France, Le Castellet, 2022-07-22. 2nd free practice session on the Paul Ricard circuit, for the French Formula 1 Grand Prix. Photograph by Xavier Duvot / Hans Lucas.
France, Le Castellet, 2022-07-22. Seconde seance d’essais libres sur le circuit Paul Ricard, a l’occasion du Grand Prix de France de Formule 1. Photographie de Xavier Duvot / Hans Lucas. (Photo by Xavier Duvot / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Vágólapra másolva!
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner állítja, kizárólag „egy bizonyos csapat" kedvéért változtatnak év közben a szabályokon, egy meg nem nevezett csapatfőnök pedig már most odaadná a jövő évi vb-címet a Mercedesnek. A McLaren vezetője szerint azonban jó döntés az FIA-tól, hogy a biztonságot tartja szem előtt.
A Kanadai Nagydíjat megelőzően hozta azt a döntést a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy a szezon első felét leginkább befolyásoló pattogás ellen még 2022-ben kezdenek valamit.
A Belga Nagydíjtól kezdve mérésekkel döntik el, hogy melyik autó milyen ütemben pattog, és egy bizonyos határérték felett a padlólemez megemelésére kötelezik a csapatokat.
2023-tól pedig egy állandó megoldással kezelnék majd az idei szabályváltozások miatt létrejövő jelenséget, amivel az idén szenvedő istállóknak segíthetnek.
A Mercedes elmúlt esztendőkhöz viszonyított gyenge szezonkezdete ellenére Toto Wolff csapatával továbbra sincs összebarátkozva a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, aki nem ért egyet az FIA döntésével, és úgy véli, azt egyértelműen „egy bizonyos csapat" kedvéért hozták.
„Úgy gondolom, hogy a probléma az, hogy a jövő évre orvoslásként tekintenek.
Rettenetesen sok lobbizás folyik a jövő évi szabályozás jelentős módosítása érdekében, így egy bizonyos csapat lejjebb eresztheti az autója padlólemezét, és profitálhat ebből a koncepcióból
– utalt Horner a Sky Sportson nyilvánvalóan a Mercedesre. – Túl késő már, hogy ezt [a szabályt] meghozzák, hogy ilyen alapvető szabályokon változtassanak. Az elnök [Mohammed bin Szulajm] remélhetőleg helyesen cselekszik, összesíti az összes információt, és sikerül értelmes megoldást találnia."
A Red Bull főnöke szerint annak a „bizonyos csapatnak" azt kell tennie, amit az ő csapata – és több más istálló – is tett, és magától kellene megoldania a problémát ahelyett, hogy az FIA segítségét kérné.
Nekünk egész évben nem volt gondunk, csak egy csapatnak volt nagy problémája... Csak emelje feljebb az autója alját, ilyen egyszerű
– nyilatkozta a brit szakember. – A világ legtehetségesebb mérnökei vannak ebben a sportágban, és szinte garantálhatom, hogy ha jövőre visszatérünk, nem lesznek olyan autók, amelyekkel probléma lenne. Ráadásul már az elmúlt néhány versenyen is úgy nézett ki, hogy minden rendben van."
Azzal egyébként Wolff is egyetértett, hogy a Belga Nagydíjra időzíteni a szabályt rossz döntés volt: szerinte ha mindenképpen be akarták vezetni idén, akkor már a Kanadai Nagydíjon be kellett volna. Nem ért egyet viszont Red Bull-os kollégájával Andreas Seidl, a McLaren főnöke. A német szakember értékeli, hogy az FIA a biztonságot tartja fontosnak ebben a veszélyes sportágban.
„Örülünk az FIA döntéseinek ebben a témában. Amikor mindez elkezdődött a szabályzattal kapcsolatban, az FIA világossá tette, hogy a biztonságot tekinti elsődlegesnek. Nagyon fontos, hogy ezt kövessük" – mondta Seidl.
A Motorsport azonban egy meg nem nevezett csapatfőnököt is idéz, aki figyelmeztette a riválisokat, hogy a Mercedes saját állításai alapján a jövő évi szabályváltozások ismét a német istálló sikerkorszakát hozhatják.
„A változások rendkívül extrémek 2023-ra. A Mercedes állítása szerint 40 százalékkal több leszorítóerőt találtak a következő évre, ezért ők érthetően cselekvésre sürgették az FIA-t.
Márpedig ha a Mercedes valóban ezt tette, akkor akár már most átadhatják nekik a világbajnoki címet"