Három év után először zúgott fel Forma-1-es autók motorja Melbourne-ben, ideális időjárási körülmények fogadták a mezőnyt az első edzésre. Mivel a kissé átalakított pályát újraaszfaltozták, és eleve utcai helyszínről beszélünk, a tapadás még messze állt a kívánatostól, a versenyzőknek fokozatosan alkalmazkodni kellett a változó feltételekhez, és ez az egész hétvégén megmarad.
Az élen jelentősebb időkülönbségek alakultak ki. A legjobb időt Carlos Sainz futotta, pedig 10 perc késéssel vágott neki a munkának, mert az első szárnyába épített szenzorral a légterelő elem kezdetben nem ment fel az autójára, de úgy tűnik, ez nem zavarta meg nagyon. Charles Leclerc révén összejött a Ferrari 1-2, a monacói fél másodperccel követte csapattársát, akivel közel azonos időt jegyzett Sergio Pérez, míg Max Verstappen közel 3 tized lemaradással követte őket.
Leclerc annyiból nem lehet elégedett, hogy kétszer is leszaladt a pályáról, egyszer a bokszutcából kihajtva csúszott ki a fűre.
A McLaren egyelőre javulni látszik Lando Norris 5., Daniel Ricciardo 8. lett, míg a Mercedes pilótái közül Lewis Hamilton a 7., George Russell a 12. helyen zárt. A Mercedes-motoros csapatok táborában kétségtelenül az Aston Martin szénája áll legrosszabbul, mert negyedórával az edzés vége előtt Sebastian Vettel motorja elfüstölt, vagyis a motorkeretéből máris elveszthetett egy példányt.
Ő okozta a két piros zászlós megszakítás közül a másodikat, de sem ezzel, sem az elsővel nem vesztett sok időt a mezőny – a tréning elején Sergio Pérez autójáról esett egy kisebb darab a nyomvonalra az utolsó kanyarnál, ám azt pillanatok alatt eltávolították a beavatkozó bírók.
Különösebben sokat nem hibáztak a pilóták, ezek közül Fernando Alonso megpördülése és Kevin Magnussen egyik elfékezése érdemel említést.
Utóbbi felkészülését nehezítette, hogy kisebb gyomorbántalmak gyötrik.
Magyar idő szerint reggel 8 órától folytatódik a felkészülés az Ausztrál Nagydíjra a második edzéssel.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Jó reggelt kívánunk korán kelő Olvasóinknak! Hajnali időpont ide vagy oda, természetesen élő szöveges közvetítéssel számolunk be az Ausztrál Nagydíj első edzéséről. 2019 óta először rendezik meg a melbourne-i versenyt, így nem csak a mezőny idei újoncára, Csoura, hanem más fiatalokra is ismeretlen terep vár. Pontosabban, mindenkinek tartogatnak újdonságokat a körülmények, hiszen..
Kiszedték az egyik sikánt a korábbi kör közepe tájékáról, így létrejött egy hosszabb padlógázos szakasz, valamint több kanyar profilján szintén módosítottak az előzési lehetőségek javítása érdekében. Íme a pálya új alaprajza:
Az Aston Martin koronavírusos pilótáját Nico Hülkenberg helyettesítette az első két versenyen, Vettel számára most indul a szezon. A német viccesen azt mondta, úgy érzi magát, mintha elkésett volna az iskolából.
Egyrészt nem a szokásos formában kínálja a gumikat a Pirelli, hanem a legpuhább C5 keverék után kimarad egy, és a C2, C3 a másik két elérhető típus. Az F1 történetében pedig először négy DRS-zónát is kialakítanak az előzések segítéséhez. Melbourne ebből a szempontból mindig nehéznek számított, reméljük, nem estek át a ló túloldalára. Futamelőzetesünkben többek közt ezekre is kitértünk:
A Sky Sports riportere elmondta, hogy a Red Bullnál ő próbálja ki a módosításokat az első szárnyon, a mérőkeretet már felszerelték az autójára, míg a Ferrari új diffúzorral érkezett.
A technikai szakértők rámutattak, a csütörtöki felvételek alapján nem sok minden változott meg az istálló kocsiján, a padlólemezen és az első légterelőn módosítottak. Toto Wolffék arra számítanak, egy ideig eltart, mire visszazárkóznak a Ferrarira és a Red Bullra.
Több riporter az imént osztotta meg, hogy a dánt éjszaka gyomorprobléma sújtotta, de a csapat orvosa rajta tartja a szemét, és a reményeik szerint nem lesz gond a teljesítményével.
A déli féltekén ősz van, de ebből semmit nem érzékelünk: ragyogóan süt a Nap, a levegő 21, az aszfalt 37 fokos. Az új aszfaltréteg azonban eleinte biztos kevés tapadást fog kínálni, az állapota gyors ütemben javul majd a hétvége folyamán. Pár perc múlva kezdődik a tréning.
Egymás után érkeznek a pilóták, hogy megtegyék első ellenőrző köreiket.
