Megvan, mikor mutatják be a Tour de Hongrie útvonalát
![kerékpár Tour de Hongrie Sárospatak](https://cdn.origo.hu/2023/12/Uf4YDlFaCg3RtfQ5DgOL5eXhxvLHWkrmVTCQQ57Q4Ng/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E2YTQyYTEwZTQ3MjQ4YmNhNTJlZTBhZTZlYWFmODNm.webp)
Csak a felszínen övezi viszonylagos csend a legnagyobb magyar kerékpárversenyt:
a Tour de Hongrie szervezői gőzerővel dolgoznak azon, hogy az eddigieknél is színvonalasabb eseményt hozzanak létre.
A Magyar Körversenyt szervező Vuelta Sportiroda Eisenkrammer Károly vezette stábja a rangos nemzetközi mezőnyhöz méltó útvonalat állított össze, amelyet hamarosan a nagyközönség is megismerhet.
A viadal honlapján olvasható, hogy a Tour de Hongrie 1925 óta íródó történelmében eddig hetvenkét település volt a körverseny szakaszainak rajt- vagy célállomása. A legtöbbször – összesen hetvenhat alkalommal – a főváros volt „érintett", a képzeletbeli dobogóra még Miskolc (33) és Debrecen (25) került fel. 2020-ban Sárospatak iratkozott fel a listára, s anélkül, hogy kulisszatitkot lepleznénk le, elárulhatjuk:
2021-ben is felkerül majd új város a Magyar Körverseny házigazdáinak listájára!
Magyarország tizenkilenc megyeszékhelye közül eddig tizennyolc volt rajt- vagy célállomás házigazdája, más kérdés, hogy a Tour de Hongrie mezőnye csak tizenhét városba jutott el: 2017-ben Zalaegerszeg lett volna az első szakasz befutójának helyszíne, a célterületet annak rendje és módja szerint fel is építették, ám egy hatalmas vihar miatt útközben a mezőnyt meg kellett állítani, a szakasz félbeszakadt, a karaván nem jutott el a zalai fővárosba.
Sosem járt még a Magyar Körverseny Tatabányán, legalábbis rajt vagy cél nem volt Komárom-Esztergom megye székhelyén,
mi több, a megyében először 2019-ben volt befutó: Esztergomban, a Bazilikához vezető macskaköves emelkedőn az olasz Manuel Belletti szerezte meg az etapsikert.
A Tour de Hongrie négy kiírásában lépett át Magyarország mai határain (az 1920 előtti ország területét egyszer sem hagyta el), először a II. Világháború idején – amikor az 1940-es második bécsi döntéssel Magyarország 43.492 négyzetkilométernyi területet kapott vissza, Észak-Erdélyt, benne a Székelyfölddel –, az akkori hangulatban magától értetődő volt, hogy a régi-új országrészben versenyezzenek a kerékpárosok. 1942-ben és 1943-ban is a Budapest–Nagyvárad–Kolozsvár útvonalon haladt a Magyar Körverseny.
Immár ebben az évezredben,
2007-ben és 2008-ban két olyan szakaszt is rendeztek, amely határainkon kívülről rajtolt, s ott is ért célba:
a szlovákiai Újhely (Novo Mesto) és Kassa (Kosice) között.
Ez tényleg a szomszédban volt, hiszen az újhelyi rajt néhány száz méterre volt a magyar határtól (Újhely a trianoni diktátum előtt Sátoraljaújhely része, Zemplén vármegye székhelye volt), az egykori Abaúj-Torna vármegye székhelye, Kassa pedig mindössze húsz kilométernyire fekszik a magyar határtól.