Az utóbbi hónapokban komoly inflációval kellett számolnia a világgazdaság szinte minden szereplőjének, és ez alól természetesen a Forma-1 sem kivétel. Olyannyira, hogy Christian Horner ismét felhívta a figyelmet a problémára, és kijelentette, hogy ha nem találnak megoldást, akkor súlyos következményekkel kell számolniuk.
A Red Bull csapatfőnöke nemrég már beszélt a jelenségről. Akkor úgy vélekedett, hogy ha az FIA nem emeli meg a jelenleg 140 millió dolláros költségvetési plafont, akkor hét csapatnak is ki kell hagynia az utolsó néhány versenyt. A brit szakember most azzal érvelt, hogy a jelenlegi szituációért az istállók egyáltalán nem felelősek.
Hogy az ember hogyan tervezi meg az autóját, az a saját kezében van
– nyilatkozta a Sky Sportsnak. –Ez olyasmi, amit a tervezői csapatával együtt alakít ki. Ő irányítja a saját sorsát. Ami viszont a világban jelenleg zajló folyamatokat illeti, az inflációs költségeket, amelyek világszerte érintik a háztartásokat, nem mi irányítjuk. Az Egyesült Királyságban tizenegy százalékos inflációt jósolnak. Ez közvetlen hatással van a személyzetre, a, felszerelésre, az áramellátásra és a szállított alkatrészekre. Úgy gondolom, hogy ez igazi vis maior helyzet, amellyel az FIA-nak foglalkoznia kell.”
Amennyiben egy csapat átlépi a maximumot, az büntetésre számíthat. A szankció mértéke nincs pontosan meghatározva, annyi biztos, hogy ha mindez 5 százalékon belül marad, az enyhe szabálysértésnek számít, de súlyosabb esetben akár a bajnokságból történő kizárással is lehet számolni. Horner attól tart, hogy ha nem tesznek semmit, akkor a küzdelem nem a pályán elért eredmények alapján fog eldőlni.
„Valószínűleg a csapatok körülbelül ötven százaléka fogja átlépni a plafont év végén, ha a dolgok így folytatódnak – jelentette ki. – Vélhetően még ennél is többen [teszik ezt meg]. Nem akarjuk, hogy a bajnokság a zöld asztalnál dőljön el, vagy Párizsban az FIA előtt.
Hat hónap van hátra az évből, hogy foglalkozzunk ezzel, most kell cselekednünk.”
Azonban Horner arra is rámutatott, hogy egyéb következményekkel is járhat, ha nem változtatnak a szabályokon. Rövid távon emberek százainak, esetleg ezreinek kerül veszélybe az állása, hosszabb távon pedig a költségvetési korlát létjogosultságának kérdése is felmerülhet.
„Szerintem az élcsapatoknak fejenként körülbelül két-háromszáz embertől kellene megválniuk ahhoz, hogy egyáltalán a közelébe kerüljenek a probléma megoldásának – fogalmazott a 48 éves szakember. – Az a gond, hogy ha a költségplafon csúnyán megbukik, akkor örökre eltűnik. Megoldást kell találnunk erre a problémára, ezt senki sem jósolhatta meg előre. A világjárvány idején 35 millió dollárral csökkentettük a limitet, de ezt senki nem tudta előre megmondani.”