Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives during the qualifying session on the eve of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city of Abu Dhabi on November 19, 2022. (Photo by KARIM SAHIB / AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint el kell felejteniük az Abu-Dzabi Nagydíj időmérőjén történteket. Lewis Hamiltont fékprobléma és a visszatérő pattogás is hátráltatta, George Russell pedig a balesetekben bízik.
A hétvége nagy részén úgy tűnt, hogy a Mercedes a második erőnek számít a Red Bull mögött és a Ferrari előtt, ám az Abu-Dzabi Nagydíj időmérője rácáfolt erre a vélekedésre. Lewis Hamilton az ötödik, míg George Russell a hatodik pozícióban végzett, és nem tudtak közel kerülni a rivális istállókhoz.
Galéria: A szezon utolsó időmérős napjának legjobb képei - galéria
1/37
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen arrives before the third practice session ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city of Abu Dhabi on November 19, 2022. (Photo by Ben Stansall / AFP)
Mindez nemcsak a szabadedzések, hanem a múlt heti kettős győzelem fényében is csalódásnak számít. Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke szerint egyszerűen el kell felejteniük a kvalifikációt, amelyre nem készültek fel eléggé.
Most hallottam, hogy ma van a vécé világnapja. Szóval úgy vélem, ezt le kell húzni a vécén
– nyilatkozta a Sky Sportsnak. –Szerintem nem végeztük el a munkát, és visszaestünk, míg [a Ferrari] tett egy kis lépést előre. Nagy leszorítóerővel mentünk, hogy vasárnap jó legyen az autónk, amely az egyenesekben annyira lassú volt, hogy semmit nem hozott.”
Az osztrák üzletember elárulta, elgondolkodtak azon, hogy valamelyik pilótát alacsony szárnyállással küldjék ki, de végül elvetették az ötletet. „Úgy gondoltuk, hogy a nagy leszorítóerő sokkal jobb, hogy óvjuk a gumikat – magyarázta. – Meglátjuk.”
Hamilton rádiózásából kiderült, hogy a fékjei nem működnek tökéletesen. Wolff felfedte a konkrét problémát, és azt is hozzátette, hogy mindez messze nem most fordult elő először a hétszeres világbajnokkal.
Minden időmérőn előáll az a furcsa helyzet, hogy a fékek szétválnak, vagyis a bal oldali nem azt csinálja, amit a jobb
– jelentette ki. – Ez instabillá teszi az autót fékezés közben, ami egy nagy megoldandó probléma a tél során.”
Bár Hamilton lila első szektort autózott a Q3-ban futott utolsó körében, a brit versenyző így is messze volt a Red Bulloktól, de még a Ferrariktól is. Bár ebben az utolsó szektorban elkövetett hibája is közrejátszott, a 37 éves pilóta másban látja a lemaradás elsődleges okát.
Ez nyilvánvalóan pályafüggő
– utalt a múlt heti siker és a mostani időmérő közötti kontrasztra. – Sejtettük, hogy ez nehéz pálya lesz számunkra, de nem gondoltuk, hogy ennyire messze leszünk. Nem úgy tűnt, hogy nyolc tizedes hátrányban vagyunk, úgyhogy meglepett ez az időmérő. Csak az egyenesekben hat tizedet kaptunk. Egyébként mindent beleadtam, és várom a futamot.”
A Mercedes egyenesbeli lassúságának egyik oka, hogy visszatért a szezon elején sokat emlegetett probléma. A W13-as újra jelentősen pattogott a pályán, ezért nem lehetett kihozni belőle a maximális sebességet.
„Visszatért a pattogás, ami egyértelműen időveszteséget jelent nekünk – fogalmazott Hamilton. – Ezzel együtt egyszerűen lassúak voltunk az egyenesben. Volt egy kis fékproblémám, amely az év nagy részében jelen volt. Amikor rálépek a fékpedálra, az autó húz az egyik irányba.
Az ötös kanyarban jobbra húzott, miközben az egy balkanyar, szóval ez nem ideális.”
Russell mindössze 3 ezreddel maradt el Hamiltontól, de abból a szempontból ez mindegy, hogy a Mercedes nehéz helyzetbe került a konstruktőri második helyért folytatott küzdelemben. A csillagos istállónak minimum 20 ponttal kellene többet szereznie a Ferrarinál, ami sima futamon már-már lehetetlen. A 24 éves versenyző éppen ezért abban bízik, hogy az egyéni második helyért küzdő Charles Leclerc és Sergio Pérez között, vagy akár hátrébb lesz egy incidens, amelyből ők jönnek ki jól.
„Jelenleg az időmérőn gondolkozom, és azon, hogy hol tudtunk volna jobb munkát végezni – kezdte. – Várom a versenyt, és nem gondolok a múlt heti dicsőségre. Max [Verstappen] olyan, mintha repülne, úgyhogy a balesetekben kell bíznunk. Tudom, hogy Carlos [Sainz], Charles és Checo nyilvánvalóan küzdeni fognak egymással, és csütörtökön megtudtuk, hogy Charles bónuszt kap, ha a második helyen végez a pilóták között.”