Lewis Hamilton of Uk driving the (44) Mercedes-AMG Petronas F1 Team F1 W13 Mercedes-AMG F1 M13 during the F1 Rolex Gran Premio Del Made in Italy e Dell'Emilia-Romagna on April 22-24, 2022 in Imola, Italy. (Photo by Alessio Morgese/NurPhoto) (Photo by Alessio Morgese / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A hétszeres világbajnok Forma-1-es versenyzőt, a brit Lewis Hamiltont folyamatosan és egyre többen bírálják – nem alaptalanul. A számára szégyenteljesen végződött imolai futam után is így történt ez, a hétszeres világbajnok azonban motiváltnak tartja magát – legalábbis kifelé ezt a látszatot igyekszik kelteni. Hamilton a Mercedes fellendülésében bízik – mást nem nagyon tehet. Miközben 37 évesen valamit azonnal meg kellene változtatnia, ha nem akarja minden tekintélyét elveszíteni.
Négy (köztük egy sprintfutamos) hétvégén huszonnyolc pont. Ez az eddigi mérlege Lewis Hamiltonnak 2022-ben. A brit tizenöt éve tagja a Forma-1 mezőnyének, azóta egy olyan esztendő volt, amikor – a jelenlegi pontrendszer szerint – ennél kevesebb (26) ponttal rajtolt: 2009. Az összes többi évben legalább 49 pontot szerzett Hamilton az első négy versenyen. Nem csoda, hogy a brit is így nyilatkozott az imolai hétvége során:
Biztosíthatom önöket, hogy volt ennél is rosszabb autóm. A 2009-es kocsi nagyon messze volt az élmezőnytől, az volt a legrosszabb autóm az F1-ben."
Akkor egészen a Magyar Nagydíjig kellett várni, hogy akkori csapata, a McLaren-Mercedes értékelhető eredményt tudjon felmutatni, két győzelmet pedig még abban az évben is össze tudott hozni Hamilton – ahogy
eddig egyetlen szezonjában sem maradt futamgyőzelem és legalább öt dobogós helyezés nélkül.
Idén már most is vannak biztató jelei a csapatának, számára a gond az, hogy ezeket inkább csapattársa, George Russell tudja felmutatni. Ugyan Bahreinben és Ausztráliában is kiegyenlítettnek tűnt a két Mercedes, Szaúd-Arábia és Emilia-Romagna azt mutatta, hogy sokkal jobban érzi a W13-at a fiatalabb brit. És akkor itt merül fel a kérdés, hogy mennyire jogosak Hamilton sirámai az autót illetően? Ugyanis, ami megy Russellnek, az nem megy neki. És ez egyáltalán nem biztos, hogy a csapat hibája.
A nyolcszoros konstruktőri címvédőnél eddig Russell volt az, aki egyedüliként az F1-ben egyelőre csupa top 5-ös helyezést szerzett. Minden futamon.
Russell Bahreinben és Imolában a negyedik, Szaúd-Arábiában az ötödik, míg Melbourne-ben a harmadik helyen végzett. Ezzel már most 49 pontnál tart, vessük ezt egybe Hamilton teljesítményével, aki Bahreinben lett harmadik, Ausztráliában negyedik, míg a szaúdi GP-n a 10, Imolában pedig a 13. helyen zárt. Ez összesen 28 pont.
Ez pedig nem lehet véletlen. Noha a csapatfőnök, Toto Wolff az imolai nagydíjat követően azonnal elnézést kért Hamiltontól a vezethetetlen autó miatt (miközben a csapattársa 4. lett), később a korábbi világbajnok csapattag, Nico Rosberg is határozottan állította,
ez a pszichológiai trükk csak a motiváció fenntartása miatt kellett az osztráktól. Russell negyedik helyének fényében ugyanis nem csupán a tizenharmadik pozíció az, ami kihozható lett volna az idei Mercedesből. Így ez a bocsánatkérés elég nevetségessé vált, mert ha a két autót ugyanúgy készítette fel a Mercedes, akkor azzal Hamilton nem azért lett 13., mert a kocsi vezethetetlennek bizonyult. Hiszen ebben az esetben Russell hogyan ért volna oda a a negyedik helyre?
