Szeptemberben került nyilvánosságra a Forma-1 előzetes 2023-as versenynaptára, amely 24 futamot tartalmaz. Mindez rekordnak számít, és bár a csúcsdöntés egyelőre nincs veszélyben, könnyen lehet, hogy csak 23-ig fog felmenni a számláló.
Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a Kínai Nagydíj jövőre visszatér a versenynaptárba. A koronavírus-járvány kitörése után a sanghaji hétvége volt az első, amit elhalasztottak, majd később törölték, és tavaly, valamint idén sem utazott el oda a Forma-1 mezőnye.
A mostani tervezet szerint április 16-án, két héttel a melbourne-i futam után, illetve ugyanannyival a bakui viadal előtt rendeznék a versenyt.
A német szaklap felhívta rá a figyelmet, hogy a Forma-1 vezetését nem zavarta volna egy esetleges őszi időpont, ám az FIA hamar közzétette az előzetes versenynaptárat, így nem volt idő komolyabb tárgyalásokra a szervezőkkel.
Így aztán kevesebb mint fél év van hátra a hétvége tervezett időpontjáig, ami azért aggasztó, mert Kínában még mindig szigorú COVID-intézkedések vannak érvényben. A sanghaji lakosoknak például máig rendszeresen részt kell venniük tömeges teszteléseken, mivel a hatalom fél, hogy ősszel ismét elterjed a vírus.
A jelenlegi törvények értelmében a szurkolóknak negatív tesztet kellene produkálniuk ahhoz, hogy részt vehessenek a hétvégén. Mindez elsősorban a szervezőket aggasztja, akik attól tartanak, hogy így nem fognak tudni elég jegyet eladni. Ami a külföldről érkezőket illeti, az előírások szerint két különböző helyszínen készített negatív tesztre van szükség a beutazáshoz, ráadásul mindenkit 10 nap karanténra köteleznek.
Ez utóbbi nyilvánvalóan teljesen irreális, ismerve a Forma-1 feszített tempóját.
Persze mindez elméletileg még változhatna tavaszig, de erre nagyon kicsi az esély. Hszi Csin-ping, a Kínai Népköztársaság elnöke ugyanis a Kommunista Párt legutóbbi kongresszusán egyértelműen leszögezte, hogy nem készülnek a korlátozások enyhítésére.
Ha mindez nem lenne elég, az országba való elutazás is problémát jelenthet, mivel a járvány kezdete óta jelentősen megritkultak a Kínába menő repülőjáratok. Az európai központokból, így például Frankfurtból és Londonból sem megy minden nap gép, ami az egyértelmű nehézségeken túl a jegyárnövekedést is hozott.
Ami a csapatokat illeti, legfeljebb a promóter által fizetett jelentős pénzösszeg miatt utaznának el szívesen Kínába, egyéb szempontból viszont egyáltalán nem ragaszkodnak a futamhoz. Mivel előtte és utána is rengeteget kell utazniuk, jelentős logisztikai költségeket spórolnának meg, nem beszélve arról, hogy így a stáboknak is kevésbé lesz megerőltető a szezon azon szakasza.
Amennyiben a Kínai Nagydíj jövőre sem tér vissza a naptárba, a Forma-1 nem tervezi pótolni, így 24 helyett csak 23 verseny lesz,
és zsinórban negyedszer nem nem lesz meg az eredetileg elképzelt futamszám. A menetrend viszont változni fog, mivel ez esetben az azeri viadalt egy héttel előbbre hozzák, és így két hét szünet lesz a bakui és a miami hétvége között.