A magyar csapat eredményei:
Bronzérem
HUNVas Kata Blanka
14:00KerékpározásVerseny

Rengetegen pihennek a Balatonnál – a tavalyinál is erősebb a szezon

2024. július 12. Fürdőzők a balatonboglári Platán strandon 2024. július 12-én. MTI/Vasvári Tamás
Fürdőzők a balatonboglári Platán strandon 2024. július 12-én.
Fotó: MTI/Vasvári Tamás
A Balaton népszerűsége töretlen - idén is a magyarok legkedveltebb nyaralóhelye. Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke az Origónak elmondta, hogy az eddigi adatok és előrejelzések szerint a tavalyi évnél is jobb szezon várható - körülbelül 5-8%-kal több vendégéjszakára számítanak. Az időjárás nagyon kedvező ezen a nyáron, kánikulában még többen választják a vízparti kikapcsolódást. Az általunk megkérdezett szolgáltatók is azt mondták, hogy rengetegen pihennek a tónál, erős a vendégforgalom. A vendégek közül pedig többen úgy fogalmaztak: minden évben eljönnek néhány napra a Balatonhoz, mert mindig jól érzik magukat, igazán ki tudnak kapcsolódni.

Ez a mi tengerünk, amit imádunk

Míg tavaly a Balaton déli partján jártunk, hogy megnézzük, milyen a nyári forgatag a tónál, mennyire elégedettek a vendégek és a vendéglátók, az idén az északi parton voltunk. Beszélgettünk a vendégekkel, étteremvezetőkkel, valamint egy fagyizó üzemeltetőjével.

Balatonalmádi
Fotó: Talán Csaba

Az első állomásunk Balatonalmádi. Rekkenő hőségben érkeztünk meg a ligetbe. Arra számítottunk, hogy nem sokan lesznek, hiszen ilyenkor mindenki a strandon van, de tévedtünk. A strand ugyan valóban zsúfolásig megtelt, de a ligetben is nagyon sokan hűsöltek az árnyas fák alatt.

Volt, aki horgászott, többen pedig a közeli kávézóban frissítették magukat egy-egy limonádéval.

Szegedről és Debrecenből érkeztünk, egy hetet töltünk a Balatonnál"

- mondja egy hölgy, aki barátnőjével hűsöl az árnyékban.

"Balatonaligán foglaltunk szállást és kerékpárral járjuk a környéket. Ahol megtetszik, lepihenünk kicsit. Az aktív pihenést választottuk. Azért a Balaton mellett döntöttünk, mert ez az ország egyik legcsodálatosabb vidéke, igazán jól érezzük magunkat, mint mindig" - mondja.

Fotó: Talán Csaba

Egy másik vendég is úgy fogalmazott, hogy ebben a hőségben egy órát töltenek a strandon, éppen csak úsznak egyet a tóban, aztán kerékpárra ülnek, és a környék településeit is meglátogatják – mert a balatoni kerékpárút hihetetlenül kulturált és kényelmes -, esténként pedig különböző kulturális eseményeket látogatnak.

A régió egyébként egyre több kiváló kulturális eseményt szervez, a bicikliutat is folyamatosan fejlesztik, tematikus túrák, kerékpárosbarát szállások várják a bicikliseket.

Fotó: Talán Csaba

Almádi után Balatonfüredre érkeztünk. A Tagore sétányon is hatalmas a tömeg fogadott  minket. Aki nem strandon hűsöl, itt sétál a hűs árnyat adó fák alatt vagy a padon pihen. A gyerekek persze a szökőkútban játszanak.

Egy családdal beszélgettünk – azt mondták, minden évben eltöltenek néhány napot a tónál, mert a Balaton a legjobb. Nem mindig Füreden nyaralnak, voltak már Keszthelyen és Siófokon is, most azonban erre a városra esett a választás.

A Balatont nem hagyjuk ki egyetlen évben sem. Ha csak néhány napra is, de mindenképpen jövünk. Ez a mi tengerünk, amit imádunk"

- mondták.

Fotó: Talán Csaba

Több a belföldi és a külföldi turista is

"Az eddig kapott adatok és előrejelzések alapján egyértelmű, hogy a tavalyi évnél is jobb szezon várható - körülbelül 5-8%-kal több vendégéjszakára számítunk" - mondja Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke.

Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke

Hozzátette:

az időjárás is nagyon kedvező ezen a nyáron, kánikulában még többen választják a vízparti kikapcsolódást.

