A sakkvilágot sokkolta, amikor Garri Kaszparov 1997-ben 3,5-2,5-re kikapott a Deep Blue programtól. A hatodik partiban történtek sokáig "pusmogásra" is alkalmat adtak, Kaszparov a még jobban díjazott visszavágóra játszott rá... Ezt a lehetőséget az IBM-től azonban nem kapta meg, veresége miatt riválisai joggal kritizálták. Kramnyik többször is úgy fogalmazott, hogy nem a program volt jó, hanem Kaszparov lebecsülte, s nem készült fel a várható nehézségekre. Kaszparov veresége érthető óvatosságra is inthette Kramnyikot a Deep Fritz elleni, négy évvel ezelőtti meccse előtt, megkapta a programot, tesztelhette. Természetesen a program fejlesztői sem tétlenkedtek, készültek. Neves nagymesterekből álló csapat alakítgatta a háttérbázist, amelyből a Fritz meríthetett. Kramnyik Bahrainban egy nyolc processzoron futó programmal csatázott. Drámaian hangzott, de "brutálisan" gyors volt a Deep Fritz, amely a fejlesztők szerint még single processzoron is erősebbnek bizonyult, mint kisöccse, a Fritz 7.
A csata Kramnyik fölénnyel indult, de kétpontos előnyét kiengedve végül 4-4-es döntetlennel végződött a párharc, amelyre több mint egy éven keresztül készült. Békés döntetlennel indult a derbi, a felek csak "kóstolgatták" egymást. A második partiban Kramnyik új gondolattal alaposan meglepte a programot, cserkombinációval nyert bástyavégjátékra egyszerűsített, vezetést szerzett. Korai vezércserével ismét pozíciós síkra terelte a küzdelmet, a stratégia bevált, kétpontos lett a vezetése, majd remivel 3-1-es győzelemmel zárta az első félidőt. Az ötödik partiban szépített a Deep Fritz, majd megnyerte a hatodikat is, végül két remivel ért véget a párharc.
Természetesen a sakkozók közel száz százaléka már használ számítógépet, ami forradalmasította a felkészülést, de csak a legjobbak képesek arra, hogy a támogatást okosan használják fel. A szupernagymesterek fő erénye változatlanul az intuíció, a tábla melletti kreativitás. A felkészülésnél, a "házivarik" ellenőrzésére szinte mindenki bekapcsolja a különböző elemzőprogramokat - Fritz 10, Junior 10, Rybka 2.2 -, de a sakkot igazán értők, a klasszikusok játszmáin felnövő idősebb nemzedék meglátása, hogy a fiatalok túlzottan támaszkodnak a technika "ördögére". A sakk igazi gyönyöreit, a változatok szépségeit a programok nélkül kell felfedezni, a szovjet-orosz sakkiskola óriási erénye mindig az önálló munkára való szoktatás volt, az elemzések mélysége, a figurák relatív erejének pontos értékelése.
Garri Kaszparov 2003 januárjában a Deep Junior programmal mérte össze erejét, s igen taktikusan, már a mérkőzés előtt dicsérte "ellenfelét". A program nagy erejének tartotta, hogy gondolkodása megegyezik a klasszikus sakkozói felfogással, a pozíciós előnyt többre becsüli az anyagi előnyre törekvés helyett. A Deep Junior 2002. júliusában megnyerte a Maastricht-ben megrendezett számítógépes programok világbajnokságát. A Junior számtalan felkészülési páros mérkőzést is játszott, Kaszparov a megszokott stábbal készült, két számítógép is segítette felkészülését.
New Yorkban, az Athletic Club 12. emeletén január 26-án Kaszparov gyors és meggyőző győzelmével kezdődött meg a csatározás, majd a második partiban remek minőségáldozat után egy elsietett vezérsakkal elszalasztotta a nyerőesélyes folytatást. A harmadik játszmában túlerőltette a támadást, örökös sakk helyett elnézett egy taktikai motívumot és vesztett. A negyedik partiban megkínlódott a remiért, az ötödikben lebecsülte a program taktikai vénáját, "engedélyezett" egy legalább döntetlenhez vezető tisztáldozatot, királyának "vándorútját", a bonyodalmakat nem merte vállalni. A hatodik játéknapon a minőségáldozat után először maga kínálta a remit, majd az átmeneti visszautasítás után hiába volt immár két gyalogja az áldozott minőségért, meglepetésre elfogadta a békejobbot. A 3-3-as végeredménnyel mindkét fél elégedett volt, a sakkrajongók azonban kevésbé. A meccs második félideje, de különösen a hatodik parti lefolyása növelte a kétkedők táborát, Kaszparov miért nem próbálta meg nyerésre játszani előnyösebb állását? A FIDE anyagilag is támogatta a viadalt, Kaszparov szép összeget, összesen 750 ezer dollárt kasszírozott.
