aki a versenyszimuláción is hasonlóan erősen ment, mint egy mért körön. A több újítással érkező Alpine lehet tehát a hétvége egyik kellemes meglepetése, már amennyiben nem üti fel a fejét náluk újabb megbízhatósági probléma, mint eddig többször.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!