Mostanában ritka jelenség, hogy egyik évről a másikra új frontvonal alakul ki a Forma-1-ben, és 2013 óta először Lewis Hamilton és a Mercedes nem látszik érintettnek a világbajnoki csatában. Nyilván még sok van hátra az évből, de úgy néz ki, Charles Leclerc és Max Verstappen küzdelme határozza meg az idei szezont.
A Ferrari több év apátia után harcol ismét a mezőny elején, Leclerc a nagy dobás küszöbén áll, a siker ízét megtapasztaló Verstappen pedig egy darabig nem akarja elengedni az 1-es rajtszámot. Egyelőre szent a béke, de fenntartható-e ez az állapot?
Ne feledjük, egy éve ilyenkor, április végén Hamilton és Verstappen között is maradéktalan volt a tisztelet.
Aztán ahogy egyre többször feszültek egymásnak a pályán, előjöttek a sérelmek, csapataikkal hétről hétre bombázták egymást a médiában.
Ellentétben a tavalyi Verstappen-Hamilton párharccal, ennek van messzebbre visszanyúló előzménye az életkorokból adódóan: a holland és a monacói zseni születése között 16 nap telt, így többször összecsaptak a gokartpályán. 2012-ben egyszer annyira elfajult a lökdösődésük, hogy mindkettőjüket kizárták egy futamról. „Az élen haladtam, meglökött előzési kísérlet közben, aztán én is meglöktem, majd leszorított a pályáról. Ez tisztességtelen volt" – mondta a fiatal Verstappen, míg Leclerc szűkszavúan csak egy átlagos incidensként értékelte az esetet.
Az imolai hétvégén mindketten elismerték, hogy akkoriban rossz volt a viszonyuk. „Emlékszem, a gokartban vagy én nyertem, vagy ő, ezért egy időben utáltuk egymást. Nagyon gyakran előfordult, hogy nem a legszebben végződött a küzdelmünk" – nyilatkozta Leclerc. Verstappen ugyanígy látta, hozzátéve, ahogy érettebbé váltak, elmúlt a kölcsönös rosszindulat.
Később különböző utakon és gyorsasággal jutottak el a Forma-1-be: Verstappen már 2015-ben, Leclerc csak 2018-ban,
de ez nem árazza be őket, mindkettőjüket a legértékesebb gyémántok közé sorolták a szakértők az elmúlt években.
A Red Bullnak egész egyszerűen kockáztatnia kellett és szélsőségesen fiatalon mélyvízbe dobta a Toro Rossónál a hollandot, nehogy a Mercedes átcsábítsa egy jobb ígérettel a saját programjába.
Talán elfeledett emlék, de először Leclerc ült olyan autóban, amitől vb-címet vártak. Azután, hogy az előző két esztendőben Sebastian Vettel egy darabig üldözte, sőt, előzte Hamiltont a tabellán, a 2019-es idénytől sokat remélt a Ferrari, de végül gyengén szerepeltek, hiába került a második futamon karnyújtásnyira az első győzelméhez Leclerc. A motor ott megadta magát, később kétszer nyert, ám addigra lefutottá vált a bajnokság.
A két tehetség abban az évben vívta meg az első nagy csatáit a dobogós helyek környékén. Silverstone-ban emlékezetes módon harcoltak, Japánban Leclerc kiütötte Verstappent. Ilyen előfordul, nem hagyott nyomot a kapcsolatukon.
A sikerre éhes fiatalok nagyobb tétre menő összecsapásában viszont nehéz lesz kordában tartani az érzelmeket, bármekkora is jelenleg a nyugalom.
A világbajnoki csata hevében egy szikra bármikor visszafordíthatatlan károkat okozhat,
ahogy az történt Hamilton és Verstappen, Hamilton és Nico Rosberg esetében.
Természetesen voltak pozitív példák az egész éves párharcokra, de már elég régen, utoljára Sebastian Vettel és Fernando Alonsóé számított ilyennek, pont tíz éve. Jó lenne, ha nem az utóbbi években megszokott sárdobálás válna az új normává.
Leclercnek az egyik (egyetlen?) nagy hiányosságaként azt rótták fel, hogy éles helyzetben túl sokat hibázik. A hétvégi megpördülése azt mutatja, ezt még nem teljesen vetkőzte le, bár azt állította, nem a teher alatt rogyott össze. „Ez egyike azoknak a hibáknak, amelyek csak a mentális megközelítésről szólnak a futam adott pillanatában. Én viszont mindig is erős voltam abban, hogy pontosan tudtam, mit érzek, és tisztában voltam vele, hogyan kell korrigálni" – jelentette ki.
Nyilván más szinten, de a ferraris az F3 és az F2 bajnoki címéig száguldva már megtapasztalt valamennyit a bajnoki küzdelem terhéből. Az első két győzelmekor kifejezetten erős mentális képességekről tett tanúbizonyságot Hamilton rohamát visszaverve.
De az F1-ben mégis először szembesül hasonlóval, míg Verstappen tavaly már átélte ezt az érzést,
és Leclercnek illene nagyobb hiba nélkül lehoznia a következő versenyeket, hogy ne kelljen rendszeresen válaszolnia ilyen jellegű kérdésekre.
Az időmérőn úgy tűnt, Verstappen szerencsés volt a gyorsköre időzítésével a sok piros zászlós megszakítás tengerében, de a sprintfutamon és a hagyományos futamon mutatott teljesítménye azt mutatta, a Red Bull javult a fejlesztéseknek köszönhetően. A diétával folyamatosan csökkentik az autó túlsúlyát (másokhoz hasonlóan lekaparnak a festékből, illetve, ami jelentősebb, a kasztnihoz rögzítve merevebbé teszik a padlólemezt, így azt könnyebb változatban gyártják le anélkül, hogy a pattogás rongálásától tartaniuk kellene), továbbá új, hatékonyabb alkatrészeket készítenek.
És lassan talán Verstappen is jobb formába lendül.
Az új, kevesebb leszorítóerőt előállító autók némelyik pilótához jobban, némelyikhez kevésbé jól illenek.
– nyilatkozta a Red Bull vezérkarából Helmut Marko, még az imolai verseny előtt az F1-Insider-nek. – Max nehezen barátkozik meg a sajátjával. Még nem talált rá a megfelelő egyensúlyra, így nem bízik meg teljesen az autóban. Az agresszív stílusa nem igazán passzol az új autóhoz." Utóbbival többek között arra utalt, hogy Verstappen korábban a tapadáshatáron nagyon ügyesen táncoltatta meg a kocsi farát és segítette a bekanyarodását.
A Ferraritól ugyanakkor a következő hetekben várhatók nagyobb frissítések, így hamar újra fordulhat a kocka. Eddig nem okoz csalódást a szezon.