A mogyoródi hétvégén várható volt, hogy McLaren dominálni fog, mivel Lando Norris megnyerte a második és a harmadik szabadedzést is, ezt követően pedig az időmérőn is diadalmaskodott, ráadásul a csapattársa, az ausztrál Oscar Piastri zárt a második helyen, így a McLaren óriási tettet vitt véghez a Hungaroringen, ugyanis a wokingi csapat legutóbb 4226 nappal ezelőtt tudott mindkét autójával az első sorból indulni.
A vasárnapi futam előtt történt egy kis változtatás a Hungaroringen, ugyanis az időmérőn a Q3 hajrájában a Visa RB pilótája, Cunoda Júki szélesebben vette az 5-ös kanyart, a kereke így belelógott az idén elhelyezett műfüves részbe, melynek köszönhetően az autója megcsúszott és nagy erővel a falba csapódott. A japán versenyzőt a balesete után egészségügyi okokból pihenőre kötelezték, ugyanis Cunoda a Red Bull mérései szerint 50 G-s erővel csapódott be.
Cunoda balesete után az FIA változtatást eszközölt a Hungaroringen, az 5-ös kanyar kijáratánál a műfüves szakasz utolsó négy méterét sóderágyra cserélték.
A pole-pozícióból rajtoló Lando Norris 20 perccel a kezdés előtt arról panaszkodott, hogy valami nem stimmel a gázpedáljával, nem úgy működik, ahogy kellene. Azonban a McLaren csapata még időben ki tudta cserélni a hibás alkatrészt, így a brit pilóta gond nélkül el tudott rajtolni. Azonban a piros lámpák kialvása után Norris borzalmasan rajtolt, így a csapattársa, Oscar Piastri került az élre.
Az már a verseny előtt tudható volt, hogy a McLarené a mezőny leggyorsabb autója, így várható volt, hogy ha jól sikerül elkapniuk a rajtot, akkor csak úgy lehetne megállítani őket, ha valamilyen nagyon extrém időjárási körülmények jönnének, vagy egy előre nem látható baleset és az ezzel járó biztonsági autós fázis. Ezek közül azonban egyik sem érkezett, Mogyoródon vasárnap délután rendkívül meleg volt, az aszfalt hőmérséklete is 48 fokra felforrósodott, így a szakértők kétkiállásos versenyt jósoltak.
Pont ez volt az a körülmény, ami megkavarta a futamot, ugyanis a sokáig élen autózó Piastrit a második kerékcserénél később hívták ki, mint Norrist, így az ausztrál pilóta nem tudott visszakerülni az élre, Norrisnak pedig csapatrádión kellett könyörögni, hogy engedje előre a csapattársát, aki élete első futamgyőzelmére hajt.
A McLaren istállóból folyamatosan duruzsoltak Norris fülébe, hogy engedje győzni Piastrit, azonban a brit pilóta tíz körrel a vége előtt már 5 másodperces előnnyel vezetett. Aztán megjegyezte, hogy ő szívesen előreengedi a csapattársát, de ahhoz előbb neki meg kellene érkeznie mögé.
Öt körrel a vége előtt azt csapatrádión azt mondták Norrisnak, hogy „világbajnoki címet csak akkor lehet nyerni, ha egy csapat ott van a hátad mögött”, ezzel is arra célozva, hogy előre kellene engednie Piastrit, aki megérdemelné a futamgyőzelmet.
Három körrel a vége előtt aztán Norris megtört, és a célegyenesben lelassította az autóját és átadta a vezetést Piastrinak, majd azt üzente a csapatrádión sértődötten, hogy: „ne szóljatok semmit.”
Miután Norris engedett, a 23 éves Oscar Piastri megnyerte pályafutása első futamát, a brit pilóta lett a második, így a McLaren a 2021-es Olasz Nagydíj óta először aratott kettős győzelmet az F1-ben.
A vasárnapi győzelmével a McLaren történelmi sikert aratott, ugyanis legutóbb 1999-ben tudta megszerezni az első két helyet a Hungaroringen. Akkor a finn Mika Häkkinen végzett az élen, a második pedig az angol csapattársa, David Coulthard lett.
A futam után Norris láthatóan bosszús volt, de örült Piastri győzelmének. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke elárulta, hogy akkor aggódna igazán, ha egy ilyen eset után Norris nem lenne dühös.
Nem ismerek egyetlen versenyzőt sem, aki egy futam élén szívesen azt mondaná: Ó, igen, persze, miért nem cseréljük vissza a pozíciónkat az előző sorrendre. Ez nem lehetséges, nem ilyen a pilóták természete. Nagyon aggódnék, ha Lando ilyet mondana”
– mondta a Sky F1-nek a McLaren csapatfőnöke, aki kiemelte, hogy mennyire fontos a bajnoki versenyfutásban Oscar Piastri szerepere.
