A Blöff című kultikus film óta tudjuk, hogy minden csak a matekon múlik. Nos, az NFL tekintetében a számok és a tradíció tényleg önmagukért beszélnek, a liga 32 csapatából 30 szerepel a világ legértékesebb klubjainak Top 50-es listáján a Forbes legutóbbi gyűjtése szerint. Az már csak hab a tortán, hogy gyakorlatilag kirobbanthatatlannak látszik az első helyről a maga 9 milliárd dollárra, azaz nagyjából 3170 milliárd forintra becsült értékével a Dallas Cowboys. A Kalifornia után a második legnépesebb államban, Texasban működő klubot 1989-ben Jerry Jones 150 millió dollárért vásárolta meg, így az azóta eltelt 35 év alatt ez a befektetés 21-szeres hasznot fialt, ami finoman fogalmazva kiváló teljesítmény. A Forbes listáján a második helyen majdnem kétmilliárd dolláros lemaradással a baseballóriás New York Yankees áll 7,1 milliárddal.
Érdekesség még, hogy a top tízben 2023-ban egyetlen egy európai focicsapatot sem találhatunk, ellenben hét NFL-együttes, két NBA-csapat és az előbb említett baseball nagyhatalom kapott helyet. Észak-Amerika egész egyszerűen letarolta a Top 10-et az európai riválisok előtt, igaz rögtön a 11. helyen már ott a Real Madrid a maga becsült 6,07 milliárd dolláros értékével. Sokat elárul az NFL-csapatokról, hogy még a legkevésbé értékesnek tartott Cincinnati Bengals is 3,5 milliárd dollárt kóstál (a Top 50-es listára 3,75 milliárd volt a beugró).
Az NFL tehát továbbra is a világ legértékesebb sportligája, köszönhetően elsősorban a garantált televíziós szerződéseknek, amelyek a következő tíz évben, 2033-ra több mint 126 milliárd dollárt érhetnek.
Ízlelgessük ezt a számot egy kicsit, forintosítva ez nagyjából 44 000 milliárd, önmagában felfoghatatlanul nagy szám, de ha még azt is hozzátesszük, hogy ez a komplett 2023-as magyar GDP majdnem 60%-ra rugó összeg, akkor már sejteni lehet, hogy az NFL egészen másik ligában játszik a bevételeket tekintve.
A liga azonban nem csak a TV-s bevételekkel rendelkezik, számottevő forrás még
Az NFL-stadionok átlagosan körülbelül 70 000 férőhelyesek, és a meccsek szinte mindig telt házzal mennek, az átlagos NFL-jegy ára pedig becslések szerint körülbelül 151 dollár. Így könnyen kiszámolható, hogy mérkőzésenként körülbelül 10,5 millió dollárt, azaz 3,7 milliárd forintot keresnek a csapatok, ami persze jócskán elmarad a TV-s bevételektől, de innen Európából nézve ez is egy kiemelkedő szám. Arról nem is beszélve, hogy a stadionokban üzemelő büfékben óriási árrésekkel értékesítik az ételeket és italokat.
A vállalati szponzorációk szintén jelentősnek mondhatóak a ligában, erre talán a legjobb példa a Levi Strauss & Co. ruházati cég, amely a San Francisco 49ers csapatával még a stadionjuk 2014-es megnyitása alkalmából kötött szerződést névhasználati jogra, magyarán a stadion neve Levi's Stadium lett a megállapodás értelmében. A felek eredeti, 220 millió dolláros, 20 éves szerződése még tíz évig tartott volna 2024 elején, amikor is bejelentettek egy újabb, immár 2043-ig szóló szerződéshosszabbítást, melynek értelmében évi 17 millió dollárt kap majd a klub, szemben a 49ers által eddig kapott évi 11 millióval.
De ugyanúgy mondhattuk volna a Los Angeles Rams SoFi Stadion névhasználati jogokra vonatkozó szerződését, amely 2019-től 2040-ig évi 30 millió dollárt ér, míg a Dallas Cowboys AT&T Stadionjának 2013-ban aláírt megállapodása évi 17-19 millió dollárt hoz a Cowboysnak.
Most, hogy kaptunk némi betekintést az NFL működésébe és pénzügyi eredményeibe, a fentiek tükrében adja magát a kérdés Szabados Gábor sportközgazdászhoz, hogyan tudott lényegében a teljes NFL-mezőny ekkorára nőni?
