Egészen hihetetlen eseményeket hozott a vasárnap délelőtt a legendás monzai versenypályán. Előbb a Forma-3-asok szezonzáróján Leonardo Fornaroli az utolsó kör utolsó kanyarjában előzött a harmadik helyért, és ennek köszönhetően szerezte meg az F3-as bajnoki címet. (Utólag kiderült, a riválisát, Gabriele Minit kizárták a futamról, így az előzés nélkül is Fornaroli lett volna a bajnok.) Majd az F2-esek főfutamán Gabriel Bortoleto az utolsó, 22. helyről rajtolva győzött, részben a számára a lehető legjobbkor történő biztonsági autós fázisnak köszönhetően. Ilyen előjelek után kezdődött a szintén izgalmasnak ígérkező F1-es Olasz Nagydíj versenye. A világbajnoki éllovas Max Verstappen csak a hetedik helyről rajtolt, előle a három rivális élcsapat hat pilótája, köztük az élről az egyéni pontversenyben kihívó, mclarenes Lando Norris indult.
Az első 14 helyről rajtoló pilóta közül a két Red Bull kemény, a többiek közepes keverékű gumikat választottak kezdésnek a nagy monzai forróságban – noha a meleg ellenére 40 százalék volt az eső valószínűsége előzetesen.
Norris ezúttal jól rajtolt, de az első kör közepén így is látványosan megelőzte őt csapattársa, Oscar Piastri, illetve Charles Leclerc is.
A vasárnap a 30. születésnapját ünneplő Carlos Sainz a célegyenes végén meglepte George Russellt, aki így a hetedik helyig csúszott vissza, a britnek ráadásul meg is sérült az első szárnya. Hátrébb Nico Hülkenberg esett vissza a rajt után, a miatta megsérült autójú Cunoda Juki pedig feladta a versenyt.
A 11. körben Sergio Pérez is kihasználta Russell szenvedését, és elment a brit mellett, az első hat sorrendje viszont változatlan maradt, ráadásul senki nem volt DRS-távolságon belül az előtte haladóhoz képest. Az élmezőnyből elsőként a 15. körben Norris állt ki a bokszutcába, erre pedig Leclerc és Hamilton is reagált a következő körben, Norris azonban így is elé tudott vágni Leclerc-nek. A 17. körben Piastri autóján is kereket cseréltek, ő is kemény abroncsokat kapott. A közepeseken rajtoló élpilóták közül Sainz maradt a legtovább a pályán, de a 20. körben ő is kiállt, így ekkor a két Red Bull állt az élen.
Az élről kiállva Verstappen a vártnál hamarabb, a 23. körben kapott új kemény gumikat, ráadásul egy lassú (6,2 másodperces) kerékcsere során.
Ezután jött Pérez is, így a két Red Bull visszaállt a 6-7. helyre.
Féltávnál a dobogós helyeken Piastri, Norris és Leclerc 4 másodpercen belül haladt egymáshoz képest. Piastri ezt a különbséget folyamatosan növelte, Norris pedig már a 33. körben a második kerékcseréjét teljesítette. Az élmezőnyből őt Pérez és Hamilton követte a bokszba. A 39. körben aztán Piastri is új keményeket kapott, így ekkor a két Ferrari állt az élen a hazai közönség nagy örömére. A pályán Verstappen és Norris csatázott egymással a 4-5. helyen, ami szintén Leclerc-éknek kedvezett. Miután a brit elment a holland mellett, Verstappen is teljesítette a második kerékcseréjét, majd a közepeseken a hatodik helyre, Hamilton mögé tért vissza.
Leclerc-rel egykiállásos taktikát alkalmazott a Ferrari, így a csapatnak fontos volt, hogy Sainz minél tovább feltartsa Piastrit, ám az ausztrál gyorsan áthámozta magát a spanyolon: nyolc körrel a vége előtt 11 másodperc volt a különbség Leclerc és Piastri között, de körönként majdnem másfél másodperccel volt gyorsabb a McLaren-pilóta. Hat körrel a vége előtt Norris is megelőzte Sainzot.
A majdnem 40 körös kemény gumikon nem szenvedett annyira Leclerc, mint korábban a riválisok, így kitartott, és
az egy kiállással megtréfálta a Ferrari a mezőnyt. Leclerc megnyerte a futamot, mögötte Piastri és Norris állt dobogóra.
Sainz, Hamilton, Verstappen, Russell, Pérez, Albon és Magnussen szereztek még pontot. A kilencedikként célba érő, később eltiltással sújtott Kevin Magnussen 10 másodperces büntetést kapott futam közben, a hátrasorolás után pedig 193 ezreddel előzte meg a 11. Alonsót.
A 2024-es Forma-1-es szezon szeptember 13. és szeptember 15. között az Azeri Nagydíjjal folytatódik.