A 2024-es szezon legizgalmasabb futamát rendezték Belgiumban, ahol a Mercedes pilótája, George Russell mindössze egy kerékcserével csinálta végig a 44 körös versenyt, de így is nyerni tudott. A 26 éves brit azonban hiába szerezte meg F1-es pályafutása harmadik győzelmét, az ellenőrök úgy találták, hogy az autója nem érte el a 798 kg-ban meghatározott minimumsúlyt azt követően, hogy üzemanyagmintát vettek belőle a leintést követően.
Russelltől végül elvették a győzelmet és kizárták, a siker pedig a csapattársáé, a második helyen befutó Lewis Hamiltoné lett.
A Mercedesnél alaposan kivizsgálták, mi vezethetett Russell kizárásához, a német istálló vezető pályamérnöke, Andrew Shovlin pedig igyekezett magyarázatot adni a történtekre.
"Az autó elég sokat veszíthet a tömegéből egy verseny folyamán. Ott van a gumikopás, a kopólemez, a fékek elhasználódása, olajfogyasztás.
Maguk a versenyzők is sokat fogyhatnak. És ezen a futamon George például elég sok súlyt vesztett" -
mondta a brit mérnök.
"Az autók azonos tömegen kezdték a futamot. Lewis és George is mérlegre állt a kvalifikációt követően. A két autó 500 grammra volt egymástól. A gond viszont csak George-nál jelentkezett részben amiatt, mert a gumikopás jóval komolyabb volt. Emellett látszólag a kopólemez felülete is jobban elhasználódott.
Begyűjtjük majd az adatokat, aztán megnézzük, hogyan tudnánk javítani az eljárásainkon, mert nyilván nem akarjuk, hogy ez újra előforduljon" -
idézte a motorsport.com az 50 éves szakembert.
Az általános vélekedés szerint tíz kilogramm mintegy 0,3 másodpercet ér körönként, ezért a 1,5 kiló mínusz is érhetett valamennyi tempóelőnyt Russellnél, ám Shovlin szerint ennek valódi hatását nehéz megítélni, főleg azért, mert a két autójuk azonos tömegen kezdte a futamot Spában.