„Egy versenyzőnek, aki versenyképes akar lenni, különösen ha olyan mint Lando, aki most jobb pozícióban van, szüksége lesz Oscar támogatására, szüksége lesz a csapat támogatására. Szóval úgy gondolom, hogy ebben a szellemben kell haladunk előre” – folytatta Stella, akinek a csapata a konstruktőri versenyben 51 pontra megközelítette a címvédő Red Bullt.
A McLaren csapatfőnöke végül hangsúlyozta, hogy most az a hír, hogy Piastri először nyert Forma-1-es futamot, de számára sokkal fontosabb, hogy a két McLaren az időmérőn és a futamon is megszerezte az első két helyet.
A McLarennél az okozta a bonyodalmakat, hogy a harmadik helyen autózó Lewis Hamiltont fenyegetésnek érezték, ezért a második helyen álló Norrist két körrel előbb hívták ki a boxba, de közben jelezték Piastrinak, ha esetleg a brit pilóta elé kerül, akkor majd vissza fogja adni neki a vezetőpozíciót.
Nagyon bíztam a csapatban és Landóban is. Lando gyors volt a végén, ez tiszta sor, de a stratégiánkkal voltaképpen elém vágott, így szerintem igazságos döntés volt, hogy a végén visszacseréltük a pozíciókat
– mondta a Sky F1-nek a futamgyőztes Piastri, aki elárulta, hogy a verseny reggelén is sokat beszélgettek a futam lehetséges alakulásáról.
„Engedték, hogy szabadon versenyezzünk a győzelemért, feltéve, hogy a miénk lesz az első két hely. Ez meg is lett. Sok tervezés és nyílt párbeszéd zajlott. Nagyon bízunk egymásban, tiszteljük egymást, ezért nem kell aggódni egy ilyen helyzetben” – folytatta az ausztrál pilóta, aki a sorozat történetének 115. futamgyőztese lett.
Boldog és büszke vagyok nemcsak magamra, hanem azokra is, akik segítettek idáig eljutnom. Ausztráliából indulva ez nem könnyű, örülök, hogy a családom nehéz döntései kamatoztak
- jelentette ki a 23 éves Piastri, aki a hatodik olyan pilóta lett, aki a Hungaroringen aratta első F1-es győzelmét.
Piastri előtt a Hungaroringen korábban öt pilóta szerezte meg pályafutása első győzelmét. Damon Hill 1993-ban, Fernando Alonso 2003-ban, Jenson Button 2006-ban, Heikki Kovalainen 2008-ban, míg Esteban Ocon 2021-ben diadalmaskodott Magyarországon.
Az azzal kapcsolatos kérdésre, hogy a második boxkiállásoknál miért nem ő jött ki előbb, elkerülve ezzel a későbbi, elengedésére vonatkozó kérdéseket, azt válaszolta: ő és Norris is igyekeztek védeni a pozíciójukat, ezért hívta ki a McLaren előbb a csapattársát a kerékcserére.
A leintés után szemmel láthatóan feszült Norris azt mondta, hogy keresnie kell a higgadt szavakat, ugyanakkor csapatszinten nagyon jól dolgoztak, és Mogyoródon egyértelműen ők voltak a leggyorsabbak.
Hibátlan hétvégénk volt, a versenyt pedig a rajtnál veszítettem el, mert az nem sikerült jól és Oscar megelőzött. A csapat menet közbeni döntése miatt kerülhettem egyáltalán az első helyre, amit aztán a megbeszélteknek megfelelően visszaadtam a jogos tulajdonosának, Oscarnak
- fogalmazott a vb-pontverseny második helyén álló Lando Norris, aki kiemelte, hogy a McLaren hihetetlen fejlődésen menet át a tavalyi miami versenyhétvége óta, és a szezon előtt nem véletlenül nyilatkozta azt, hogy idén harcban lesznek a futamgyőzelmekért is.
„Természetesen az élen haladva sok minden átfut a fejeden, ebben a sportágban néha önzőnek kell lenned és magadra kell gondolnod, de ugyanakkor csapatjátékos is vagy.
A múltban sokszor ő támogatott engem, én pedig így is hiszek abban, hogy még van esélyem megszerezni a világbajnoki címet, megfordítható az a különbség, ami köztem és Max között van
- utalt a brit pilóta a címvédő Verstappen 76 pontos előnyére a vb-pontversenyben.