Miután Schumacher a szaúdi időmérőn ripityára törte az autót és a Haas újat épített neki, a csapatnál nem maradt tartalékváz, szóval nagyon kell figyelnie mindkét pilótának, hogy mennyire feszegeti a határokat. Melbourne-ben távolabb vannak a falak a pályától, mint Dzsiddában, de azért itt is láttunk már jónéhány nagy bukást.
A McLarenek állnak az élen az első mért körök után, Sainz kivételével mindenki kidugta már az orrát a garázsból. Ami a gumikat illeti, mindhárom típust felrakta már valaki.
A tempós sikán kijáratánál fordult kicsit szélesen, a 2. helyen áll jelenleg. Mint említettük, az új aszfaltréteg és az utcai pálya kombinációja sok javulást hoz majd a pálya állapotában a hétvége folyamán.
Érzékelő szenzorokat helyeztek el az első szárnyában, hogy a hajlékonyságot vizsgálják, de nem ment a helyére az elem. 10 perc eltelt, a spanyol még nem járt a pályán.
Nem hibázott nagyot, a célegyenes végi kanyarkombinációnál futott le kicsit a pályáról. Az élen Verstappen áll a lágy gumin, Leclerc 3 tizeddel követi.
A kanadai hosszasan mérgelődött emiatt, miközben Sainz kihajtott a bokszutcából és elkezdte a munkát.
Niels Wittich versenyigazgató egy csütörtöki jegyzetben emlékeztette a versenyzőket, hogy tilos testékszert viselve vezetniük, és a rajt előtt ezt ellenőrizhetik is. Nem újkeletű, hanem egy már 2005-bevezetett szabályról van szó, és az a célja, hogy az ilyen fuxok ne akadályozzák a pilótákat baleset esetén az autóból kijutásban – a nem megfelelő öltözködés miatt a Formula E-ben több büntetést kiosztottak az elmúlt években. Az Autosport úgy tudja, azért kapott külön figyelmet és emlékeztetőt ez az előírás, mert az elmúlt időszakban több F1-es versenyzőn láttak gyűrűt, karkötőt, miközben az autójában ült.
Vagyis mindhárom szektorban övé a legjobb részidő, 1:20.9-et ment a lágy gumin és majdnem 1 másodperccel vezet Norrist megelőzve. Természetesen még korai túl sokat kiolvasni az eredményekből.
Az utolsó kanyarban leesett egy kisebb darab a Red Bullról és az ideális íven maradt, az eltakarításáig piros zászló lépett érvénybe. Vélhetően mindjárt jön a zöld zászló is.
Nem volt hosszú fennakadás, ahogy várni lehetett. A mezőny közel fele visszatért a pályára.
Azt nem tudjuk, pótolták-e a leszakadt alkatrészt az autón, mindenesetre az ő programja sem kavarodott meg.
Az edzés felénél Hamilton 12., Russell 14. Persze a feladatuk most az újítások minél jobb megismerése és a pattogás enyhítésére tett kísérletek értékelése.
A lágy gumin egy jónak tűnő körre indult el, de a lila első szektort nem követték újabbak. A 2. Sainz, a 3. Cunoda, a 4. Vettel, az 5. Pérez, mindannyian közeledtek kicsit hozzá az elmúlt percekben.
32 ezreddel futott jobb időt nála. Magnussen elrontotta a 3-as kanyar féktávját és leszaladt a bukótérbe.
Vajon az eddigiekhez képest eltérő jellegű pálya miatt állnak egyelőre jól? Norris 5., Ricciardo 6. bő 20 perccel az edzés vége előtt.
De gyorsan folytatta a vezetést a 15. helyen álló kétszeres világbajnok. Az élesebbé tett 11-es kanyar kijáratánál úszott meg alatta az immár kékesebb Alpine.
Ferrari 1-2 ebben a pillanatban, a szintén gyorsuló Leclerc-rel együtt nagyjából 3 tizeddel gyorsabbak Verstappennél.
A bokszutcából kihajtva lesodródott a fűre az első kanyarnál, bizonyára a még nem üzemmeleg gumik miatt.
Pár perce arról beszélt a rádióban, hogy a pattogás fenntarthatatlan, de most még súlyosabb gondja van: elfüstölt a motorja és megállt. Megszakították az edzést.
A piros zászlós megszakítás előtt 1:19.8-ra vitte le a lécet, Leclercnél így 5, Verstappennél 8 tizeddel gyorsabb. 10 perc maradt az első edzésből.
Újra szabad a pálya, nem kellett sokáig állni. Ezúttal Gasly autójába ülhetünk be sisakkamerával.
Lassabb most a tempó, hosszabb etapokra váltottak a pilóták, Sainz például a kemény gumin vezet.
Ezzel megelőzte csapattársát is, közel azonos időt autózott Leclerc-rel.
Leketyegett az óra, de az utolsó köröket még befejezhetik a versenyzők. Úgy néz ki, Sainz marad az élen Leclerc és a Red Bullok előtt.
Ezúttal a gyors 12-es kanyarnál szaladt le a pályáról, örülhet, hogy nem pördült meg vagy törte össze a Ferrarit.
Magyar idő szerint 8 órától várjuk Önöket az Ausztrál Nagydíj második edzésének közvetítésével. Addig is viszontlátásra!