A szolgáltatóinktól és a szállásadóinktól is hasonló visszajelzések érkeznek – vagyis, hogy több vendég érkezett hozzájuk. Természetesen a Balatonnál a belföldi turizmus dominál, de a külföldi turisták száma is növekedett. Most azt látjuk, hogy a vendégek 70%-a magyar, 30 %-a pedig külföldi. Ezen belül még mindig a német turisták vannak a legtöbben"

- emelte ki az alelnök.

Fotó: Talán Csaba

Tavaly is erős szezont zárt a Balaton - sőt, a vendégéjszakák száma elérte a Covid előtti utolsó kiváló nyári foglalási adatokat. Az idén pedig úgy tűnik, ennél is többen választották a balatoni pihenést.

"De ne csak a vendégéjszakákat nézzük, hanem a megvalósult fejlesztéseket is, amelyek színvonalas, tartalmas kikapcsolódást tesznek lehetővé vendégeink számára. Nem lehet kizárólag a vendégéjszakák számában mérni egy desztináció turisztikai teljesítményét.

Nemcsak a mennyiségi növekedésre kell figyelni, hanem a minőségire is. Erre nagyon jó példa a Balaton fagyija verseny, vagy Az év strandétele megmérettetés, amelyek megmutatják, hogyan fejlődik például a gasztronómia a tónál.

Fotó: Talán Csaba

"De ez a fejlődés nemcsak a gasztronómiára, hanem a turizmus egyéb szektoraiban tevékenykedő szolgáltatókra is igaz. Nemcsak a vendégéjszakák száma emelkedett, hanem a szolgáltatások minősége és száma is pozitívan változott. Örömmel mondhatom, hogy az idei nyári szezon rendkívül jó és már készülünk a közeledő őszi szezonra is - hiszen a Balaton egész évben várja a vendégeket" - mondta Fekete Tamás.

Nemcsak kiválónak kell lenni, de meg is kell maradni annak

A Balaton egyik legjobb fagyizójában, az Amaretto fagylaltozóban persze most is hatalmas a sor. Ez a fagylaltozó nyerte tavaly a Balaton fagyija versenyt a Balatoni tövises mangó sorbet nevű jeges édességével.

Fotó: Talán Csaba

Varga Tamás, a fagylaltozó üzletvezetője is elégedett az idei vendégforgalommal.

Nem panaszkodunk sem az időjárásra, sem a vendégszámra, szerencsére nagyon jó az idei szezon. Úgy látjuk, hogy a befektetett munka meghozta a gyümölcsét, minden évben egyre többen jönnek. Ezért mi persze sokat is dolgozunk. Arra törekszünk, hogy a fagylaltok minősége és a kedves kiszolgálás miatt visszajárjanak hozzánk a vendégek"

- mondta.

Varga Tamás, az Amaretto fagylaltozó üzletvezetője
Fotó: Talán Csaba

Ez a fagylaltozó egyébként az idén is bekerült a Magyar Konyha Balatoni Gasztrokalauzába - vagyis a tó körüli 300 legjobb balatoni vendéglátóhelye közé.

"Nagyon örültünk, hogy ajánlanak minket, de ez felelősséggel is jár. Ha már bekerültünk a 300 legkiválóbb közé, az a feladatunk, hogy ott is maradjunk. Szinte hétről hétre különböző újdonságokkal várjuk a vendégeinket. Most, a nagy melegben elsősorban a gyümölcsfagyik a legnépszerűbbek. Próbáljuk kombinálni az ízeket – ahogy éppen a tavalyi Balaton fagyija is egyfajta kombináció volt: a homoktövist a mangóval párosítottuk. Sok visszajelzés érkezik hozzánk, hogy hallottak a finom fagylaltjainkról, olvasták vagy látták a tévében a sikereinket, így minden évben visszatérnek hozzánk – ez pedig a legnagyobb elismerés számunkra” - mondta Varga Tamás, aki hozzátette: még kutyáknak is kínálnak jeges különlegességet.

"A kutyás vendégeinknek szeretnénk kedveskedni ezzel: speciális, kutyáknak készült fagylaltot is kínálunk, amelyet ebben a hőségben nagyon szeretnek a család kedvencei."

