A csapatot 2018-ban hívta életre minden idők egyik legsikeresebb országúti kerékpárosa, a háromszoros Vuelta-, kétszeres Tour de France- és Giro-győztes spanyol legenda, Alberto Contador, illetve a nevével fémjelzett alapítvány. A csapat ugyan 2021 óta olasz színekben szerepel a mezőnyben, de hivatalos központja a mai napig a spanyolországi Pintóban van.
A sportág második vonalában jegyzett, azaz Prokontinentális besorolású csapat évről évre egyre szebb sikereket ér el, és egyre jobb bringásokkal színesíti a nagy versenyek mezőnyét.
2021-ben pedig már a Grand Tourokon is bemutatkozhatott: szabadkártyával ott lehetett a Giro d'Italián. És, ha már ott volt, nem is vallott szégyent, sőt! Lorenzo Fortunato révén megnyerte a tavalyi olasz körverseny legemlékezetesebb szakaszát, a befutót a hírhedt Zoncolanon aligha lehet elfelejteni.
A Nagy Rajt előtt két nappal a budapesti Corinthia Grand Hotelben tartott sajtótájékoztatón lehetőségünk nyílt beszélgetni Giacomo Pedranzinivel, a kaposvári székhelyű Kometa húsüzem vezérigazgatójával, aki szenvedélyes kerékpárszurkoló, valamint Ivan Bassóval, aki kétszer nyerte meg a Tour de France mögött a világ második legnagyobb kerékpárosversenyének számító Giro d'Italiát. Idő hiányában hárman vettük körbe, és tettük fel neki kérdéseinket.
"Sokszor jártam már itt, és nagyon szeretem Magyarországot.
Az egy óriási dolog, hogy a világ egyik legnagyobb sporteseményét rendezheti meg a hazájuk. Az pedig, hogy két éve belül kétszer képes elvégezni mindazt a munkát, amire szükség van ehhez, azt mutatja, hogy Magyarország egy erős ország
- válaszolta a korábbi olasz klasszis az Origo Sport kérdésére, arra utalva, hogy eredetileg 2020-ban lett volna a Nagy Rajt Budapesten, de koronavírus-járvány miatt el kellett halasztani.
A csapatnak jelenleg két profi státuszú kerékpárosa van Dina Márton és Fetter Erik személyében. Előbbi tavaly indult a Girón, utóbbi pedig idén vehet részt az olasz körversenyen. Ivan Basso jó párszor végigtekerte a versenyt, így kíváncsiak voltunk, mit tanácsolt a fiatal, 23 éves magyar kerekesnek.
"Erik egy nagyon tehetséges, elhivatott srác. És amikor ez a két dolog, tulajdonság találkozik, abból nagy dolgok születhetnek. Nincs rajta semmilyen teher, nincsenek felé elvárások, kerékpározzon örömmel.
Azt az egy tanácsot adtuk neki, hogy élvezze a Girót. Magyarországon lesz a Nagy Rajt, itt lesz az első három szakasz, biztos, hogy rengeteg magyar szurkoló lesz, hát mikor élvezze a versenyt egy kerékpáros, ha nem ekkor!
A következő ötven évben aligha jön a Giro Magyarországra. A Tour de France esetleg, de a Giro szinte biztos, hogy nem, hát most kell kihasználnia az alkalmat" - válaszolta.
A máltai kapcsolat
A sajtótájékoztató aprópóját egy együttműködési megállapodás adta: az EOLO-Kometa ugyanis támogatási szerződést kötött a VisitMaltaval, amit Giacomo Pedranzini és Clayton Bartolo, Málta turisztikai és fogyasztóvédelmi minisztere jelentett be.
"Ma történelmet látunk a VisitMalta és az Eolo-Kometa Cycling Team együttműködésének megszületésével. A máltai gazdaság egyik legfontosabb szegmense a turizmus, azon belül is a sportturizmus, ami egyértelműen növekszik az elmúlt években, a világot sújtó pandémia ellenére is. Az ilyen és hasonló együttműködésekből mindkét fél profitálhat, mert ahogy Málta, úgy az Eolo-Kometa is roppant ambiciózus, ami még közelebb hoz bennünket egymáshoz" - mondta a szigetország minisztere, akinek meglátása szerint az együttműködés általánosságban is fellendíti a máltai kerékpáros életet, a profi sport terén pedig lehetőséget teremt, hogy az ország legtehetségesebb fiataljai az EOLO-Kometa segítségével fejlődjenek tovább.
"Erik is tudja, hogy lesznek napok, amikor nagyon nehéz lesz a Giro, lesznek napok, amikor nem fogja élvezni, de a tapasztalat még nagyon sokat fog neki érni a jövőben" - tette hozzá.
Kíváncsiak voltunk Ivan Basso véleményére a három magyarországi szakaszról, azaz a pénteki Budapest-Visegrád körről, a szombati fővárosi időfutamról, és a vasárnapi Kaposvár-Balatonfüred menetről.
"A rajt, az első szakasz minden Girón nagyon nehéz. Maga a szakasz nem tűnik nagyon nehéznek, de a végén lehetnek komplikációk. A második nap ezúttal nem egy prológ, hanem egy igazi egyéni időfutam, hosszú és technikás.
