MONTREAL, QUEBEC - JUNE 19: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Carlos Sainz of Spain driving (55) the Ferrari F1-75 during the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 19, 2022 in Montreal, Quebec. Peter Fox/Getty Images/AFP (Photo by Peter Fox / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Bizonyos szempontból a versenynaptár legrövidebb pályájára látogat a hétvégén az F1 mezőnye, ahol akár ismét egy szórakoztató hétvégének lehetünk szemtanúi, ráadásul a pilóták már szombaton vívhatnak test a test elleni küzdelmeket. Ugyanakkor nem kizárt, hogy Max Verstappent nehéz lesz megállítani.
Nincs megállás a Forma-1 rendkívül sűrű júliusi időszakában, hiszen a silverstone-i futamot máris az Osztrák Nagydíj követi. A szigetországi hétvége mind a szombati, mind a vasárnapi napot illetően hatalmas izgalmakat tartogatott, amelyeket nehéz lesz felülmúlni, ám a körülmények több szempontból is adottak ahhoz, hogy mindez akár sikerüljön.
A 4326 méter hosszúságú pálya a versenynaptár ötödik legrövidebb helyszíne, a köridőt tekintve viszont az összes többi aszfaltcsíkot megelőzi. A Red Bull Ring jellegének köszönhetően ugyanis itt alig több mint 1 perc szükséges ahhoz, hogy valaki körbeérjen, legalábbis az időmérőn.
Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a pálya mindössze hét jobb-, illetve három balkanyarból áll, de a 2-est, az 5-öst, valamint a 8-ast padlógázon teljesítik,
vagyis a féket körönként csupán hét alkalommal kell használni. Ennek köszönhetően a köridő 73 százalékában a versenyzők a gázpedálon állnak, ami Monza után a második legnagyobb arány a versenynaptárban.
Szintén különlegesség, hogy a pálya legmagasabb és legalacsonyabb pontja között 69 méter a szintkülönbség. Előbbi egyébként a 3-as kanyart jelenti, utóbbi pedig a célegyenesben található. Apropó 3-as kanyar: a helyi domborzati viszonyok miatt a pálya számos ponton dől egyik vagy másik irányba. Erre talán pont a 3-as kanyar a legjobb példa, ahol az aszfaltcsík befelé dől.
Ennek következtében a jobb első gumi kisebb terhelést kap, és könnyen blokkolni lehet.
A kör második felében jó néhány gyors kanyar található. Ezek közül is kiemelkedik az utolsó előtti, vagyis a 9-es, ahol a versenyzőkre 4,7 G-s oldalirányú erő hat. A versenynaptárban mindössze öt olyan kanyar található, amelyben ennél is többet kell kibírniuk.
A rövid pálya egyik következménye, hogy a versenyzők több kört tehetnek meg. A szabadedzéseken ezzel nyilvánvalóan több adatot nyerhetnek, az időmérőn pedig többször próbálkozhatnak. Ez elsősorban a mezőny hátsó felének lehet hasznos, akiknek nem kell azzal foglalkozniuk, hogy a Q3 végére már nem marad friss lágy abroncsuk, hiszen az is nagy teljesítmény, ha odáig eljutnak.
Már szombaton is lehetnek izgalmak
Tavaly két futamot is rendeztek Spielbergben, és mindkettő az idény legunalmasabb versenyei közé tartozott. Ugyanakkor a Red Bull Ring már számos emlékezetes viadalnak adott otthont, és a körülmények majdnem minden szempontból adottak ahhoz, hogy a mostani is az legyen.
Az egyik ilyen tényező, hogy a mezőny tagjai már szombaton összecsaphatnak egymással. Mármint nem az órával versenyezve, ahogyan az általában történik, hanem valós pozíciókért. Itt tartják ugyanis az idény második sprintfutamát, aminek következtében a kvalifikáció pénteken lesz.
Itt könnyebb előzni, mint Imolában, a legutóbbi sprintverseny helyszínén
– nyilatkozta Lance Stroll, az Aston Martin pilótája. – Szóval remélem, hogy ezúttal több akciót fogunk látni szombat délután.”
A kanadai versenyzőnek teljes mértékben igaza van, hiszen a pálya hosszú padlógázas szakaszokat és viszonylag lassú kanyarokat tartalmazó első fele nagyon is alkalmas az előzésre. A legkeményebb féktávot az 1-es, a 3-as és a 4-es kanyar bejárata jelenti, és az sem véletlen, hogy ezen pontok előtt egyaránt DRS-zóna van. Iñaki Rueda, a Ferrari főstratégája odáig ment, hogy az egész versenynaptárban itt a legkönnyebb előzni. Bízzunk benne, hogy az idei autókkal ezt be is tudják bizonyítani.
Izgalmakat és fordulatokat azonban nem csak ez szolgáltathat. A Red Bull Ringen kifejezetten sokat lehet veszíteni, ha valaki nem használja elég agresszíven a rázóköveket, viszont mindez veszélyt jelent az autó épségére, akkor pedig pláne, ha valaki lesodródik a pályáról. A tavalyi Osztrák Nagydíjon Lewis Hamilton ezt meg is tapasztalhatta, miután egy apró hiba miatt megsérült a padlólemeze, és a másodikról visszaesett a negyedik helyre.