Fotó: Talán Csaba

Kicsit tovább sétálunk, és egy kedves, családias vendéglőhöz érünk. Két terasza is csaknem teljesen tele van – az egyik az utcafronton található, a másik pedig az étterem hátsó részében kialakított árnyas kerthelyiségben. Sürögnek-forognak a vendéglő munkatársai: hordják az asztalokhoz a szebbnél-szebb tálakat, frissen sülteket, leveseket, de egészen egyszerű, házias fogásokat is kínálnak, például töltött paprikát vagy lencsefőzeléket.

Hogy mi a kedvence a vendégeknek? Fogas kérdés… és a válasz is a fogas lesz… és a ponty. Vagyis: elsősorban a halételeket kedvelik a legjobban a vendégeink - a Balatonnál mindig a halak fogytak leginkább. De itt minden más is frissen készül”

- mondja Kutics Balázs, a Porció vendéglő tulajdonosa.

Kutics Balázs, a Porció vendéglő tulajdonosa
Fotó: Talán Csaba

Azt is hozzátette, hogy ő általában a pontyot ajánlja a vendégeknek.

„Van rántott ponty, bakonyi ponty és lecsós ponty. De a fogast is nagyon sokan megkóstolják, valamint a többi halételünket.”

Az étterem egyébként 35 éve várja az éhes vendégeket.

„Én és a feleségem viszont már 55 éve dolgozunk a vendéglátásban” – teszi hozzá a vendéglő tulajdonosa.

Ő is azt mondja, hogy erős az idei szezon – elsősorban magyar vendégek érkeznek, és nagyon sokan SZÉP-kártyával fizetnek.

„Szenzációs lehetőség a SZÉP-kártya – óriási segítség az éttermeknek, szállodáknak. Ha nem lenne, szinte biztos vagyok abban, hogy nagyon sok vendéglő és panzió kénytelen lenne bezárni” - mondja.

Aztán tovább beszélgetünk a szezonról – közben pedig a vendéglő munkatársai kedvesen beszélgetnek a vendégekkel, látszik, hogy szívvel-lélekkel dolgoznak. Azt is észrevettük, hogy sok vendéget már ismernek a pincérek.

Sokan járnak vissza hozzánk évek óta. Erre nagyon büszke vagyok”

A közeli asztalnál egy házaspár mosolyog. Ők is 20 éve ide járnak minden nyáron – mert az ételek rendkívül finomak, a kiszolgálás nagyon kedves. Ráadásul itt, ezen a helyen - ahogy fogalmaztak - át tudják magukat adni az igazi balatoni életérzésnek.

Még Venezuelából is vannak visszatérő vendégeink. Amikor először jöttek, túrós csuszát kértek, és annyira ízlett nekik, hogy visszatértek néhány év múlva. Azt mondták: nálunk nincs ilyen finom túró és elképzelni sem tudják, hogyan készítik a magyarok ezt a finomságot"

- mondja Kutics Balázs.

Kutics Balázs, a Porció vendéglő tulajdonosa
Fotó: Talán Csaba

A vendéglő tulajdonosa azt is hozzátette, hogy

az idén sokan vannak hét közben is, hétvégén azonban rengetegen jönnek.

Ez így volt tíz vagy húsz évvel ezelőtt is – ebben semmi különös nincs.

„Hogy bírjuk? Én jól… de a konyhán hihetetlenül nagy a pörgés olyankor, amikor mind a két teraszunk megtelik. Ugyanis – ahogy mondtam – itt minden frissen készül. Igazi családi vendéglő a miénk. A feleségem, a fiam és a sógornőm is itt dolgozik, a lányom pedig a téli időszakban segít. A személyzet nagy része családtag. Négy állandó munkatársunk van – ők nem a családhoz tartoznak, de évek óta velünk dolgoznak. Az egyik pincérünk például 19 éve” - mondja.

Balaton
Fotó: Talán Csaba

Megkérdezem, hogy mi a titok.

A vendéglő tulajdonosa elmondta, hogy télen is nyitva tartanak, így tudja megtartani a kiváló munkatársakat – akiket egyébként egyre nehezebb találni.

„Ha erős a nyári szezon, télen gond nélkül nyitva tudunk tartani és a környékbeli törzsvendégeink szívesen térnek be hozzánk. Most úgy tűnik, jó szezont zárunk majd augusztus végén, aminek nagyon örülünk mi is, és a többi vállalkozó is" - mondja.

Közben még többen érkeznek és nézik, ahogyan hordják a pincérek a frissensülteket a vendégeknek. Aztán már azt lesik, hol van még üres asztal, ahová leülhetnek, hogy megkóstolják a vendéglő finomságait.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!