Élő:
Vágólapra másolva!
Magyar újságírók egy csoportját fogadta egy nappal a Giro d'Italia kerékpáros körverseny rajtja előtt a háromhetes viadal egyik sztárcsapata, a Mitchelton-Scott. Az Origo újságírója nemcsak testközelből figyelhette a méretre gyártott kerékpárok felkészítését, de azt is kipróbálhatta, milyen egy luxuscsapatbuszban ülni, és megtudtuk, hogy milyen az igazi profizmus.

Amikor a Bologna közelében lévő, vásárvárosszerű komplexum egyik épületében tartott sajtótájékoztatón Simon Yates arra a kérdésre, hogy szerinte ki az idei Giro legnagyobb esélyese, mosolyogva, de pillanatnyi habozás nélkül azt mondta, hogy „Én vagyok." – az újságírók nevettek, de közben mindenki jól tudta, hogy a 26 éves angol nem viccel. Tavaly 13 szakaszon viselte a rózsaszín trikót, az utolsó négy etapra azonban annyira összezuhant, hogy végül az első tízbe sem került be. „Van egy lezáratlan ügyem" – mondta sokat sejtető vigyorral az arcán.

Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia
Giro d'Italia
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott

A sajtótájékoztató után pedig azt is láthattuk, hogy milyen háttérre támaszkodhat, amellett hogy a csapatában olyan príma társak tekernek, mint Mikel Nieve, Esteban Cháves, vagy éppen a jó nevű Jack Bauer.

A Mitchelton-Scott csapat bolognai főhadiszállása a romagnai nagyvárostól mintegy húsz kilométerre található. A csapatok által kiszemelt szálláshelyek számtalan kritériumnak kell hogy megfeleljenek. Amellett, hogy minden fel kell legyen szerelve, amire a nyugodt pihenéshez szükség lehet, nem árt, ha az ilyen nagyvárosok forgatagától távol, de könnyen megközelíthető helyen van. El lehessen szeparálni a csapatot a külvilágtól, legyen elég szobájuk a mintegy 50-60 fős csapat elhelyezésére, és elég helyük a csapatbusz, a szervizkamion, a szervizes kisbusz, valamint a hat kísérőkocsi és a két VIP kisbusz parkolására.

Kell a hely a cuccoknak – A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK! Forrás: Origo

Nem könnyű, de Bolognában megoldható (egy kilométerrel arrébb egy másik szállodát a Katyusa-Alpecin, illetve az AG2R csapatai szállták meg), a gondok inkább a tizedekkora kisvárosokban adódnak. Csapata válogatja, hogy mi az, amit nem bíznak a szállodára, a Quickstep például még az ágyakba való matracról is maga gondoskodik, hiszen fő a kényelem.

Minden csapat szíve-lelke a bringás kamion. A hatalmas járművekben rendszerint 40-50 kerékpár és 86 kerék pihen, van közöttük időfutamra, sík terepre, hegyre vagy éppen esőbe való is. A profiknak gyártott Scott kerékpárokat a csapat egyik technikusa mutatta be, aki saját bevallása szerint bringásnak „elég béna" volt, ezért lett inkább technikus.

Ezek különleges kerékpárok, szénszálas anyagokból, illetve alumíniumból készülnek, hogy minél könnyebbek legyen. Az időfutamkerékpároknál – mutat rá a szombati bolognai prológra előkészített bicajokra – a súly mellett az a legfontosabb, hogy ergonomikusak és aerodinamikai szempontból is kifogástalanok legyenek. A gyártó partnerünk, a Scott ezeken minden évben csiszol egy kicsit, így jövőre már más bicajokkal megyünk, ahogy idén sem a tavalyiakat használjuk."

Az időfutamkerékpárok a tévén át is egészen furcsa gépek, közelről viszont tényleg olyanok, mint a két keréken guruló űrhajók. „Mindegyik az adott versenyzőnek készül, az ő méretei alapján, hogy minél kényelmesebb legyen" – tudjuk meg. Ahogy azt is, hogy hátul tizenegy, elöl pedig két fogaskerék van, és a versenyzők bizony használják a legnagyobb áttételt is (elöl a nagyobb, hátul a legkisebb fogaskerék viszi a láncot), ami hétköznapi ember számára szinte hajthatatlan állapotot jelent.

„Miért fehér a lánc?" – tesszük fel a laikus kérdést, hiszen a biciklilánc, mióta világ a világ olajtól feketéllik. „Ez egy speciális por, aminek még kisebb a súrlódása, mint az olajnak, azaz még simábban fut a lánc. Nagyon jó anyag, viszont nem tartós, úgyhogy a szakasz végére talán már le is kopik, és újra fekete lesz a lánc" – érkezik a válasz.