„Ha a folytatásban is követnek el a maihoz hasonló hibákat, akkor lehet esélyünk" - utalt Norris Verstappen Hamiltonnal való ütközésére, valamint a Red Bull rossz stratégiai döntésére reflektálva.
Azt azonban nem szabad kijelenteni, hogy miénk a legjobb autó, ugyanis a Red Bulloknak hét futamgyőzelme van idén, és a Mercedes is nyert már pont ugyanúgy két versenyt, mint mi
- zárta Norris, aki szerint az esetek 99 százalékában versenyezhetnek egymással Piastrival, ugyanakkor néha bölcsebb, ha a megszerzett helyük megvédésére koncentrálnak.
A harmadik helyen a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton zárt, akinek a mogyoródi volt pályafutása 345. versenyén a 200. dobogós helyezése. A brit legenda a Verstappennel való ütközéséról azt mondta: annyira emlékszik, hogy riválisa egyszer csak "a semmiből" előkerült mögüle, de meglátása szerint elég helyet hagyott neki, így ez egy egyszerű versenybaleset volt.
A tiszta versenytempónk továbbra sem az igazi, főleg ilyen meleg körülmények között, így aztán némileg meglepődtem, hogy az első szakaszban tudtam tartani a lépést Verstappennel. A második szakasz a kemény abroncsokon katasztrofális volt, de akkorra már jó volt a pozíciónk, ami a Hungaroringen rengeteget számít. Ennek is köszönhető, hogy dobogóra tudtam állni
- mondta a Hungaroringen nyolcszoros győztes Hamilton.
Verstappen már a rajt után morgott, amikor a pályán kívül előzte meg Lando Norrist az első kanyarban, majd a csapata javaslatára visszaadta a második helyet azért, hogy a versenybírók ne vizsgálják meg az esetet és ne kapjon büntetést.
A folytatásban a csapata eltérő taktikát választott a McLarenhez képest, ugyanis később kezdte meg a Red Bull a kerékcseréket, de ez nem jött be, már csak azért sem, mert a hollandot minden alkalommal komoly forgalomba engedte vissza a csapata és a bokszutcában sem végeztek tökéletes munkát. Verstappen nem fogta vissza magát, olyanokat mondott a rádióban, amit az ember nem nyilvánosan sem szívesen mond a munkatársainak, de ez úgy tűnik, a hollandot nem igazán érdekelte.
Verstappen már az első kanyar utáni incidenst is másképp látta, mint a csapata, de később is kiosztott mindenkit.
Megdöbbentő, mennyire hagyjuk magunkat, hogy a többiek megelőzzenek, és teljesen szét….uk a vesenyemet
– mondta a táv fele után nem sokkal.
Az 55. körben "finom" utasításokat kapott a csapatától, mire ez volt a válasz:
Nem haver, ne mondd ezt a szarságot, csak adjátok ezt a szar stratégiát, oké? Én majd próbálom menteni a menthető
– zárta le még egy ízes káromkodással. Később a mérnöke, Gianpiero Lambiase csendre intette a hollandot, és megkérte, hogy ne a többi csapat és a világ füle hallatára mondjon olyanokat, miket nem kellene vagy amit később ő is megbánna majd. Lambiase gyerekesnek nevezte Verstappent.
A holland a futam végén még Hamiltonnal is összeütközött, ami után csak az ötödik helyen végzett. Az ütközést is próbálta Hamiltonra kenni, de a versenybírók őt idézték be a futam után, de végül nem kapott büntetést.
„Nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy a McLarenekkel felvegyük a versenyt, de a harmadik hely a miénk lehetett volna. Sajnos a rossz stratégiai döntés miatt olyan helyzetbe kerültem, hogy támadnom kellett az előttem lévőket, de ebben a melegben túlmelegszik a gumi, amikor mások mögött haladsz" - összegzett Verstappen, aki a Hamiltonnal történt ütközésben a riválist látta felelősnek.
Elég sok kritikát kaptam Ausztriában, hogy fékezés közben irányt változtatok...nos, ezúttal elkezdtem egy előzési manővert, egyenesben tartottam az autót, ő pedig folytatta a jobbra kanyarodást még a féktávon. Erre nem számítottam, ezért blokkoltak a kerekeim
- jelentette ki a címvédő még a futam után és a beszámolók szerinte egy f betűs káromkodással hagyta ott a szerinte őt kritizáló újságírókat.
A Forma-1-es világbajnokság jövő hétvégén folytatódik a Belga Nagydíjjal Spa-Francorchamps-ban.
Hirdetés: Ha kedvet kapott a fogadáshoz, keresse fel a Szerencsejáték Zrt. Tippmix Pro oldalát, ahol azonnal fogadhat, játszhat, nyerhet.