Ha európai focicsapatokkal vetjük össze az NFL-csapatokat, akkor a legerősebb együttesek a kontinensen nagyjából egy szinten vannak az amerikai fociliga legerősebbjeivel pénzügyi szempontból, de utána azt láthatjuk, hogy a top tíz után eltűnnek az európai együttesek, és szinte kizárólag NFL-klubokat láthatunk a bevételek terén, az európai focicsapatok középmezőnye lényegesen elmarad az amerikaikétól.
Azaz az NFL-ben a bevételek sokkal kiegyensúlyozottabbak, a csúcstól a középmezőnyt nem akkora szakadék választja el, mint az európai fociban. Ha például csak a Dallas Cowboyst és az FC Barcelonát nézed, akkor nem látod az igazi mélységet, ehhez meg kell nézni mind a 32 NFL-csapatot a bevételek szempontjából.
Ennek oka, hogy az amerikai sportpiac messze a legfizetőképesebb, és ez az erő találkozik ott egy elképesztő kulturális adottsággal, tradíciókövetéssel. Az amerikai filmekben mindig úgy ábrázolják saját magukat, hogy ők milyen lazák, nyitottak, míg az angolok mennyire vaskalaposak és hagyománytisztelők. A valóság azonban ennek a fordítottja, én éltem Amerikában, az angolok viszonylag nyitottak és befogadóak, addig az amerikaiak sokkal jobban ragaszkodnak a hagyományokhoz.
Ez azért fontos, mert az NFL-nél is ez jelenik meg, mert számukra ez az a sport, ami megjeleníti a hagyományt, hogy én amerikai vagyok és ezért én ezt nézem. Számukra ez nem egyszerűen csak egy sport, hanem egy identitást, közösséget képző elem, és ez ebben is nyilvánul meg, hogy ők NFL-fogyasztók, azaz nemcsak nézik a meccseket, hanem vásárolják a termékeket is.
Mit mondhatunk el a Super Bowl-jelenségről? Lényegében ez egy olyan mérkőzés, amelyet szinte mindenki megnéz.
A Super Bowl nemcsak a sportmédiában, hanem az általános médiában is az év legnagyobb eseménye, amelyet olyan emberek is megnéznek az Egyesült Államokban, akik amúgy nem néznek amerikai focit. Nagyjából 100 millió feletti a Super Bowl nézettsége, ezután a második legnézettebb NFL-meccs az 50 millió körül van, tehát majdnem minden második ember úgy nézi a döntőt, hogy előtte nem is nézett NFL-t. Ez egyrészt a hagyománnyal magyarázható, része a családi kultúrának, ezt csinálták a szüleim, a nagyszüleim, én is viszem ezt tovább, plusz a halftime show is érdekli az embereket. Ezért is mondhatjuk, hogy ez sokkal több, mint sport.
Persze ez az egész üzletileg is remekül ki lett találva, hiszen, ha megnézed az NBA-t, MLB-t vagy NHL-t, ott több meccset is meg kell nyerni, hogy bajnok legyen valaki, míg itt egy mérkőzés dönt arról, hogy ki lesz a végső győztes. Az NFL-nél leülsz a TV vagy a képernyő elé és a végén tudod, ki lett a bajnok.
Mi lehet a marketingsiker titka, hogy ilyen hatalmas összegeket mozgat meg a liga?
Azt kell látni, hogy az USA esetében a világ legnagyobb gazdaságáról beszélünk, magas az átlagos életszínvonal, az embereknek van pénze a jegyekre, az előfizetésekre, így a szponzoroknak megéri támogatni az egyes csapatokat. A másik meg, amit már említettem, a hagyományok, például a Dallas Cowboys hiába nem nyert mostanában semmit, a marketing sztori miatt folyamatosan nő a népszerűsége, mivel rengetegen követik és figyelik a klubot.
Lényegében a piaci érték már teljesen független a sporttól, a Cowboys szurkolók sem azért drukkolnak a csapatuknak, mert milyen eredményeket érnek el, hanem ez egy közösségépítő, identitásképező erő, ami messze túlmutat a sporton. Ez európai fejjel gondolkodva már kicsit felfoghatatlan, ott a sport majdhogynem alárendelt a közösségi, társadalmi erőknek.
Erre a legjobb példa az NBA-ben szereplő Chicago Bulls, amely Michael Jordannel megnyerte 1998-ban az utolsó bajnoki címét, majd lényegében egy teljesen új csapattal vágtak neki az új idénynek. A nézőszám pedig semmivel sem csökkent annak ellenére sem, hogy fennállásuk egyik legrosszabb alapszakasz mérlegét hozták össze a bajnokságban.