Az igazság napja, avagy a királyetap. Így szokták nevezni azt a szakaszt, amikor egy többnapos verseny eldől. Az idei Magyar Körverseny hazánk legmagasabb hegyén, a Kékesen dőlt el. A mezőnyre az ötödik, utolsó napon 188 kilométeren és 3259 méter szintemelkedés várt.
A zárónapnak az Északi-középhegység mesebeli tájai adták a körítést. A rajt helyszíne Miskolc volt, ahonnan először Lillafüred és Hollóstető érintésével a Bükköt csodálhatták meg a versenyzők. Egy gyors ereszkedés után Eger, majd Egerszalók, és kb. 30 kilométer a Mátraalján, majd megkezdődhetett az első mászás a 24-es főúton.
Első alkalommal csak Mátraházáig kellett felmenniük a bringásoknak, hogy a Mátrát megkerülve Gyöngyösről már teljesen feltekerjenek a Kékestetőre. Ez utóbbi alkalommal 11 kilométert kellett megoldaniuk felfelé tekerve. Ennek a legnehezebb része az utolsó három kilométer volt, aminek az átlagos meredeksége 10 % felett volt.
A rajt után Hollóstetőre Koen Bouwman ért fel elsőként, mögötte Roland Thalmann érkezett. Ők ketten tudtak a bükki lejtmenetben elszakadni a mezőnytől. Előnyük szűk két perc is volt már. Egerbe végül csak Thalmann ért be a mezőny előtt, mert Bouwman úgy döntött, hogy egy technikai szünet után bevárja a mezőnyt.
A Team Vorarlberg Santic versenyzője Abasáron már három perccel volt a mezőny előtt, az első mátrai mászást 2:15-ös előnnyel kezdhette meg. Még Mátraházán is ő láthatta meg először, hogy a munkanap ellenére rengetegen kijöttek az utak mellé. A mezőny innen tovább ment a 24-es úton, a drukkerek pedig jobbra vették az irányt, hogy legközelebb a befutónál, Kékestetőn találkozzanak velük ismét.
Az első körben az összetettben vezető Kaden Groves mögött csupán 12 másodperc hátrányban lévő két magyar favorit, Dina Márton és Valter Attila még megbújtak a mezőnyben. A lejtmenetben is vigyáztak egymásra az ezúttal is az élen félelmetes átlagot tekerő World Tour-csapatok.
A tempót a sárga trikós diktálta Mátrafüredig, majd 11 kilométerrel a vége előtt véget ért Groves feladata. Mivel az ausztrál inkább a sprintekben jeleskedik, ezért nem számít akkora meglepetésnek, hogy Mátrafüreden kiállt a csapat éléről, és saját tempóval folytatta a mászást.
Sástóhoz érve a Jumbo-Visma ragadta magához a kezdeményezést, ekkor nem lehettünk biztosak benne, hogy ez mennyire zökkenti ki Valtert és Dinát az előzetesen eltervezett forgatókönyveikhez képest. A CCC Teamből Valternek már csak egyetlen segítője maradt.
A mátraházai jobbos utáni 10-12 %-os részen a Mitchelton-Scottból Damien Howson váltott ritmust ülve. Az ausztrál versenyző kb. öt-tíz másodperces előnyt tudott kiépíteni Valterrel és Dinával szemben. Másfél kilométerrel a cél előtt még mindig szemmel látható távolságban volt a magyaroktól.
Aztán az utolsó kilométeren eljött az a pillanat, amire mindenki számított: Valter támadott! Ilyen támadást magyar versenyzőtől nem mindennap látunk, mint ahogyan a 22 éves versenyző megindult. Pár méter alatt utolérte Howsont, és szédületes sebességre kapcsolt. Az utolsó, már-már egészségtelenül meredek bal kanyarban már tudni lehetett, hogy a szakaszgyőzelmet már nem lehet elvenni tőle.
Mivel az etapsikerért tíz másodperces időjóváírás is járt, ezért az összetett győzelem is az övé lett.
Valter Attila megnyerte a 2020-as Tour de Hongrie-t.
2005 és Lengyel Tamás után ő az első magyar, akinek ez sikerült.
Az első helyezett az MTI-nek leszögezte: a rengeteg munka fizetődött ki, hiszen a támadásáig azt érezte, nem megy nyélen.
Versenyt csak így lehet menni, amikor látjuk a nagyokat a TV-ben, amikor megindulnak a végén, hogy addig nem nyomják. Most én is azt éreztem, hogy addig a tempóig elvoltam, ott pedig... az ország feltolt
" - mondta Valter, utalva ezzel a rengeteg emberre, aki kilátogatott az utakra.
Az összetett második helyén a junior-világbajnok Quinn Simmons zárt (a vele készült exkluzív interjút ide kattintva olvashatják), a dobogó alsó fokára pedig Howson állhatott fel.
A 22 éves magyar tehetség szenzációs teljesítményének köszönhetően a sárga trikó mellett a hegyi pontverseny győztesének járó fehér mezt, és mivel ő lett a legjobb hazai versenyző is, ezért a fehér trikót is hazavihette. Csapata, a CCC Team pedig totális sikert aratott, a három szakaszt nyerő Jakub Mareczko révén a zöld trikó is a lengyel együtteshez került.
Tour de Hongrie, 5., utolsó szakasz
Miskolc-Kékestető, 188 kilométer, hegyi befutó
1. Valter Attila (lengyel, CCC Team) 4:35:15 óra
2. Quinn Simmons (amerikai, Trek-Segafredo) 10 mp h.
3. Damien Howson (ausztrál, Mitchelton-Scott) 12 mp h.
24. Dina Márton (magyar, Kometa-Xstra) 1:46 p h.
28. Filutás Viktor (magyar, Giotti Victoria-Savini Due) 2:57 p h.
Az összetett végeredménye:
1. Valter Attila (lengyel, CCC Team) 18:45:55 óra
2. Quinn Simmons (amerikai, Trek-Segafredo) 12mp h.
3. Damien Howson (ausztrál, Mitchelton-Scott) 16 mp h.
21. Dina Márton (magyar, Kometa-Xstra) 1:51 p h.
28. Filutás Viktor (magyar, Giotti Victoria-Savini Due) 4:05 p h.
A gyorsasági pontversenyben:
1. Jakub Mareczko (olasz, CCC Team)
A hegyi pontversenyben:
1. Valter Attila (magyar, CCC Team)
A legjobb magyar versenyző:
1. Valter Attila (magyar, CCC Team)