Kaszparov több nyilatkozatában is a rivális programot, a Deep Fritz-et gyengébbnek minősítette. A hamburgi ChessBase cég igazgatója, Frederic Friedel, Kaszparov barátja nem sértődött meg, hanem párharcot kínált. Az X3D képviselőivel megegyeztek a Fritz program egyik speciális változatának kifejlesztéséről. Kaszparov júliusban próbálhatta ki a "sztereó szemüveget" és beleegyezett az újabb megmérettetésbe, a négyjátszmás páros mérkőzésbe. Friedel úr úgy ítélte meg, hogy a programnak nagy esélye van a győzelemre, nem azért, mert a sakktábla X3D formátumú lesz, hanem azért, mert az ember könnyebben hibázik, s az egyre fejlődő programok képesek arra, hogy ezeket kihasználják. "Amennyiben Kaszparov érzelmeit kordában tudja tartani, akkor nyerhet. Ha félni fog a hibázástól, akkor a program győz" - nyilatkozta Friedel úr.
Novemberben ismét New York volt a mérkőzés színhelye. Óriási volt a felhajtás, az ESPN sportcsatorna 17,5 órai egyenes közvetítést adott a nagy érdeklődéssel várt összecsapásról. Kaszparov világossal kezdte a meccset, minőséget nyert, de az előny érvényesítésében bizonytalankodott, a Fritz örökös sakkal kiharcolta a döntetlent. A második játszmában történtek megdöbbentették a sakkvilágot. Az összecsapást az interneten figyelők, kommentátorok alig hittek a szemüknek, amikor Kaszparov egy könnyelmű bástyalépésével súlyos taktikai elnézést követett el. A bakit Kaszparov azonnal észrevette, talpra ugrott, kétségbeesetten fogta a fejét, de a program nem hatódott meg a teátrális jelenet láttán. A rövid meccsen akár végzetes is lehetett volna a tévedése, de a harmadik partira rendezte sorait, hatásosan bizonyította be, hogy a Fritz hiába számol villámgyorsan, stratégiailag sebezhető. Kaszparov ezúttal nem hibázott, remek nyerését követően a sajtótájékoztatón jókedvűen ecsetelte, hogy figuráit mindig többszörösen védett helyre tette, utalva a második partiban elkövetett súlyos elnézésére. A befejező játszmában az orosz exvilágbajnok egy régi házielemzése kiállta a próbát, örökös sakkal remiztek, a meccs 2-2-vel végződött. A mérkőzést követő értékelésében Kaszparov bizakodva jelentette ki, hogy a program egyetlen partiban sem játszotta őt túl, vereséget csak súlyos elnézéssel szenvedett el, s ez a stressz következménye. A programok egyre jobban lesznek felkészítve, de a másik oldalról a nagymesterek is állandó edzésben vannak. Nem tagadta, hogy a programok ellen más stílusban, sokkal óvatosabban játszik, hiszen nem adhat taktikai esélyt, nyílt játékban, bonyolult változatokban érvényesül az ellenfél gyorsasága. Az X3D technika nagyon élvezetes akciófilmeknél, de 4-5 órás intellektuális munkánál rendkívüli idegi megterhelést jelent.
Érthető érdeklődés és óriási média felhajtás előzte meg az újabb "Ember-Gép" párbajt. Kramnyiknak kevés ideje volt a felkészülésre, hiszen október 13-án fejezte be a bolgár Veszelin Topalov elleni világbajnoki döntőjét, amely rendkívül izgalmas rájátszásban dőlt el az orosz nagymester javára. A sakkozás immár egyedüli királya ismeri a program erejét és gyengéit is. A megnyitásban a Deep Fritz alaposan kidolgozott háttérbázisból meríthet, taktikai állásokban a változatokat hihetetlen sebességgel számolja. Kramnyiknak alighanem a stílusának leginkább megfelelő pozíciós jellegű állásokra kell törekednie, ahol a pontos értékelés a program számára nem egyszerű. A küzdő felek kétnaponta csatáznak, a játéknapok: november 25, 27, 29, december 1, december 3 és december 5. Az első 40 lépésre 2-2 óra gondolkodási idejük lesz, majd 16 lépésenként egy-egy óra. A sakkrajongók milliói és a rivális programok pedig "felfegyverkezve", a Fritz 10, a Junior 10 és a Rybka elemzéseit is figyelembe véve figyelik majd az összecsapást.
Verőci Zsuzsa