A péntek délutáni esőt komor ábrázattal fogadták az emberek, de hamar sikerült nyugtázni, hogy nincs itt semmi gond. A fáradtság és az eső sem képes megtörni azt a lelkesedést, amivel az ebben dolgozók imádják ezt a sportágat. Mint kiderült, ehhez sokat hozzátesz hazánk, még úgy is, hogy a megszokottal ellentétben ezúttal a városi portyázás, az éjszakai élet szigorúan tilos. Az FIA Covid-kódexe szigorúan szabályozza, hogy az F1 népe kizárólag a szállás és a pálya között mozoghat, amit a hallottak alapján minden buborékban igyekeznek tiszteletben tartani. Ha nem ezt tennék, büntetés vagy kitiltás lenne a szankció.
Most egy picit csendesebb a környék, mint amilyen általában lenni szokott a Magyar Nagydíjak idején, de nincs ezen mit csodálkozni, hiszen most a világjárvány miatt semmi sem olyan, mint szokott lenni. A szabályokat tiszteletben tartjuk, az esti lazítás egy vacsora, de így is örülünk, hogy itt lehetünk. Mindannyian imádjuk Magyarországot"
- mondta a francia Auto Hebdo című lap szakújságírója, Julien Billiotte. Hasonlóképp vélekedett Roger Benoit, aki nemcsak a sajtóteremben jelenleg ténykedő 17 fős nemzetközi újságírócsoport rangidőse, hanem az egész F1-es médiaszakmáé is:
Az országotok szó szerint hozzánőtt az F1-hez. Amikor a világjárvány kitört, és csak reménykedtünk abban, hogy még idén lesznek versenyek, már akkor biztos voltam benne, hogy az újrainduló szezonból a Hungaroring nem maradhat ki"
- fogalmazott a paddockban legendaként tisztelt 71 esztendős újságíró, a svájci Blick című lap tudósítója.
A szokásos vegyülés a Covid-helyzet miatt idén nem lehetséges, online viszont lehet csevegni a csapatoknál dolgozó cimborákkal, akik hasonló álláspontot képviselnek.
Már kezdünk belefáradni ebbe a triplába, ez tény, viszont jó, hogy itt vagyunk nálatok"
- jelezte az egyik istálló szerelője. 2018-ban már volt egyszer tripla forduló az F1-ben, az is megviselt mindenkit, de akkor legalább nem voltak olyan durva kötöttségek, mint jelenleg, így a mostanihoz képest elviselhetőbb volt a helyzet. A legnagyobb brit bulvárlap a minap elő is hozakodott azzal, hogy a szigetországból származó F1-dolgozók egy része sutyiban panaszkodni kezdett arra, hogy lassan kiégnek a folyamatos hajtás, a család hiánya és a szigorító rendelkezések miatt. Biztosra vehetjük, hogy a helyzet mindenkit megvisel, de a helyszínen látottak alapján messze nem annyira, mint ahogyan azt a kiadvány tálalta. A lap munkatársa az Origónak azt mondta, nehezen viseli a kötöttségeket, „mert ez a főváros csodálatos, minden évben élmény idejönni Magyarországra, ezúttal viszont semmit nem tapasztalhatunk belőle."
A sajtóterem egyébként csendes, ami nem is csoda: normál időszakban 3-400 újságíró van jelen ott, ahol most csupán 17 fő ténykedik, példás kiszolgálás mellett a Hungaroring munkatársai részéről. Míg máskor nyüzsgő élet zajlik, most teljes a nyugalom, de persze a betétszámok egy-egy parázs jeleneténél vagy az F1-esek megmozdulásainál így is van ováció. Noha az FIA és a FOM által kidolgozott és beüzemelt videókonferenciás távmunkarendszer hatékonysága, valamint a helyszíni kötöttségek azt eredményezik, hogy a pályán való jelenlétnek alig van érdemi előnye, a maroknyi újságírógárda nagyon élvezi az elmúlt hónapokban olyannyira hiányzó személyes információcserét, a közös pusmogást és a látottak-hallottak azonnali, részletekbe menő kitárgyalását.
A paddock a jelenlegi rendszerben elzárt terület az újságírók elől, szombaton mégis beosonhattunk, hogy meglátogassuk a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hazánkba érkezett elnökét, Jean Todtot.
