SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 09: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Charles Leclerc of Monaco driving (16) the Ferrari F1-75 on track during the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka International Racing Course on October 09, 2022 in Suzuka, Japan. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A DRS használatára vonatkozóan egy változtatással fognak kísérletezni a sprintfutamokon, és felmerült egy különleges elem bevezetése is az esős versenyekre, hogy jobban lássanak a pilóták a felvert vízpermetben.
A már biztos szabályváltozás a DRS használatára vonatkozik, az előzést segítő eszközt a hat sprintfutamon a jelenlegi kettő helyett már egy kör után használni lehet a rajtokat és a biztonsági autós fázisokat követően. Amennyiben kedvezőek lesznek a tapasztalatok, a változtatást 2024-ben a hagyományos futamokon is bevezethetik.
Szintén a szombati sprintekhez kapcsolódik, hogy változtatnak a költségvetési keret bővítésén a rövidebb versenyek miatt: eddig darabonként 150 ezer dollárral nőtt minden istálló kerete, ezt 300 ezerre módosítják, ebből lehet fedezni a károkat és az extra kiadásokat.
A legérdekesebb terv azonban mindenképp az esős versenyek látási viszonyainak javítását érinti, mert a szövetség tanulmányt készít a lehetséges megoldásokról. Ennek keretében felmerült, hogy
a legrosszabb vizes körülmények esetén a hátsó kerekek mögé felszereljenek egy takarólemez-szerűséget, ami a hátrafelé felvert permetet szűrné meg.
A modern autókkal ugyanis ez akadályozza leginkább a versenyzést az esőben, az elmúlt években többször emiatt állt a futam, hiába nem gyűlt össze az aszfalton kezelhetetlen mennyiségű víz.
Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses versenyautó-sorozatainak technikai igazgatója úgy nyilatkozott a The Race-nek, hogy akár már 2023 második felében kipróbálhatnak egy prototípust egy nagydíjhétvégén, de 2024-re mindenképp elkészülhetnek vele.
„Nem akarnánk minden alkalommal használni, amikor leesik pár csepp eső" – mondta.
De aggódunk, hogy elmaradhat egy verseny.
„A 2021-es spái eset hegeket hagyott a sportágon."
Tombazisz hozzátette, amennyiben egy futam rajtjánál szükség lenne az eszközre, az még száraz pályán is fixen rajta maradna az autókon a célig, és pont emiatt fontos, hogy a kerékcserénél ne jelentsen akadályozó tényezőt. Szimulációkkal vizsgálják a különböző változatokat a kerék mögötti toldalékelemre.
„Biztosra akarunk menni, hogy az elemnek összességében csak csekély hatása legyen az aerodinamikára – mondta a szakember. – Az esőcseppek hullását is szimuláljuk, hogy megnézzük, ennek milyen a hatása a permetre."
„Ami kihívás, hogy nehéz meghatározni, a permetben mi származik a diffúzorról és mi a kerekekről."
A tanulmányban azt is meg fogják vizsgálni, hogy a padlólemez alatti csatornák és az általuk felszippantott víz mennyire rontja a látási helyzetet. A korábbi F1-es technikai igazgató, Gary Anderson ugyanakkor rámutatott, hogy nagy zuhéban akkora a permet, hogy az első kerekek elejére is rakni kellene takarólemezt.