German Formula One driver Michael Schumacher (R) and Brazilian Felipe Massa both of Scuderia Ferrari team celebrate their team victory at the Turkish Grand Prix at the Istanbul Park race track near Istanbul, Turkey, Sunday, 27 August 2006. Massa won the race, Schumacher came in third. Photo: Rainer Jensen (Photo by RAINER JENSEN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
Heteken belül hatalmas változások lehetnek a Forma–1-ben. Ezúttal nem egy szabály, hanem a teljes történelem módosulhat, és mindez egy 15 évvel elkésett beismerésnek köszönhető. Ugyanis ha Felipe Massa fenyegetéséből konkrét per lesz, méghozzá sikeres, akkor ne legyen kétségünk afelől, hogy azonnal felülvizsgálatot követelnek a többi vitatott kimenetelű világbajnoki szezonról is. Hogy melyek ezek és hogyan változhatnak meg a vb-címek számai ennek hatására? Megmutatjuk!
Az egész a legelső Szingapúri Nagydíjjal kezdődött, amelyet az akkor Renault-pilóta Fernando Alonso nyert meg 2008-ban. Szűk egy évvel később azonban kiderült, hogy nem véletlenül. Közvetlenül a spanyol bokszkiállása után ugyanis csapattársa, Nelson Piquet a falnak csapta az autóját, így a létrejött biztonsági autós fázissal Alonso hatalmasat nyert és végül elsőként ért célba. A 2009-es Magyar Nagydíj után aztán kirúgták Piquet-t, aki (bosszúból) bevallotta, hogy
szándékosan, a csapat kérésére törte össze a Renault-ját.
A történtekből Crashgate néven elhíresült botrány lett, amely során Flavio Briatorét és Pat Symondsot eltiltották.
15 YEARS AGO - SINGAPORE 2008 - CRASHGATE
Today, the Crashgate turns 15 years old, and there is still a lot of talk about it lately. Most of you remember that race for Piquet intentionally crash, but let's take a deep look into this race (first ever night race)#F1#Crashgatepic.twitter.com/KAd1UzhrtT
Hogy miként kerül a képbe Felipe Massa? Nos, a Ferrari akkori brazil pilótája éppen vezette a futamot, amikor Piquet falnak ütközött, majd a bokszkiállását alaposan elrontotta a csapata, így végül nemhogy a győzelemről maradt le, de pontot sem szerzett. Aztán kiderült, hogy ez rengeteget számított, hiszen
egyetlen ponttal maradt le a világbajnoki címről Lewis Hamilton mögött.
Tizenöt éven keresztül kesergett egész Brazília a történtek miatt, de nem volt mit tenni. Aztán idén tavasszal minden megváltozott. Bernie Ecclestone ugyanis ekkor elárulta, hogy ő és az FIA akkori elnöke, Max Mosley már a 2008-as idény vége előtt tudott a szingapúri botrányról, mégsem tettek semmit, hogy megóvják a sportágat egy hatalmas botránytól.
„Akkoriban az volt a szabály, hogy az FIA év végi díjátadó ünnepségét követő világbajnoki besorolás érinthetetlen. Tehát Hamiltonnak átadták a bajnoki trófeát, és minden rendben volt.
Ma is sajnálom Massát. Megnyerte a döntőt a hazai versenyén, Sao Paulóban, és mindent jól csinált. Elcsalták a világbajnoki címét, míg Hamiltonnak a világ összes szerencséje megvolt,
és megnyerte első bajnoki címét. Ma már másképp rendezném a dolgokat" – nyilatkozta Ecclestone.
A hallottak igencsak felpaprikázták Felipe Massát, aki azonnal jogi lépéseket fontolgatott, noha tudta, hogy a szabályok alapján nem változtathatják meg a világbajnoki cím sorsát. Ebbe azonban nem törődött bele a brazil expilóta, és
az elmúlt fél évben többször is hangoztatta, hogy perelni fog.
A szingapúri csalásban érintett minden szereplő ellen pert megelőző jogi lépéseket tett az ügyvédeivel, köztük a Ferrari, Flavio Briatore, Pat Symonds, sőt a Renault akkori főszponzora, az ING-vel szemben is. Az akció célja annak megakadályozása, hogy bármelyik szereplő esetleg kulcsfontosságú iratokat, bizonyítékokat tüntethessen el; és azt akarják elérni, hogy a 2008-as Szingapúri Nagydíj eredményét utólag töröljék, ami Massa világbajnoki címét jelentené.
Massa csapata – amely különös módon Lewis Hamilton támogatásában is reménykedik – legutóbb október közepéig hosszabbította meg a határidőt arra, hogy az F1 reagáljon a felvetődött kérdéseikre.
A lehetséges következmények
Ha annak az esélyét kéne meghatározni, hogy Felipe Massa megkapja a 2008-as világbajnoki címet, Lewis Hamiltontól pedig elveszik azt, talán valahol a telitalálatos lottószelvény valószínűsége körül kell keresni a számot. De az bizonyos, hogy van rá esély, már csak azért is, mert ilyen perrel még sohasem kellett szembesülni, így nincsen mihez viszonyítani. Az pedig még ennél is bizonyosabb, hogy súlyos következményei lesznek, ha ez megtörténik.
A Forma–1 1950 óta íródó történelmében ugyanis
több olyan világbajnoki szezon is volt, amely végén nem olyasvalaki nyerte meg a világbajnokságot, akinek a szabályok szerint kellett volna.
A legtöbb ilyen esetben pedig ez (közvetve vagy közvetlenül) éppen amiatt történhetett meg, mert a versenybírók nem alkalmazták megfelelően a szabályokat az adott pillanatban. Ezekből mutatunk néhányat a következő oldalon, amelyekből kiderül, elméleti síkon mely idényekben lehetne megváltoztatni a végső győztes kilétét!