Ezeken a bicajokon persze a váltó sem olyan, mint azt megszokhattuk. Apró gombok vannak elrejtve a kormány négy szarván, mindegyiken kettő-kettő.

Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia
Giro d'Italia
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott

„Az egyikkel lefelé, a másikkal felfelé tudnak váltani. Ezek már elektronikus váltók, tisztára olyan, mint a Formula-1-ben" – mondja egy másik technikus, aki a telemetria készülékeket készíti elő. Ezeket a kis holmikat minden csapat ugyanattól a cégtől szerzi be, azaz mindenki ugyanolyat használ (kivéve a Katyusát és az Astanát, ők nem élnek a lehetőséggel), és ez a bicikli „fekete doboza", ez rögzíti egy-egy szakasz minden mozzanatát.

A kamion, ahogy az összes csapaté, teli van egyenként is kisebb vagyont érő (kb. 10-15 ezer euró/db, azaz 3,5-5 millió forint) biciklikkel, alkatrészekkel, szerszámokkal. De itt tárolják az üdítőket, a frissítőket és az ásványvizeket is. Egy kisebb mikrobuszban pedig megtalálható szinte ugyanez a készlet a kerékpárok nélkül.

Ötcsillagos csapatbusz

A buszokat a csapatok Európán belül mindenhová viszik magukkal, a tengerentúli versenyeken pedig a szervezők biztosítják azokat. Ezek a járművek persze speciálisan a csapatok igényeire szabott guruló szállodák. Lábtartós bőrfotelek, kávégép, teakonyha, tusoló, kis társalgó, nagy hűtő. A legérdekesebb viszont az egyik falra kiragasztott kalóriatáblázat, amiben még a gumicukrok sorrendje és mennyisége is precízen meg van szabva.

A Mitchelton-Scott csapat első embere Shayne Bannan, ő gondoskodik róla, hogy mindig minden a helyén legyen. A két legfontosabb dolog a regeneráció és a táplálkozás. A kettő meglehetősen szoros összefüggésben van, amikor egy bringás egy keményebb szakaszon akár 6000 kalóriát is eléget. „A csapatnak van szakácsa, aki elkészíti a megfelelő ételeket, amivel pótolni lehet az elveszített rengeteg kalóriát." Ő viszont csak a bringásokra főz, a személyzet a szállodai kosztot eszi. „A személyzet lehet beteg, de a sportoló nem" – szól a pofonegyszerű magyarázat.

Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia
Giro d'Italia
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott

A személyzetet öt masszőr, egy orvos, egy fizioterapeuta, öt szerelő, egy operatőr, négy sportigazgató és médiacsapat alkotja.

Mit esznek a bringások?

A versenyzők csak reggeliznek és vacsoráznak, előbbit értelemszerűen a szakasz előtt, utóbbit a beérkezés után. A reggeli kötetlen, mindenki azt eszik, amit akar, a lényeg, hogy minél több szénhidrátot vigyen be, amiből majd energiát tud termelni a nap során. Este pedig fehérjemenü van, ami nem porból előállított löttyöket jelent, hanem igazi húst. A verseny során a kapott frissítőket a konyhabuszban keverik az erre kijelölt munkatársak. Ez normál hőmérsékletű sportital, ami jobb mint az energiaszelet, ami három hét alatt az edzett gyomrot is kikészíti.

A Mitchelton-Scott csapat főtámogatója Gerry Ryan ausztrál üzletember, aki az 1970-es évek óta támogatja hazájában a kerékpársportot. Hol csapatokat, hol egyes versenyzőket támogatott, hol a kettőt egyszerre. Különösen büszke rá, hogy az ő segítségével érhetett fel a csúcsra az 1992-es barcelonai olimpia női országúti versenyének győztese, Kathryn Watt.

Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Bologna
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia
Giro d'Italia
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott
Giro d'Italia, Mitchelton-Scott

„A rögbit és a kosárlabdát is szeretem, támogattam, de a kerékpár az, amiben a legtöbb munka van.

Van idejük a sportolóknak, hogy foglalkozzanak a szurkolókkal, akik így igazán közel kerülhetnek hozzájuk és a sportághoz is. Márpedig, mint minden sport esetében, itt is a szurkolók a legfontosabbak" – mondja Gerry Ryan. Idén határozott céllal érkezett a csapat Olaszországba: „Győzni fogunk, mert győzni klassz dolog. Két éve már majdnem sikerült, tavaly Simon (Yates) is nagyon közel volt a sikerhez, szóval idén már sikerülnie kell."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!