A Grande Partenza, azaz a Nagy Rajt az egész Giro d'Italia egyik legfontosabb eseménye. Ekkor vágnak neki a bringások a következő három hét embert próbáló kihívásának, a szervezők pedig ennek megfelelő körítést igyekeznek kerekíteni, amiben partnerre találna a sportágért néha már a megszállottságig rajongó szurkolókban.
A bolognai főpályaudvarról már a 16.45-ös rajt előtt órákkal (délben) is csapatszínekbe öltözött, zászlókat lengető, jól szituált polgárok, nem egyszer kisebb nyugdíjas csoportok indultak a belváros felé, hogy elfoglalják helyüket a kordonok mentén.
Kellemes látvány volt, nem próbálták túlbiztosítani az eseményt: itt-ott voltak rendőrök és zöld mellényes rendezők, de nem akartak mindenkit mindenáron fegyelmezni, jobbra-balra terelni, apportírozni. Békésen hömpölygött a tömeg, és, amikor már nem volt hova tovább előre haladni, mindenki megállt. Végül is a nagyjából egy kilométeres, árkádokkal szegélyezett Via dell'Indipendenzán mindenkinek jutott hely, ahonnan remekül lehetett látni az elsuhanó sztárokat.
A rajtnak közvetlenül helyet adó Piazza Maggiorén, ahol csütörtökön bemutatták a csapatokat, ezúttal a szponzorok sátrai álltak, energiaitalostól a biciklis ruháson át a jövő évi rajtnak otthont adó Budapestet népszerűsítő magyar sátorig – ahol igen komoly forgalmat tapasztaltunk.
A csapatok nagyjából két órával a rajt előtt végezték el az utolsó simításokat az Augusztus 8. téren (Piazza dell'8 Agosto), ahol mind a 22 csapat kamionja leparkolt, a szurkolók pedig jóformán testközelből leshették meg, ahogy görgőznek a menők a Mitchelton-Scottnál, ahogy pezsgős teríték várja a vendégeket az Astanánál, vagy éppen ahogy a Bahrein-Merida egy bringaszállító McLarennel lopja el a show-t a többiek elől.
Egy órával a rajt előtt már egy tűt nem lehetett leejteni a starthely közelében. Nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, hogy minél közelebb mentünk a tűzhöz, azaz pódiumhoz, ahonnan a bringások indultak, annál nagyobb lett az embertömeg sűrűsége. A végén már úgy éreztük, mintha a Szigeten lennénk egy kora délutáni Prodigy-koncerten (R.I.P. Keith Flint),
azzal a különbséggel, hogy itt nem tarajos punkok és elszánt rave-erek, hanem tisztes polgárok és/vagy nyugdíjasok próbálták leverni az ember veséjét,
miközben közelebb furakodtak a korláthoz.
16.45-kor aztán a kötelező, de ezúttal is kellemesen rövid protokolláris körök – Bologna polgármestere, Emilia-Romagna tartomány elnöke és a helyi rendőrfőnök beszéde – után pontban 16.50-kor elrajtolt az első versenyző, méghozzá az egyik esélyes, a Sunweb holland klasszisa, Tom Dumoulin.
A kilencedikként induló helyi (igazából a szicíliai Messinmából való, de mégiscsak olasz) hős, Vincenzo Nibali óriási tapsot és ovációt kapott.
Ahogy az a Primoz Roglic is váratlanul nagy ovációt kapott, akit legtöbben az idei Giro legnagyobb esélyesének tartanak.
A sportolói pályafutását síugróként kezdő, és 2007-ben junior vb-aranyat nyerő, majd egy baleset után bringára váltó szlovén kerekes meg is nyerte a prológot, a San Luca bazilikához vezető 8,2 kilométeres szakaszon 19 másodpercet vert a második helyen célba érő Simon Yates-re, és további négyet Vincenzo Nibalira.
Eredmény, 1. szakasz, Bologna, 8,2 km, egyéni időfutam:
1. Primoz Roglic (szlovén, Jumbo-Visma) 12:54 perc
2. Simon Yates (brit, Mitchelton-Scott) 19 mp hátrány
3. Vincenzo Nibali (olasz, Bahrain-Merida) 23 mp h.
Vasárnap a Bologna és Fucecchio közötti 200 kilométeres etap vár a mezőnyre.