A harmadik nap lesz a legnehezebb, hiszen várhatóan esni fog az eső, oldalszél lesz, nem fogják elfelejteni azt a napot. A Girón mindenre készen kell állni.
Nem szeretem háborúnak nevezni a Girót, pláne most, hogy valóban háború van tőlünk nem messze, inkább olyan, mint egy lavina, ami magával ragad" - mondta Basso, aki elárulta, két hegyi szakaszt vár a legjobban, a 16-at, amikor a Mortirolót, és a 20-at, amikor a Marmoladát kell megmásznia a mezőnynek.
Basso elmondta, hogy Valter Attila tavalyi rózsaszínű trikója - és szerinte a magyar bringás idén még jobb formában van - nem csak pusztán sportteljesítmény, de kultúrális értékkel is bír. Amit ma még talán nem lehet látni, de tíz éven belül nagyon is hatással lesz a környezetünkre, hogy a következő három napban milyen sokan álltak az út szélén, hogy szurkoljanak.
Most csak tévés nézettségben mérhetjük a sikert, de évek múlva egészen máshonnan közelítjük majd meg a Grande Partenzát.
"Gondoljanak arra, hogy Remco Evenepoel 15-16 évesen még focizott az Anderlechtben, aztán látott egy kerépárversenyt, otthagyta a focit, és ma a világ egyik legjobbja. Primoz Roglic ugyanez, síugró volt, de a kerékpározás elvarázsolta" - zárta Basso, mielőtt sietve távozott, hiszen nem sokkal később már kezdődött a csapatbemutatás a Hősök terén.
Giacomo Pedranzini, a kaposvári Kometa húsipari üzem vezérigazgatója a napokban lett magyar állampolgár. Egy olasz üzletemberhe illően elegáns cégvezető kiváló magyarsággal nyilatkozott az Origo Sportnak.
"1994. szeptember 1-jén, kvázi 28 éve jöttem Magyarországra. Én parasztemberek, földművesek fia vagyok, a családunk pedig lelmiszergyártó. Amikor először ide jöttem, az nagyon jó érzés volt, mezőgazdasági szempontból olyan volt, mint maga a Paradicsom. Éreztem, hogy itt meg lehet termelni a legjobb élelmiszereket. Azóta is ez a célunk."
Mondhatjuk, hogy most már félig olasz, félig magyar?
Mondjuk úgy, hogy Magyarországon is otthon érzem magam.
Mekkora szerepe van abban a Kometának, hogy Kaposvár mára egy kerékpáros város lett?
Szerintem elég sok. Próbáltuk népszerűsíteni a sportot, de nem csak Kaposváron, hanem az egész országban, hiszen a Kometa termékei egész Magyarországon kaphatóak. Nagyon fontos, hogy tudunk kommunikálni a fogyasztókkal, közvetíteni tudjuk feléjük az értékeinket, a minőséget. A kerékpározás pedig egy nagyon jó eszöz ehet.
Tavaly Tour de Hongrie befutó volt a városban, idén pedig onnan rajtol a Giro d'Italia harmadik szakasza. Mit jelent ez személyesen önnek, másrészt a városnak?
Kaposvár egy dinamikus város, amely folyamatosan fejlődik. De nem csupán gazdasági értelemben, hanem az egész közösség fejlődik. A polgármester azt szeretné, ha Kaposvár egy egészséges város lenne, ezért is támogatunk mindenféle sportot. Az emberek így könnyebben találnak motivációt, hogy aktív életet éljenek.
Miért éppen a kerékpár lett a kiemelt sport?
Egy picit az én szenvedélyem miatt. Én találtam rá a Contador Alapítványra, amelynek komoly célja van: nem csak kerékpárosokat akarnak nevelni, hanem jó embereket és jó tanulókat, ami által egy egészséges társadalmat építünk. Ezért csatlakoztunk hozzájuk.
De a kerékpár mellett a futást is támogatjuk: ez két nagyon fontos sport, hiszen egyrészt nem drága, másrészt pedig az egész család tudja közösen űzni.
Az EOLO-Kometa csapatban a profik között jelenleg két magyar versenyző szerepel, míg az akadémián három tehetség bontogatja a szárnyiait. Lesznek-e a jövőben további magyar fiatalok a csapat színeiben?
Az edzőink folyamatosan nyomon követik, hogy milyen fiatal tehetségek vannak Magyarországon.
A cél persze az, hogy minél többen legyenek, akik aztán eljutnak előbb Spanyolországba, ahol fejlődhetnek, majd pedig a profi csapatba is bekerülhetnek.
Az EOLO-Kometa idei Giro-csapata:
Látványosan fejlődik a csapat, tavaly már indulhattak a Girón, sőt szakaszt is nyertek. Idén milyen tervekkel vágnak neki a versenynek?
A csapatunk most még erősebb, mint tavaly volt.
Az első három szakasz ráadásul Magyarországon lesz, és nekünk van egy magyar versenyzőnk, nagyon hiszünk benne, hogy Erik számára ez extra motiváció lesz, nem csupán az első három napra, de az egész Giróra. Keményen kell dolgozni, de reméljük, hogy egy picit a szerencse is segít majd, amikor kell.
A budapesti Giro-rajttal az Origo Sport kiemelten foglalkozik. Az összes friss hír és érdekesség egy helyen IDE KATTINTVA olvasható!