Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen races during the third practice for the Miami Formula One Grand Prix at the Miami International Autodrome in Miami Gardens, Florida, on May 7, 2022. (Photo by CHANDAN KHANNA / AFP)
Vágólapra másolva!
Vakon izzadás vár a pilótákra Miamiban a futamon, mert rendes versenyszimulációt senki sem tudott teljesíteni az edzésen, ráadásul ekkora hőségben még nem csapott össze a mezőny az új autókkal. Egy tényező azonban mindenképp a Red Bull mellett szól a Ferrari ellen, és ajándékot is kaphatnak a stratégiában.
Charles Leclerc és Max Verstappen bokszmeccsében folyamatos az ütésváltás, a páratlan sorszámú versenyeket előbbi, a párosokat utóbbi nyerte eddig. Ez alapján a Ferrarinak áll a zászló Miamiban, de ennél erősebb érv Leclerc győzelmére, hogy ő szerezte meg az első rajtkockát, mellőle pedig csapattársa, a rossz hétvégi kezdés után sokat fejlődő Carlos Sainz indulhat, és hátvédként segítheti a bajnoki éllovast.
Verstappent pénteken az autó és saját, szombaton a saját hibája akadályozta a teljesítmény maximalizálásában, és másokhoz képest kevesebb ismeretet gyűjtött az új pályáról Miamiban, a klasszikus pénteki hosszú etapok teljesen kimaradtak nála, amikor a körülmények leginkább hasonlítanak a futamon várhatókhoz, vagyis amikor a legrelevánsabb adatok gyűjthetők az autóval.
Jó hír a címvédőnek, hogy az akkori versenyszimulációk idején történt piros zászlós megszakításokkal nem nőtt tovább a hátránya.
„Nagyon keveset mentünk – nyilatkozta a Sky Sportsnak a Ferrari sportigazgatója, Laurent Mekies. – Azt hiszem, hosszú etapon senki sem ment sokkal többet a mi 5-6 mért körünknél." Ez valóban így van.
Ráadásul olyan nagy hőségben csap össze a mezőny, amilyet vasárnapon idén még nem tapasztaltak. Míg Imolában a vizes pálya és a hűvös időjárás a gumik bemelegítését helyezte előtérbe, Miamiban azok állapotának megóvása lesz kulcsfontosságú.
Először versenyzünk idén 50 fokos aszfalton.
– figyelmeztetett Mekies. – Szabadedzésen, tesztelésen Bahreinben már előfordult ilyen, de versenyen, amikor egymást követik az autók, még nem."
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója azt mondta, a jobb első abroncs kopása jelenti majd a szűk keresztmetszetet. Emellett hozzátette, hogy a jelentős páratartalom miatt akár csapadék is jöhet, hiába ritka az eső errefelé májusban. „Durván bánik az aszfalt a gumikkal, fontos lesz kordában tartani a kopásukat a versenyen" – erősítette meg Leclerc is.
Az általános pénteki kilométerhiány és a mindenki számára új hőmérsékleti viszonyok felkavarhatják a paklit az 57 körön. „Lényegében vakon megyünk a versenyre, és szerintem a legtöbben hasonló cipőben járnak." – közölte Sergio Pérez.
Verstappen és Christian Horner egyaránt a végsebességben megfigyelhető előnyben bízik az előrelépés kapcsán:
a Red Bull pilótái 10 km/h-val gyorsabban száguldottak a pálya leggyorsabb pontján, mint a ferrarisok.
Ez természetesen segítség az egyenesekben, de a kanyarokban visszaüthet a kevesebb leszorítóerő a több csúszkálással. „Eltérő a mi autónk beállítása a Ferrariétól. Az övékén több a leszorítóerő, ezért gyorsabbak néhány kanyarban, de mi sokkal gyorsabbak leszünk az egyenesben – mondta Horner a Skynak. – Senki sem tett meg igazán hosszú etapokat a gumikkal, nem tudjuk, milyen lesz a kopásuk. Menet közben derül ki, hogy egy vagy két kiállással gyorsabb teljesíteni a távot."
Bár az edzésekkel ellentétben az időmérő lement bukás nélkül, közel sem biztos, hogy a futamon minden autó épségben marad. Attól függően, hogy mikor történik baleset, a biztonsági autó megjelenése véletlenszerűen dönthet egy-egy pozíció sorsáról annak javára, aki szerencsés a kerékcsere időzítésével.
Amennyiben a rajtnál nem tudnak előrébb lépni a 3-4. helyről (márpedig az első kanyarig nem lesz hosszú a távolság), a Red Bullt segítheti még a Ferrari ellen, ha az első négyes annyira elszakad az üldözőktől, hogy beiktathatnak egy ajándék kerékcserét. Nem kizárt, hogy mindkét istállónál különböző stratégiákat választanak a pilótáknak.
A pályán történő előzést nehezíteni fogja, hogy az ideális íven túl rengeteg a csúszós gumitörmelék, ez mellesleg a rajtnál is problémát okozhat a páros kockákból indulókat.