A pálya egyik jellegzetességét a magas kerékvetők jelentik, főleg a hetes és a kilences kanyar között
– jelentette ki Rueda. – Mindez veszélyt jelent a szárnyakra és a padlólemezre. Mivel az autók idén nagyon közel vannak az aszfalthoz, a pilótáknak különösen oda kell figyelniük, amikor átmennek [a rázóköveken], hogy elkerüljék a helyrehozhatatlan károkat az autón.”
A stratégia szintén hozhat változatosságot. A Pirelli a második tavalyi ausztriai futamhoz hasonlóan a leglágyabb keverékeket bocsátja a csapatok rendelkezésére, ami esélyt kínál arra, hogy a gumikopás mértékétől függően legalább néhányan megpróbálkozzanak a két kiállással. Persze, ahogyan mindig, úgy ezúttal is igaz, hogy egy biztonsági autós fázis alapjaiban írhatja át az előre megbeszélt forgatókönyveket.
Végül, de nem utolsósorban pedig az időjárásról is érdemes szót ejteni.
Az előrejelzések szerint akár már pénteken is lehet eső, de ennél is nagyobb a valószínűsége annak, hogy a futam napján lesz csapadék. A spielbergi aszfaltcsík 2014-es visszatérése óta még nem rendeztek esős Osztrák (vagy Stájer) Nagydíjat, úgyhogy egy nedves pályán zajló viadal már csak ebből a szempontból is érdekes lenne.
Meg lehet-e állítani Verstappent és a Red Bullt?
Könnyen lehet tehát, hogy a silverstone-i futamhoz hasonlóan Ausztria is izgalmas és fordulatos versenyt fog szolgáltatni, de azzal a lehetőséggel is számolni kell, hogy a csata nem a győzelemért fog folyni. A körülmények ugyanis minden szempontból Max Verstappen és a Red Bull mellett szólnak.
A címvédő 2018 óta csak a 2020-ban rendezett futamokat nem nyerte meg, de abban az évben a szezonnyitón megállt alatta az autó, egy héttel később pedig esélye sem volt a Mercedesek ellen. Tavaly ellenben mind a Stájer, mind az Osztrák Nagydíjat nyomasztó fölénnyel húzta be, utóbbin ráadásul megszerezte pályafutása első Grand Slamjét, vagyis a pole-ból indulva minden körben vezetett, és a leggyorsabb kört is megfutotta.
Bár a Red Bull gyára a csapatok többségéhez hasonlóan az Egyesült Királyságban található, természetesen Spielberg jelenti számukra a hazai pályát.
Olyannyira, hogy a helyszín konkrétan az energiaitalos céget alapító és birtokló Dietrich Mateschitz tulajdonában van, és a korábbi Österreichring, illetve A1-Ring helyett 2011 óta a Red Bull Ring nevet viseli.
Ráadásul a 24 éves pilótának az előző helyszínnel ellentétben itt nem kell tartania attól, hogy kifütyülik, vagy ha mégis, azt az elkövető körül lévőket leszámítva aligha fogja bárki is hallani. Ausztriába ugyanis az elmúlt években rengeteg holland szurkoló látogatott ki, amikor erre lehetőségük volt. A hírek szerint ez most sem lesz másképp, vagyis Verstappen hazai pályán érezheti magát.
Persze az eredmények szempontjából ez nem sokat érne, ha a vonalvezetés nem kedvezne neki és főleg a Red Bullnak.
Azonban a hosszú padlógázas szakaszokon minden bizonnyal a Red Bull lesz az erősebb, és bár előforulhat, hogy a pálya második fele inkább a Ferrarié lesz, a sprintfutamon és a versenyen a bikások a DRS-zónáknak köszönhetően könnyen visszavághatnak a kvalifikáción elszenvedett esetleges vereségért.
Szintén a Red Bull malmára hajtja a vizet, hogy a pálya a tengerszint felett 700 méteres magasságban helyezkedik el. Az elmúlt években mindez mindig nekik, illetve a Honda-motornak kedvezett, és az esetek többségében megnyerték a magaslati helyszínen rendezett versenyeket.
Persze a Ferrari, ahogyan a hétvégék többségén, úgy vélhetően ezúttal is meg fogja nehezíteni a rivális dolgát. A nagyobb kérdés, hogy mi lesz a Mercedesszel, mennyire fognak tudni beleszólni a győzelem kérdésébe azok után, hogy a Brit Nagydíjon idén először reális esélyük nyílt a diadalra a futam egy pontján.
A konstruktőri címvédő kétségtelenül nagyot lépett előre Silverstone-ban, de a spielbergi pálya megint előhozhatja a legnagyobb problémájukat, a pattogást.
Ha Helmut Markónak, a Red Bull tanácsadójának igaza lesz, az szinte biztosan rosszat jelent a brackley-i alakulatnak.
„Szerintem a többi csapatnak nagyobb gondot okoz majd a pattogás ezen a pályán [mint nekünk] – vélekedett az osztrák szakember. – Emiatt egy kicsit meg kell emelniük az autó [hasmagasságát]. Nekünk ezzel nincsen problémánk.”