Óriási kiváltság ez, még békeidőben is, így a szombati időmérő edzés kezdetén FIA-különengedéllyel és Olivier Fisch kommunikációs igazgató kíséretében lopózhattunk az FIA konténerépülete felé, ahol a Ferrari korábbi legendás vezére várt ránk. A 74 esztendős szakvezető pályafutása jól dokumentált a ralis navigátorkodástól kezdve a csapatfőnöki ténykedésen át egészen a mostani státuszáig. Bármerre járt, bármit csinált, útját sikerek kövezték ki, azt pedig a mai napig sokan fürkészik, hogy mitől lehet annyira hihetetlenül hatékony vezető, mint amilyen. Michael Schumachertől és más pilótáktól számtalan alkalommal hallhattuk, hogy karizmatikus főnök, aki elképesztő motivációs erővel bír és bizonyítja most is.
„Örülök, hogy itt van velünk és köszönöm Önnek is a munkáját"
- kezdte jó gazda módjára Todt, és szavainak hallatán eme sorok írójának még a lélegzete is elállt. Hasonló kedélyesség abszolút nem jellemző az F1 egyébként rideg világában, és jól mutatja azt is, hogy a jelenlegi helyzetben minden jóval emberibb: amikor nincs a szokásos őrületes hajtás, a világ elsőszámú motorsport-diplomatájának is van ideje és lehetősége arra, hogy többet mutasson a valódi énjéből.
Miközben fél szemmel a Magyar Nagydíj időmérő edzésének első felvonását figyelte ugyanazzal a szenvedéllyel és lelkesedéssel, amit annak idején csapatvezetőként láthattunk, dicsérte azokat, akik a futam létrejöttét lehetővé tették.
Csak elismeréssel tudok szólni arról, ahogyan a magyarok hozzáálltak a helyzethez. Mindenki hozzátette a magáét ahhoz, hogy ezen a hétvégén itt F1-es futam lehessen. Egyeztetéseket folytattam Palkovics László miniszter úrral, és csak dicsérni tudom a kormányzat hozzáállását. Ugyanez igaz magyar tagszervezetünkre is, amelyet Oláh Gyárfás úr vezet. A Hungaroring és a futam promótere is nagyon sokat tett azért, hogy most itt lehessünk"
- fogalmazott az FIA elnöke.
Az autós világszervezet és hazánk szoros kapcsolatát jól szemlélteti, hogy az elmúlt években egyre több nemzetközi versenysorozat vizitál hazánkban, a magyar autósport-szakemberek is egyre komolyabb feladatokat látnak el. A 74 esztendős francia sportvezető is kifejtette, hogy hazánk mennyire fontos az F1 és úgy általában a motorsport térképén.
„Harmincötödik alkalommal látogatott ide az F1, ami azt mutatja, hogy erős a kötődés az ország, az itteni rajongók és a sportág között – mondta Todt. -
Magyarország egyébként csodálatosan fejlődik, a motorsport pedig követi ezt a folyamatot. Nagyszerű lehetőségek vannak itt, hiszen itt az F1, népes a ralibajnokságotok mezőnye, pezseg a gokartos élet, új versenypálya is épül. Dinamikát és lelkesedést látok, tapasztalok Magyarországgal kapcsolatban!"
Ha valakinek, hát Todtnak lehet viszonyítási alapja, hiszen azóta, hogy 1993-ban kinevezték a Ferrari istálló élére, évről évre visszatér a hungaroringi futamokra. Csakhogy a francia szakember magyar kötődése sokkal régebbre nyúlik vissza: a legendás vezér a beszélgetés során egy olyan részletet árult el a múltjáról, amelyre nem számítottunk.
Hogy mikor jártam itt először? Jóval korábban, mint az F1! Még kissrác voltam, legalább hatvan évvel ezelőtt. A családommal jöttünk, mert az édesapám nénikéje itt élt Budapesten. A férje építész volt, a lányuk pedig orvos. Néhány éve újra találkoztam a rokonsággal, akik még mindig itt élnek.
Csodásak ezek a régi emlékek. Jártam annak idején is például a Gundel étteremben, azt hiszem, hogy az a neve, de voltunk például abban a nagyszerű fürdőben is, ami ott van a közelében. Nem véletlenül mondom, hogy lenyűgöző azt látni, milyen fejlődésen ment keresztül ez az ország. Amikor 35 éve először jött ide az F1, mindenki rácsodálkozott, mostanára viszont ez már teljesen normális, és Magyarország nélkül szinte elképzelhetetlen a világbajnokság!" – mondta a motorsport-fővezér, aki már tovább mélyítette magyar kapcsolatait, ugyanis az MNASZ elnökének felkérésére az F1-es időmérő edzés után autóba ült, és elment az Országos Rally Bajnokság idényét megnyitó Salgó-rali rajtceremóniájára.