A költségvetési plafon a tavalyi évre került be az F1 szabályzatába, és akkor mindenkinek sikerült gond nélkül betartania a 145 millió dolláros limitet, egyedül a Williams esetében merültek fel kisebb adminisztrációs gondok. A világgazdasági helyzet miatt viszont idén már más a helyzet, és nem csak azért, mert a terveknek megfelelően 5 millió dollárral csökkentették a határt.
Az elmúlt hónapokban jelentősen nőtt az infláció, ami nyilvánvalóan hatással van az istállók kiadásaira. Már korábban is felmerült, hogy a jelenlegi körülmények között néhányan nem fogják tudni betartani az előírásokat, és a McLaren csapatfőnöke kerek-perec kimondta, hogy ők maguk is ebben a helyzetben vannak.
„Csapatként, amely az év elején úgy tervezte, hogy a plafonon belül marad, a sok váratlan költség miatt olyan helyzetbe kerültünk, hogy már nem tudjuk betartani a korlátot,
mert vannak bizonyos fix kiadások, hogy el lehessen kezdeni a szezont – nyilatkozta Andreas Seidl. – Vannak állandó költségek a rendelkezésre álló erőforrásokat és a személyzetet illetően, és ezeket már nem lehet módosítani. A főleg a szállítási oldalon, valamint a közüzemi számlák terén felmerült váratlan, hatalmas mértékű költségnövekedés miatt ugyanabban a helyzetben vagyunk, mint néhány más csapat, vagyis idén nem tudunk a maximum alatt maradni.”
Az érintettek egyébként már jó ideje folytatnak tárgyalásokat az ügyben, és a német szakember reméli, hogy ezek kedvező eredményt hoznak. „Továbbra is bízom benne, hogy a többi istállóval, az FIA-val és az F1-gyel jelenleg is zajló megbeszélések révén megtaláljuk a sportág érdekeit szolgáló megoldást” – szögezte le.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég kijelentette, hogy szerinte lesznek olyan alakulatok, amelyek ki fogják hagyni az utolsó versenyeket, és a Ferrarit irányító kollégája, Mattia Binotto is tömeges szabálysértésre számít. Seidl hangsúlyozta, hogy nem a költségplafon létezésével van gond, de a mostani körülményeket is számításba kell venni.
A legfontosabb, hogy a sportág érdekében megoldást találjunk, mert szerintem az is kulcsfontosságú, hogy a költségplafon alapelvei ne sérüljenek
Azonban nem mindenki osztja az említett csapatfőnökök nézeteit. Az Alpine-t vezető Otmar Szafnauer például úgy véli, nincs szükség semmilyen változtatásra, és a csapatoknak csupán annyi lenne a feladatuk, hogy csökkentsék a fejlesztésre szánt költségeket. Ami biztos, hogy az újításoknak semmiképpen sem tesz jót a jelenlegi helyzet.
„Különösen a mostani körülmények között egyértelmű, hogy a költségplafon erősen befolyásolja az autó fejlesztését a nemrég felmerült váratlan kiadások miatt – fogalmazott Seidl. –
Azonban végső soron mindenkinek ugyanaz a kihívás, szóval nincsenek aggályaim ezzel kapcsolatban.”
A bajban lévő istállók számára kiskaput jelenthet, hogy ha valaki legfeljebb 5 százalékkal lépi túl a maximumot, az csak enyhe szabálysértésnek számít, vagyis nem kell súlyos büntetésre számítania. A 46 éves szakember ugyanakkor nem foglalkozik ezzel a határral.
„Nem egy konkrét értékre koncentrálok, hanem hanem arra, hogy olyan megoldást találjunk, amely minden érintett számára működik – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Mindenkinek az az érdeke, hogy egyértelmű megoldásunk legyen az idei évre.”