Toto Wolff, Team Principal and CEO of Mercedes-AMG Petronas Motorsport looks on in the pit lane at the end of third practice session on April 7, 2018, prior to the qualifiers for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama. (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Mercedes azzal, hogy sorozatban nyolc éven keresztül nyerte meg a konstruktőri világbajnoki címet, csaknem megölte a Forma-1-et. Így nyilatkozott a csapat vezetője, Toto Wolff, aki szerint még a legendás monacói pálya is kikerülhet a Forma-1-es világbajnokság helyszínei közül. A menedzserrel a Financial Times készített hosszú interjút.
Toto Wolff valószínűleg az egyik legtöbbet fényképezett és legtöbbet idézett személyiség a Forma-1-ben manapság, bár nem büszke néhány megmozdulására, amelyek azóta mémekké váltak. Az alig több mint egy évtizeddel ezelőtti középcsapatból a Mercedes Wolff vezetésével 15 F1-es világbajnoki címet nyert nyolc év alatt.
Idén azonban a sikerszéria komolyan megtorpant, a Financial Times-nak nyilatkozva Wolff elárulta, mi romlott el, mi a probléma a Mercedes W13-mal:
Eltévedtünk a fizikában. A Forma-1 fizikájában. Sok olyan időszak és epizód volt az életemben amelyeket nehéznek ítéltem meg. Különböző nehézségi skálán.
Ha abbahagyod az álmodozást, elveszíted az értelmét annak, amiért küzdesz. Ez nem valami Instagram-baromság.
- fogalmazott határozottan az osztrák menedzser.
„Azt tanultam Niki Laudától, hogy a tegnapi nap nem számít"
- mondta meg a Mercedes csapatfőnöke, aki saját vezetési stílusát is jellemezte: „Nem értek az aerodinamikához, de mindent tudok arról a srácról, aki profi ebben."
Csapatként a Mercedes 2014 óta nyolc egymást követő F1-es konstruktőri világbajnoki címet nyert,
ami minden sportági szinten figyelemre méltó, ahogy Wolff a Sir Alex Ferguson által irányított Manchester United labdarúgócsapatára utalva kifejtette:
„Tanulmányoztam, hogy a nagyszerű csapatok miért nem voltak képesek megismételni a nagyszerű teljesítményüket évről-évre.
Soha egyetlen sportágban sem nyert zsinórban nyolc világbajnoki címet egyetlen sportcsapat sem, ennek pedig sok oka van. A legfontosabb tényező az ember. Az ember megelégszik. Nem vagy olyan energikus, mint korábban. Talán nem vagy olyan ambiciózus sem."
Ugyanakkor Wolff elismerte, az, hogy a dominanciájuk nem vált a sportág hasznára, valóban jogos kritika:
Megölnénk a Forma-1-et, ha továbbra is tartana a nyerő szériánk, mert senki sem nézné tovább.
Az F1 világszerte népszerűségnek örvend, jelentős mértékben növekedett a nézettsége az Egyesült Államokban, amely sokáig a sportág régóta keresett, de meghódíthatatlan területe volt. Egy olyan ország, ahol az oválpályákon való versenyzés és a végsebesség uralta a teret.
Az új kor azonban a Netflix, a közösségi média és vitathatatlanul a valaha volt legizgalmasabb pilótapárosok. Fiatal és törekvő versenyzők, szemben a régi motorosokkal. Ferrari-balhé, Red Bull-viszály, Verstappen dominálása, a Mercedes vergődése. Megannyi mellékszál, amelyek érdekesek lehetnek akár az újonnan csatlakozott közönségnek is.
A tradicionalisták azt mondják, hogy ezek a változások a Forma-1 a rovására mennek, és attól tartanak, hogy az F1 rossz úton halad. Ezeket a nézeteket Wolff megveti:
Szeretem, hogy utálják. Mindaddig, amíg nagyszerű szórakozást nyújtunk, nem fogjuk elveszíteni őket, csak azért mert hibrid motorokat vagy kevésbé zajos autókat üzemeltetünk.
Még Monaco helye sem biztos
Ahogy az F1 ugrásszerűen terjeszkedik Európából, Ázsiába és az Egyesült Államokba a Liberty Media alatt, még a sportág szellemi otthona, Monaco is veszélyben van.
Semmi sem szent, mindennek fejlődnie kell. A versenyzésnek jobbnak kell lennie"
- erősködött Wolff.
Noha a közösségi média kora kétségtelenül felnagyítja az F1-et egy globálisan, megvannak a maga buktatói is, hiszen Wolff minden mozdulatát és minden kimondott szavát a napilapok tömege elemzi, így nincs hova bújnia a Mercedes csapatfőnökének. Habár harcosként egyértelműen a helyén van a szíve, bohóckodásai nem egyszer terjedtek el a médiában rossz okokból.
Nem vagyok büszke arra, hogy fejhallgatókat vágok földhöz
- vallotta be Wolff.
Ilyen vagyok én. Ez még mindig az az agresszív gyerek, akinek nagyon kemény neveltetésben volt része, és ami néha előtör belőlem. Szó szerint meg kellett küzdenem azért, hogy megfelelőnek érezzem magam."
A harcának még biztosan nincs vége, különösen nem ebben az évben, amikor a Mercedesnek nem kevesebb a feladata, minthogy felzárkózzon a Ferrarihoz és a Red Bullhoz. Wolff azt mondja, hogy ad magának „pár évet", mielőtt megfontolná, hogy átadja a kormányt az utódjának.