MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 12: Mercedes GP Executive Director Toto Wolff and Red Bull Racing Team Principal Christian Horner talk in the Paddock during previews ahead of the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 12, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke továbbra is erősen ágál a tervezett jövő évi szabályváltoztatások ellen. A Mercedest irányító Toto Wolff azonban úgy véli, kollégája unatkozik, és egyébként is csak megjátssza magát.
A pályán zajló csata mellett komoly harc megy a háttérben a csapatok, illetve azok vezetői között, melynek eredménye már elsősorban a 2023-as eseményekre lehet hatással. Az FIA több lépésben akarja megszüntetni a pattogást, ám az sokaknak nem tetszik, és teljesen feleslegesnek tartják.
A Belga Nagydíjtól az autó pattogását, valamint a padlólemez hajlékonyságát is szigorúbban fogják ellenőrizni, ám a legtöbbeknél nem ez csapta ki a biztosítékot. 2023-tól ugyanis egy állandó megoldással kezelnék a problémát, amit az élcsapatok közül a Mercedes támogat, a Red Bull és a Ferrari pedig erősen ellenez. Christian Horner odáig ment, hogy szerinte ezt a szabályt „egy bizonyos csapat kedvéért” akarják meghozni, amivel egyértelműen a konstruktőri címvédőre utalt. A bikások csapatfőnöke hangsúlyozta, hogy az FIA-nak a „normál eljárást” kell követnie.
Ismétlem, itt nem láttam semmilyen problémát, ahogyan szerintem az előző három-négy futamon sem
– nyilatkozta a Francia Nagydíj helyszínén. – Úgy gondolom, hogy egyszerűen csak egy józan megoldást kellene találni, nem pedig átírni a szabálykönyvet az évnek egy olyan pontján, amely a költségvetési plafonnal együtt egyszerűen túl késő. Szerintem ez néhány kisebb csapat számára még nagyobb probléma, nekik egyszerűen nem lenne elég forrásuk, hogy reagálni tudjanak. Úgy gondolom, hogy bármilyen intézkedést is hoznak, annak észszerűnek kell lennie.”
Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mindez biztonsági okokból történő szabályváltoztatásnak számít-e. Amennyiben igen, akkor a jelenleg érvényben lévő előírások értelmében az FIA a csapatok beleegyezése nélkül is bevezetheti, ám Horner szerint erről nincs szó.
„Vitatnám, hogy ez egy biztonsági kérdés – jelentette ki. – Az adott csapaton múlik, hogy hogyan dönt az autó működtetését illetően. A pattogást nagyon könnyen meg lehet szüntetni, de ez a teljesítmény rovására megy. Ennélfogva nem az FIA feladata, hogy biztosítsa az istálló versenyképességét.
Máskülönben az elmúlt tíz évben BOP [teljesítménykiegyenlítés – a szerk.] lett volna a motoroknál.”
A brit szakember kiemelte, hogy a biztonsággal való érvelés olyasmi, ami mögé könnyen be lehet bújnia annak, aki a módosítások mellett érvel. Horner hozzátette, hogy nem a változtatások ellen van, de a mostani tervezetet egyszerűen nem tartja reálisnak.
„A biztonság-kártyát nagyon könnyen ki lehet játszani, mert ebben az esetben nem egy bizottság vagy a [Motorsport] Világtanács] szavaz erről – magyarázta. – Szerintem valamit lehet tenni, de ennek észszerűnek kell lennie. A szóban forgó számok egyszerűen túl szélsőségesek ahhoz képest, amit vélhetően meg lehetne csinálni.”
A 48 esztendős szakember azt is megjegyezte, hogy nem kell túlreagálni olyasmit, ami csak néhány pályán jön elő, és biztos benne, hogy az istállók maguktól is orvosolnák a problémát a tél folyamán. Horner szerint ráadásul ez az ügy nem is nekik, hanem a kiscsapatoknak a legfontosabb. „Túl késő újratervezni a jövő évi autót – mondta. – Ha a hasmagasság huszonöt milliméteres emelkedéséről van szó, az teljesen más aerodinamikát jelent.”
Wolff szerint Horner csak unatkozik
A Red Bull főnökének szavai természetesen kollégája, Toto Wolff fülébe is eljutottak. A Mercedest irányító üzletember tavaly az egész szezonon átívelő szócsatát vívott Hornerrel a médián keresztül, és nyilvánvalóan most sem értett vele egyet: úgy véli, hogy a bikás alakulat első embere csupán unalmában mondja ezeket, ráadásul nem is őszinte.
Szerintem csak unatkozik
– utalt Hornerre. – Nem tudom, mire hivatkozik, mert végső soron ugyanannak a cirkusznak vagyunk a részei, ugyanazokkal az érdekeltekkel dolgozunk. Az ember eltűnődik, hogy miért harcolnak ennyire keményen. Olvastam a médiában, hogy ez nem releváns, nem is nagy változás. Akkor miért harcolnak annyira, hogy jogi lépésekkel fenyegetőznek? Egyetlen csapat sem fogja jogi útra terelni az ügyet az FIA ellen, ha az úgy dönt, hogy biztonsági okokból bevezet valamit. Szerintem ez csak pózolás.”
Az év elején a Mercedest érintette a legjobban a pattogás, és emiatt nem tudták kihozni az autóban rejlő potenciált. Az Azeri Nagydíj óta kétségtelenül náluk is eltűnt a jelenség, de Wolff szerint ez csak átmeneti állapot.
Az autóknak van egy velejáró problémájuk, amit itt, Ausztriában és Silverstone-ban sem láttunk, mert ezek a legegyenletesebb pályák az évben
– fogalmazott. – Azonban ez nem tűnt el. A kocsik túlságosan merevek és pattognak, és ha megkérdezzük a pilótákat, akkor a többség ezt el fogja mondani, már ha névtelenül kérdezzük őket. Azt hiszem, volt egy ilyen vita a versenyzők között, aminek eredményéről senki nem beszél. Meglátjuk, hogy ez hova vezet.”
Wolff abban sem ért egyet Hornerrel, hogy ez biztonsági kérdés-e, szerinte határozottan igen a válasz. Ugyanakkor abban semmi szokatlant nem lát, hogy ők támogatják a szabályváltoztatást, a Red Bull pedig nagyon is ellenzi azt.
Úgy vélem, nem a technikai szabályokkal kapcsolatos kompromisszumokról van szó, hanem a pilótákat védő technikai előírásokról
– hangsúlyozta. – Ha ezek az autók túl merevek és túlságosan pattognak, akkor most azonnal tegyünk ellene valamit. Nyilvánvaló, hogy amikor az ember az élen van, azt akarja elérni, hogy semmi ne változzon, amikor pedig nem az élen van, akkor azt, hogy sok minden változzon.”