Wolffnak erre is volt magyarázata: míg Russell tiszta pályán vezethetett, addig Hamilton DRS-vonatban kényszerült végigmenni. Ez a kifogás valóban jól hangozna, ha nem csak a 34. körben engedélyezték volna az állítható hátsó szárnyat, amikor már tizenhárom kör óta Pierre Gasly mögé volt beragadva a brit.
Az Emilia Romagna Nagydíjnak két olyan pillanata volt Hamilton számára, ami az érte rajongóknak szinte értelmezhetetlen - s lássuk be, mindenkinek az. Egyrészt miután több, mint negyven körön át loholt Gasly mögött sikertelenül, az AlphaTauri franciája (aki ugyanennyi kör alatt nem tudta megelőzni a Williamsszel(!) autózó Alexander Albont) azt nyilatkozta a futamot követően, hogy
„nem volt nehéz tartani" a hétszeres világbajnokot.
Másrészt pedig a táv kétharmadánál lekörözte őt az éllovas Max Verstappen, a holland szurkolóinak és édesapjának legnagyobb (kár)örömére.
Ezzel pedig vissza is tekinthetünk 2021. december 12-ére. A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj mindenki számára emlékezetes pillanatai mondhatók ugyanis a Hamilton-vergődés kezdetének. A nyolcadik címével történelmet írhatott volna a brit, ehhez képest Verstappen szerezte meg az első összetett győzelmét a drámai fináléban. Ezt követően háttérbe vonult Hamilton a (közösségi) médiától, utólagos elmondása szerint szüksége volt – érthető módon – a feje kiszellőztetésére.
A visszatérése óta viszont rengeteg, nem a Forma-1-hez kötődő témában szólalt meg:
édesanyja nevének felvételéről, Valentino Rossi magasztalásáról, brazil állampolgárrá válásáról, legutóbb pedig a Chelsea labdarúgócsapatának tulajdonosi körébe csatlakozásáról lehetett hallani a véleményét. Ezekkel pedig azokat a hangokat erősítette meg, miszerint ideje lenne visszavonulnia a harminchét éves angolnak. Mondhatja ő, hogy ostobák, akik ezt gondolják, de kétségtelen, hogy az elmúlt hónapokban rengeteget foglalkozik F1-en kívüli ügyekkel. Korábban sem voltak híján a megnyilvánulásai különböző dolgokban, de akkor nem kellett az autó teljesítménye miatt aggódnia. Most pedig igencsak kell. Vallja ő, hogy nagyon is motivált, elkötelezett a csapathoz és a sportághoz, de
óriási pszichológiai terhet hordoz magával, amit az elmúlt tizenöt évben egyszer sem kellett átélnie.
A sportvilágban számos olyan klasszist találunk, aki a csúcson fejezte be a karrierjét. Ilyen volt az ökölvívó Rocky Marciano, az úszó Mark Spitz, a teniszező Pete Sampras, az F1-ből pedig Nico Rosberg zárta le tökéletes időpontban a pályafutását. Azonban akadnak bőven olyanok is, akik már túl voltak a zeniten, és sokat veszítettek dicsőségükből, mire végül szögre akasztották a felszerelésüket.
Példának az amerikaifutball-játékosok közül Brett Favre és Jerry Rice, vagy a jégkorongozó Chris Chelios tökéletes, de a Forma-1 közelmúltjából is van két egyértelmű válasz erre a kérdésre: Michael Schumacher és Kimi Räikkönen.
Mind olyanok, akik „csakazértis" megtoldották sportéveiket néhány esztendővel, azonban sikerben akkor már jóval kisebb mértékben volt részük.
Lewis Hamilton jelenleg 37 éves, és 2023 végéig szól a szerződése a Mercedesnél. Nem csak a hőskorból akadnak példák, hogy ezen életkor felett is lehet komoly eredményeket elérni a sportágban, hiszen Nigel Mansell és Alain Prost is elmúlt már 38, amikor (Prost esetében negyedszer, Mansell pedig első és egyetlen alkalommal) világbajnokok lettek, a még közelebbi múltban pedig Michael Schumachert és Fernando Alonsót is láthattuk a dobogón a negyedik ikszben járva. Szép dolog, hogy saját elmondása szerint Hamiltonnak is hasonló céljai vannak, az eltökéltségére nem lehet panasz. Ha viszont nem tud változtatni, akkor ő is könnyedén a dicstelenül visszavonuló világsztárok közé tartozhat majd.