Franciaország
18:002024. július 01.
Belgium
Portugália
21:002024. július 01.
Szlovénia

Taylor Swift levédette a macskái nevét, Elon Musk csirkeárussal pereskedett

Vágólapra másolva!
Egyre terjed a védjegyeztetés a sztárvilágban, Taylor Swift vagy Madonna például levédették a nevüket: ha nem tették volna, akkor valószínűleg ezrével-tízezrével árulnák világszerte az őket ábrázoló bizonytalan eredetű és minőségű pólókat és különböző ajándéktárgyakat. Vannak azonban a védjegyek között meglepő, sőt egyenesen abszurdnak mondható ötletek is.
Vágólapra másolva!

A védjegyjelenség egyre népszerűbb a sztárok, főleg az énekesek körében, akik ezzel akarják egyértelműsíteni szellemi termékeiket. Egyes kérések meglepők lehetnek, mások pedig már egyenesen abszurdak. Taylor Swift például védjegybejelentést tett a Female Rage: The Musical-turnéjának egy részére, melyen a The Tortured Poets Department című új albumának dalait mutatta be. Ezek között van a saját neve, annak kezdőbetűi, valamint több új dalának címe is, mint például a ...Ready For It? is.

Abszurd védjegyek

A védjegyeztetésnek komoly üzleti előnyei lehetnek, hiszen a Forbes szerint 2023-ban Taylor Swift nagyjából 200 millió dollárt (71 milliárd forint) keresett, amikor pólókat és egyéb cikkeket adott el a The Eras Tour bemutatóin.

Noha a védjegy alapvetően arra szolgál, hogy áruk, szolgáltatások és egyéb szellemi termékek biztonságban legyenek a visszaélésektől, viszont a sztárok hajlandóak túlzásokba esni. Ilyen például az „Swiftmas” kifejezés, mely egy 2014-es eseményre utal, amikor Taylor Swift karácsonyi ajándékokat küldött rajongóknak.

Ez még valahol érthető, miért került fel a védjegyek közé, viszont az már nem, hogy az énekesnő macskái nevét – Meredith, Olivia és Benjamin Swift – is levédette. 

 

Taylor Swift, TaylorSwift, amerikai énekes
Taylor Swift levédette a macskái nevét
Fotó: AFP/Robyn Beck

A túlzásra még jó példa lehet a Kylie Jenner és Kylie Minogue közötti 2017-es per: Jenner le akarta védetni a keresztnevét, Minogue jogi csapata viszont ellenezte a lépést, mert szerintük az súlyos károkat okozhatott volna az ausztrál énekesnő márkájában.

Madonna volt az úttörő 

Madonna volt az egyik első híresség, aki az 1980-as években jogot kért nevének és márkájának védelmére, és azóta a kérések sokkal gyakoribbá váltak. Sportolók között sem ismeretlen a dolog, hiszen Usain Bolt nemrég kért jogi védelmet az elhíresült győzelmi pózára, a színészek közül pedig Paris Hilton emelkedett ki, amikor sikeresen megvédte „that's hot” (ez dögös/ez menő) jelmondatát.

A Világgazdaság szerint nemrég Elon Musk is érdekes szituációba került, amikor a Tesla beperelt egy manchesteri csirkeboltost védjegybitorlás miatt. Amanj Ali 2020 májusában bejegyeztette a brit szellemi tulajdon hivatalánál a Tesla Chicken & Pizza névjegyet az élelmiszer- és italszolgáltatások kategóriájában. 

A csirkés elmondása szerint Nikola Tesla után nevezte el éttermét, de a cég mégis töröltette vele a nevet, miután megnyerték a pert. 

Elon Musk
Elon Musk egy csirkeboltost perelt be névjegybitorlás miatt
Fotó: Frederic J. BROWN / AFP

2019-ben pedig Neymar, a világklasszis brazil labdarúgó nyert pert a portugál üzletember, Carlos Moreira ellen, aki a „Neymar”-feliratot ruhák, cipők és fejfedők árusítására kívánta használni.

Évszázados védjegyek

Mindennapjainkat alapjaiban befolyásolják a minket körülvevő mintázatok: az utcán sétálva, bevásárlásnál, az interneten böngészve, szórakozás közben vagy bármilyen más élethelyzetben is olyan vizuális vagy éppen audiovizuális élmények érhetnek minket, amelyek meghatározóak lehetnek döntéseinkben. Egy márkajelzés, egy szín, egy szignál sokszor azonnal valamilyen terméket vagy szolgáltatást juttat az eszünkbe.

Nem csoda, hogy a vállalkozások, alkotó- vagy kulturális műhelyek (gondoljunk itt például celebekre, előadókra, zenekarokra, színházakra) tudatosan olyan megkülönböztető jelzéseket használnak, amelyektől azonnal felismerhetővé válnak: ilyenek akár a piros pöttyök, egy pipa, egy részben megevett alma vagy épp a Tankcsapda logója.

A megkülönböztethetőséget szolgáló jelzések, azaz a védjegyek, már több mint 100 éve is fontosak voltak, hiszen ezzel az emberek különbséget tudtak tenni egyes termékek között és a vállalkozások könnyebben tudták hirdetni saját magukat vagy áruikat. 

Egyes védjegyek már több mint egy évszázada velünk vannak.

A védjegybejelentés napjainkban újra virágkorát éli. Az oltalom véd a hamisítás ellen és monopoljogot is ad, a felhasználási jog értékesítésével pedig egy cég nem csak a vásárlók, de a befektetők számára is egyértelműen vonzóbbá válik.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről