Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Kártérítésre és extra kedvezményekre jogosultak járattörlés esetén az utasok

Vágólapra másolva!
Az utóbbi időben szinte naponta érkeznek hírek több órát késő, vagy akár törölt járatokról, utasok tömege reked a nyári főszezonban reptereken, rosszabb esetben a repülőgépbe bezárva vesztegelnek a kifutópályán. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen kártérítés, illetve extra ellátás illeti meg az utasokat.
Vágólapra másolva!

Kiemelt hangsúlyt helyez Budapest Főváros Kormányhivatala az idegenforgalmi főszezon alatt arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat. Ennek érdekében a kormányhivatal közleményben tájékoztatja az utasokat arról, milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább két órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Járattörlés esetén

  • az utasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni; 
  • vagy átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, 
  • esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.

Amennyiben az utas az átfoglalást választja, akkor a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint – amennyiben egy vagy több éjszakás ott-tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség) – hívja fel a figyelmet a kormányhivatal.

Amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmény – például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja – okozza, akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek. Fontos tudni azonban, hogy rendkívüli körülménynek minősülnek például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.

Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség – észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása – és segítségnyújtási kötelezettség – szállás, transzfer – terheli. 

Amennyiben a gép indulása több mint öt órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt).

A légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

A kormányhivatal arra is felhívja az utasok figyelmét, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát – ilyenek lehetnek az étkezés-, frissítő-, szállás-, transzferszámlák –, és az ezzel igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól - írja a Magyar Nemzet.

Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős, azaz három órát meghaladó késéssel érik el, akkor – rendkívüli körülmények fennállása hiányában – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.

Fontos, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról. Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol, vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik – olvasható a közleményben. 

Lapunk több kínos járatkésésről is beszámolt az elmúlt egy hét történései alapján

Június 28-án félretájékoztatta és étlen-szomjan várakoztatta utasait a Ryanair Ferihegyen. A Ryanair Rómába tartó járata több mint 4 órás várakozás után sem szállt fel. Közben az utasok nem tudták, hogy mire számítsanak, és még ételt és italt sem kaptak. Ma reggel pedig a Wizz Air egyik járata 4 óra 40 perces késéssel szállt fel Valenciából, az utasok semmilyen információt nem kaptak a késés okáról. A gép tervezett indulása ma reggel 9 óra 10 perc lett volna.  

Címlapi képünk illusztráció!


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről