Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (R) and Red Bull Racing's Mexican driver Sergio Perez (R) run wide allowing Mercedes' British driver Lewis Hamilton to move up two places during the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 3, 2022. (Photo by JUSTIN TALLIS / AFP)
Vágólapra másolva!
A nyári szünet után az FIA szigorítani fog a padlólemez hajlékonyságára vonatkozó méréseken. A Mercedes főnöke üdvözölte a döntést, a Red Bullt irányító kollégája pedig tagadta, hogy rájuk mindez hatással lenne. A Ferrari első embere viszont elismerte, hogy mindez változtatásokra kényszeríti őket.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az FIA még a Brit Nagydíj hétvégéjén kiadott egy technikai direktívát, amely a padlólemez hajlékonyságának szigorúbb ellenőrzését célozza. A szabálymódosítást eredetileg a két hét múlva esedékes Francia Nagydíjon vezették volna be, ám az F1-es bizottság végül úgy döntött, hogy a pattogás méréséhez hasonlóan a nyári szünet utáni első, azaz a spái hétvégére halasztja mindezt.
A szigorításra azért van szükség, mert néhány istálló kijátssza az FIA jelenlegi méréseit, és a padlólemez közepén található, leginkább egy deszkára hasonlító elem, a kopólemez bizonyos pontokon sokkal jobban deformálódik a megengedettnél, aerodinamikai előnyhöz juttatva az adott csapatot. Az Autosport értesülései szerint ráadásul akadnak, akik mozgó elemekkel is trükköznek, ám a Belga Nagydíjtól ez is lehetetlenné válik. A Mercedes főnöke üdvözölte a szabályváltoztatásokat, és kettéválasztotta a jelenséget.
Egyes csapatok olyan kopólemezzel rendelkeznek, amelynek [egy része] eltűnik, amikor az autó alja leér
– nyilatkozta Toto Wolff. – A kopólemezek jelentik a korlátot, hogy milyen mértékű kopás megengedett. Ha pedig ez csodával határos módon eltűnhet a padlólemezben, akkor az egyértelműen szabályellenes. A második dolog egy olyan deszka, amely elhajolhat, vagy szintén jobban elmozdul, mint amekkorának a tűréshatárnak lennie kellene. A tűréshatár egy milliméter, és ha egy deszka sokkal jobban elmozdul felfelé, akkor nyilván azzal is lehet teljesítményt nyerni. Szerintem az első [jelenség] Spára meg fog szűnni, a másodikat pedig majd a jövő évi szabályzatban tisztázzuk.”
Az osztrák üzletember arra is célzott, hogy a módosítás igencsak rosszul érinthet bizonyos csapatokat. Természetesen az idei év két legjobb csapata, a Red Bull és a Ferrari került a figyelem középpontjába, ám előbbi csapatfőnöke szerint ők nem fognak bajba kerülni a változtatások miatt.
„Ez teljes baromság, szerintem itt összekeverjük a dolgokat – utalt kollégájának kijelentésére Christian Horner. – Nem is tudom, talán azokra az autókra utal, amelyek jelenleg a közelükben vannak.
Fogalmam sincs, de nekem egyáltalán nincsenek problémáim vagy aggályaim a mi padlólemezünkkel kapcsolatban.”
A bikások pilótája, Max Verstappen ennél is messzebbre ment, és egyenesen a Mercedest vádolta meg trükközéssel. „Nem egészen értem, hogy miért panaszkodnak a rugalmas padlólemezekre, miközben az övék a legrugalmasabb” – fogalmazott a címvédő.
A Ferrari felől azonban már nem ennyire magabiztosak. Bár a maranellóiak mostanra többé-kevésbé kiküszöbölték az autó pattogását, Mattia Binotto elárulta, a padlólemez hajlékonyságra vonatkozó szabályváltoztatások őket biztosan érinteni fogják.
„Kelleni fog néhány változtatás, mert most pontosították az új méréseket, amelyek az új követelmények, illetve előírások alapján szükségesek – mondta a Scuderia első embere az FIA sajtótájékoztatóján. – Ez eltart egy ideig, Ez eltart egy ideig, szóval jó, hogy eltoljuk Belgiumig, mert a pattogás nem téma, nem kell sietni.”